המבקר: "יש לחייב אישית את כל עובדי הציבור שגורמים לבזבוזים"

לינדנשטראוס: "אם מישהו מוציא מכספי המדינה כספים שלא כדין - הוא צריך להחזיר אותם מכיסו; הנושא צריך לחול גם בשלטון המרכזי, ולא רק בשלטון מקומי; זה יתרום לניקוי האורוות ולתיקון המינהל הציבורי"

"יש להטיל חיוב אישי על כולם, על כל עובדי הציבור שגורמים לבזבוזים משוועים של תקציבי המדינה, ולא רק בשלטון המקומי" - כך אמר היום (ד') מבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בכנס החורף של לשכת המבקרים הפנימיים.

לינדנשטראוס אמר כי אין הצדקה להטלת חיוב אישי רק על ראשי רשויות מקומיות, ויש מקום להפעיל את הסנקציה הזו גם בשלטון המרכזי. "הנושא הזה צריך לחול על כולם, ואם מישהו מוציא מכספי המדינה כספים שלא כדין - הוא צריך להחזיר אותם מכיסו. האפליה הזו לא במקומה", ציין. "אני יודע שיש קשיים עם המימוש של העניין הזה, אני רואה אותם בשלטון המקומי. ברור שזה מחייב תשומת-לב רבה. זה יהיה אפקטיבי ביותר למינהל הציבורי בישראל. זה יתרום לניקוי האורוות ולתיקון המינהל הציבורי".

נודע כי המבקר שוקל את הטלת החיוב גם לגבי שר הביטחון, אהוד ברק, בפרשת הסלון האווירי בפריז. ברק עצמו אמר באחרונה בדיון בנושא, שהתקיים בוועדה לביקורת המדינה, כי יישא בהוצאות שהוצאו שלא כדין אם יידרש לכך.

מעקב למבקר

המבקר גילה עוד כי הכנסת אישרה תקציב להקמת גוף במשרד המבקר, שתפקידו יהיה לעקוב אחר ביצוע המלצות המבקר. בשלב הראשון ימנה הגוף 3 אנשים - מנהל אגף ושני עובדים.

המבקר התייחס גם להצעת חוק שהגישו יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, יואל חסון, וח"כ אופיר פינס, בדבר אפשרות להעמיד לדין משמעתי גורמים ממלכתיים שאינם מבצעים את המלצות מבקר המדינה.

לינדנשטראוס ציין כי לפי המתכונת שהוצעה, המבקר יהיה הגורם שייזום פנייה ליועץ המשפטי לממשלה במקרים אלה לצורך העמדה לדין משמעתי.