הסכם לחיפה כימיקלים עם סיטי להפחתת גזי חממה ב-60 מיליון דולר

העסקה מתפרסת על פני 3 שנים ■ זו העסקה הגדולה ביותר בתחום זה שנחתמה עד כה בישראל ■ היקף ההפחתה אצל חיפה כימיקלים הוא כ-2.5 מיליון CR (יחידה שמודדת את גז החממה המופחת)

חיפה כימיקלים חתמה עם סיטי על הסכם ארוך טווח למכירת מכסות של פליטת גזי חממה. החוזה, שתקף עד לשנת 2012 (תום אמנת קיוטו) נועד להכניס לחיפה כימיקלים סכום של 60 מיליון דולר. את חיפה כימיקלים ייצג משרד ERM, בראשות עו"ד אמנון אפשטיין, הפעיל בתחום האנרגיה הירוקה ומסחר בגזי חממה.

עסקה זו נעשית במסגרת תחום חדש יחסית בניהול פיננסי של חברות, שבארץ הוא בחיתוליו ניהול סיכונים סביבתיים. הרעיון הוא שחברה שלפעילותה נלווים סיכונים סביבתיים כמו זיהום אוויר, זיהום מקורות מים ואדמה ו/או פליטת גזי חממה, תנהל ותפחתי את הסיכונים שלה כדי להימנע מבעיות תפעוליות וקנסות כבדים. שכן, אלה מתגלגלים בסופו של דבר לשורה התחתונה של החברה ופוגעים באינטרס המשקיעים לגזור דיבידנדים וליהנות ממניות בעלות ערך גבוה.

ההסכם נחתם בלונדון בין דסק המסחר בסחורות של סיטי והנהלת חיפה כימיקלים, בראשות סמנכ"ל הכספים תמיר קדישי.

היקף ההפחתה אצל חיפה כימיקלים הוא כ-2.5 מיליון CR (יחידה שמודדת את גז החממה המופחת). מדובר בפרוצדורה שמחייבת הגשת תוכנית לאישום האו"ם. הפרויקט של חיפה אושר כבר לפני כשנתיים ומאז החברה החלה להפחית את גזי החממה שהיא פולטת.

לצורך ביצוע הפרויקט התקשרה חיפה עם חברה אנגלית בשם ג'ונסון מטי, שהתקינה ממירים קטליטיים משניים ייחודיים על אמצעי הייצור של חיפה שמאפשרים שמירה על היקף הייצור הקיים תוך הפחתה ניכרת של פליטת גזי החממה.

תחום צומח

נחשב כיום לאחד מתחומי הסחר החדשים. הוא צומח בקצב דו ספרתי ומגלגל עשרות מיליארדי אירו בשנה. התחום מבוסס על דרישת אמנת קיוטו לחייב את המדינות המפותחות שהוקצבה להן מכסה מותרת לפליטה, להפחית את היקף הפליטה. המפעלים שפועלים במדינות המתפתחות ומצליחים לחסוך בפליטת גזי חממה, יכולים לקבל זיכוי מהאו"ם על ההפחתה ולמכור אותו למפעל במדינה מפותחת שחורג מהמכסה המאושרת לו.

מכיוון שישראל עדיין לא נכנסה לארגון ה-OECD ועדיין נחשבת למדינה מפותחת, חברות ישראליות יכולות ליהנות מתשלומים בגין הפחתה וולנטרית של פליטות, כפי שנעשה במקרה זה.

סיטי פעיל בשוק ה-CDM (מכניזם שבו משתמשים תחת פרוטוקול קיוטו לרישום פרויקטים מסוג זה) כבר כמה שנים. הקבוצה מעניקה שירותי מכירת Certified Emission Reduction Credit (זיכיון על הפחתת פליטות גזי חממה) ללקוחותיה, מימון פרויקטים איכותיים של CDM וגם רוכשת בעצמה CERs.