בן-אליעזר: "חובתנו להעלות את אחוז בעלי המוגבלויות העובדים"

בכוונת שר התמ"ת לפעול לפיתוח ולהקמה של פורום מעסיקים לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה

"אני שמח לקחת חלק בכנס השנתי הראשון של המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה. נושא התעסוקה בישראל מהווה אתגר לא פשוט, על אחת כמה וכמה כשמדובר בשילוב אנשים עם מוגבלות. שיעור התעסוקה של בעלי מוגבלות בישראל הינו 40% ושל אנשים עם מוגבלות חמורה - בין 10% ל-20%, זאת, לעומת למעלה מ-70% בקרב אנשים ללא מוגבלות. נתון זה נמוך מהממוצע במדינות המפותחות וחובתנו כמדינה לשאוף ולהעלות אחוז זה". כך פתח היום (ג') שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר, את הכנס בנושא עידוד שילוב אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה.

בכוונת בן אליעזר לפעול לפיתוח ולהקמת פורום של מעסיקים לקידום תעסוקת אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה. פורום זה הוא חלק ממערך השירותים של המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות, הכולל מרכז תמיכה למעסיקים והגברת המודעות בקרב מעסיקים על יתרונות עובדים עם מוגבלות. הצטרפות החברים לפורום תחל כבר ברבעון הראשון של שנת 2010.

עם השירותים החדשים שמפתח המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות, נמנה מרכז תמיכה למעסיקים, שירכז את כל כלי הסיוע שמעניק התמ"ת למעסיקים של עובדים עם מוגבלות ויספק למעסיקים ליווי ותמיכה ברמה פרטנית וארגונית. שירות נוסף הוא הפעלת שגרירים להגברת המודעות בקרב מעסיקים ליתרונות העסקת עובדים עם מוגבלות ולחיבור בין מעסיקים לעובדים באמצעות פורטל ייעודי.

בן אליעזר הנחה לאחרונה את מנהל המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות במשרד התמ"ת, בני פפרמן, להקצות מיליון שקל מתקציב המטה לשנת 2010 לקניית שירותים שיבוצעו עבור המשרד על ידי חברה שתעסיק אנשים עם מוגבלות. "אני רואה חשיבות רבה בקליטת אנשים עם מוגבלות בשירות המדינה ובגופים ציבוריים נוספים כעובדים מן המניין. יש לפעול על מנת להביא להסדרת הנושא לטווח הארוך", אמר בן אליעזר.

"נסייע להקים 180 עסקים לאנשים עם מוגבלות"

יצוין כי באמצעות התקציב שיוקצה לכך במשרד התמ"ת, ישולבו בעבודה במשרד התמ"ת בשנה הבאה, על פי הערכת המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות, כ-25 אנשים עם מוגבלות בעלי יכולת עבודה מופחתת, אשר כיום אינם יכולים להשתלב כעובדים מן המניין בשירות המדינה. עוד ציין בן אליעזר במהלך הכנס כי בחמש השנים הבאות יסייע משרד התמ"ת להקים 180 עסקים לאנשים עם מוגבלות. המשרד יסייע ליזמים בבניית תוכנית עסקית, הכשרה וליווי במהלך הקמת העסק ולאחריו, וזאת במטרה להבטיח את שרידותו של העסק.

משרד התמ"ת פרסם מכרז להפעלת מסלול סיוע מקיף להקמה, שדרוג ומניעת סגירתם של עסקים של אנשים עם מוגבלות. המטה לשילוב אנשים עם מוגבלות הקצה בשלב ראשון 5 מיליון שקל לקידום המיזם, במסגרתו יוקמו ויטופלו בין 400 ל -500 עסקים. המיזם, המושתת על תפיסה כוללת של "תחת קורת גג אחת" (One Stop Center), עתיד לספק שירותים למספר קבוצות: אנשים עם מוגבלות המעוניינים להקים עסק עצמאי; אנשים עם מוגבלות בעלי עסקים; אנשים עם מוגבלות בעלי עסקים המעוניינים להרחיב ולשדרג את העסק.

בשלב הראשון של התוכנית יוקם מרכז באזור גוש דן, שבמסגרתו תנוסה התוכנית. לאחר מכן, על פי תוצאות הניסוי, ייתכן שיוקמו מרכזים נוספים במוקדים אחרים בארץ. התוכנית תחל לפעול בעוד מספר חודשים, לאחר שייבחר הספק במכרז.

"אנו פועלים להגברת השתתפותם של אנשים עם מוגבלות בכל אפיקי התעסוקה הפתוחים בפני כלל הציבור" אמר בני פפרמן, מנהל המטה. "בעזרת סיוע ותמיכה מתאימים, ניתן להתגבר על כשלים המביאים לסגירתם של עסקים בשלבים ראשונים, להצליח בביסוס העסק בקצב גידול נכון ולהימנע מתחושות של בדידות ועומס רגשי. הסיוע והתמיכה חשובים במיוחד כאשר מדובר בעסקים של יזמים עם מוגבלות, אשר פעמים רבות חוו פגיעה בביטחון העצמי ובאמונה ביכולת האישית והמקצועית כתוצאה מיחס החברה אליהם בשל מוגבלותם. בנוסף, בשל מוגבלותם הם נתקלים לא פעם בקשיים להשיג מימון, גם אם הרעיון העסקי שלהם מוצלח".