יום אחרי התערבות פישר: הדולר היציג עלה ב-0.2% ל-3.787 ש'

האירו היציג נחלש ב-0.5% ל-5.503 שקלים ■ אמש לאחר היציג רכש בנק ישראל כ-100 מ' ד' ■ היום יפורסם בישראל מדד נובמבר - צפי לעלייה של 0.3% ■ מחר יפרסם ה'פד' את הריבית - צפוי כי תישאר ללא שינוי

יום לאחר התערבות בנק ישראל בזירת המט"ח, נסחר היום (ג') השקל בכיוונים מנוגדים מול שני המטבעות הזרים המובילים - הדולר והאירו.

אתמול, נזכיר, שערו היציג של הדולר התחזק ב-0.132% ל-3.78 שקלים, האירו היציג נחלש ב-0.6% לשער של 5.5315 שקלים. לאחר קביעת השער היציג ולאחר כחודש בו לא התערב בשוק המט"ח, חזר אמש נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר להתערב בשוק. בנק ישראל רכש כ-100 מיליון דולר והביא לעלייה של כ-0.5% בשערו של הדולר ל-3.8 שקלים.

פעולה זו נעשתה ביום בו קראה קרן המטבע הבינלאומית (IMF) לפישר להפסיק את התערבותו בשוק המט"ח. זאת, כחודש לאחר שנחשף לראשונה ע"י "גלובס" דו"ח של ה-OECD שגם בו נמתחה ביקורת על התערבותו של נגיד בנק ישראל בשוק. ב-IMF סבורים כי ייסוף ריאלי נוסף של השקל אפשרי והוא ימשיך להוות מקור לדאגה. במקרה כזה, טוענים בקרן, "צריך שההתערבות לפי שיקול דעת לא תהווה את התגובה העיקרית ויש לשקול את האפשרות להעלות את דרישות הנזילות וכללי הגנת הצרכן". עם זאת, סבורים כלכלני ה-IMF כי "הגבלות ומסים על תנועות הון פנימה לא תהיינה חלופות הולמות".

היום - מדד המחירים לצרכן בישראל; מחר - החלטת הריבית בארה"ב

בשעה 18:30 היום יפורסם בישראל מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר. התחזיות בשוק ההון הן לעלייה של עד 0.3%, כך שהאינפלציה ב-12 האחרונים תסתכם ב-3.6%, מעל הגבול העליון של הממשלה (3%). ב-IBI מעריכים הבוקר כי המדד החודש יעלה ב-0.2%. בישיר בית השקעות מעריכים כי הסעיפים המרכזיים שיגרמו לעלייה במדד הם סעיף ההלבשה והנעלה, הבנזין והפירות והירקות. לגבי האינפלציה ב-2009 בישיר צופים כי היא תעמוד על 4.1% והאינפלציה הצפויה ב-12 החודשים הבאים תהיה 2.4%.

מחר צפוי ה'פד' לפרסם את גובה הריבית בארה"ב, אשר צפויה על פי הפרוטוקולים האחרונים של ה'פדרל ריזרב' להיוותר עוד "תקופה ממושכת" ברמת שפל של 0%-0.25%.