ראש ממשלת יוון: "המדינה עלולה לטבוע בחובות"

השנה צפוי הגירעון התקציבי של יוון להיות גבוה ביותר מ-12% מהתמ"ג ■ חובה הציבורי של יוון צפוי להגיע ל-113% מהתמ"ג ■ מארק מוביוס בראיון ל"גלובס": "אני לא חושב שיהיו בעיות לטווח הארוך ביוון וספרד"

ראש ממשלתיוון, יורגוס פפנדריאו, אמר אמש (ב') כי על הממשל להשתלט על הגירעון התקציבי ההולך ותופח והזהיר מפני "טביעה בחובות".

פפנדריאו, קרא לממשלה הסוציאליסטית ברשותו שנבחרה באוקטובר לקצץ בהוצאות הביטחון במהלך 2011 ו-2012, להטיל מס של עד 90% על עסקים גדולים ובנקים פרטיים, לסגור שליש ממשרדי התיירות של יוון בחו"ל, ולבטל הוצאות אש"ל לעובדי המגזר הציבורי שמרוויחים יותר מ-2,000 אירו לחודש.

"יוון, בעלת פוטנציאל כזה גדול, נמצאת בנקודה קריטית", אמר פפנדריאו. יוון מתמודדת עם המשבר הפיסקלי החמור ביותר שהיכה בגוש האירו מאז השקת המטבע המאוחד ב-1999. השנה צפוי הגירעון התקציבי של יוון להיות גבוה ביותר מ-12% מהתמ"ג. חובה הציבורי של יוון צפוי להגיע ל-113% מהתמ"ג.

"אני לא חושב שיהיו בעיות לטווח הארוך ביוון וספרד. הסיבה היא שהאיחוד האירופי יבוא לעזרתן. כמובן שהמדינות חייבות להיות ממושמעות יותר, אבל אני לא צופה בעיה. מה שמעניין, זה שאנשים היו מופתעים מהמצב, והם מתחילים להבין שגם במדינות המפותחות בעלות התמ"ג הגבוה יש בעיות, ולא רק במדינות המתפתחות", אמר "גורו השווקים המתעוררים", מארק מוביוס, בראיון ל"גלובס".

נזכיר כי ב-8 בדצמבר הופחת דירוג האשראי של יוון, בפעם הראשונה מזה עשור. נרשמה ירידה חדה בשוקי המניות שלה, נסקה הריבית שהיא נדרשת לשלם על האג"ח שלה, ואפילו הועלו ספקות לגבי המשך חברותה בגוש האירו.