פאנל בנושא: מה צופן העתיד?

פרופ' עוזי ארד, לשעבר בכיר במוסד וכיום היועץ לביטחון לאומי לראש הממשלה: "היתרון בחיזוי לטווח ארוך הוא שאתה לא צריך להיות בחיים כאשר התחזיות שלך מתבדות"

מליאת הנעילה של ועידת ישראל לעסקים 2009 של "גלובס" עסקה, איך לא, בניסיון להבין מה צופן העתיד. תחת הכותרת "תרחישים ומודלים עתידיים לעשור הבא", דנו הדוברים במליאה על עצם היכולת לספק תחזיות מהימנות לעתיד וגם חוו דעתם על מה שצופן לו העתיד.

"היתרון בחיזוי לטווח ארוך הוא שאתה לא צריך להיות בחיים כאשר התחזיות שלך מתבדות", אמר פרופ' עוזי ארד, לשעבר בכיר במוסד וכיום היועץ לביטחון לאומי לראש הממשלה. קשה מאוד לעשות תחזיות. הדרך הטובה ביותר לשרוד היא להימנע מזה כל עוד אתה יכול. ואני אומר את זה כמי שיש לו היסטוריה ענפה במודיעין. לא פשוט לנחש, למשל, מה תעשה איראן, כי קיימת תחרות אסטרטגית בין איראן ויריבותיה ואף אחד לא יודע מה יהיה".

ארד הוסיף כי ישנם מצבים שבהם התחזית עלולה לבטל את עצמה, למשל במקרה בו מדינה מזהירה מפני מתקפה, מה שגורם לצד התוקף לכאורה לסגת בו מכוונתו.

ד"ר מרקו וילניוס, חבר במועצה המייעצת של אגודת העתידנים האירופית, נשא גם כן דברים במליאה, ואמר כי אם הוא היה צריך לומר לנשיא ארה"ב כיצד לנהוג ב-2010, דבריו היו כך: "אל תקשיב למומחים. סדר את העדיפויות שלך. 2009 הייתה בלאגן גדול אך עכשיו הגיע הזמן לסדר את העדיפויות ובראש סדר העדיפויות צריך להפחית את הציפיות ממך, כי הם הן לא תמומשנה תהיה אכזבה גדולה".