D&B: מובילי המשק - בן דב ואלוביץ' נכנסו, לבייב עדיין בפנים

מנכ"ל דן אנד ברדסטריט: "המשבר פגע יותר בקבוצות החזקות השולטות מאשר בחברות השייכות למעו"ף ואשר אינן נמצאות בשליטת קבוצה כזו או אחרת" ■ בדצמבר 2009, שווי הקבוצות הגדולות במעו"ף - 73%, שווי השוק - 349 מיליארד שקל

שנת 2009 זימנה תהפוכות רבות במבנה הקבוצות הגדולות המרכיבות את מבנה עץ המשק. קבוצות גדולות דוגמת קבוצת סבן יצאו מהתמונה ואילו קבוצות חדשות, כמו בן דב, אלוביץ' ושמלצר, נכנסו למגרש. כך עולה מניתוח נתוני Dun's 100 של דן אנד ברדסטריט על מצב הקבוצות הגדולות במשק.

חברת דן אנד ברדסטריט מציינת השנה 30 שנים לפרוייקט Dun's 100 במסגרתו מפורסם, כבכל שנה, עץ מבנה המשק.

שינוי מהותי נוסף שעולה מהסיכום השנתי הוא התאוששותן המהירה של הקבוצות הללו במהלך השנה האחרונה, לעומת שיא המשבר בסוף השנה שעברה. דן אנד ברדסטריט בחנה כיצד עברו הקבוצות הגדולות במשק את המשבר החריף ביותר ב-100 השנים האחרונות.

ראובן קובנט, מנכ"ל דן אנד ברדסטריט: "הדינמיקה שקיימת במשק הישראלי והגלובלי ממליכה מלכים ומורידה אותם מכתרם תוך פרקי זמן קצובים. מנתוני Dun's 100 בשלושת העשורים האחרונים עולה כי האנשים השולטים בקבוצות החזקות במשק נמצאים בעמדתם בממוצע פחות מעשור. השינויים בעץ מבנה המשק מדגימים עד כמה המציאות נתונה לשינויים ואינה ניתנת לפרשנות חד משמעית. בעלי הון עולים ויורדים, כמו גם שאר בעלי תפקידים, ומערכות היחסים ביניהם לא שורדות. הריכוזיות במשק נותרה דומה לכשהייתה, אך חלק מהשחקנים התחלפו".

מהנתונים מתברר כי בסוף 2007, שווי האחזקות הבורסאיות העיקריות של הקבוצות הגדולות היה כ-410 מיליארד שקל והיה שווה ערך ל-82% מהמדד המרכיב את 25 החברות הגדולות בבורסה. בסוף 2008, כאשר המשבר היה בשיאו, שווי השוק של אותן הקבוצות צנח והיה שווה ערך לכ-57% בלבד ממדד המעו"ף (ששוויו צנח באותם ימים לכ-308 מיליארד שקל). כיום, בדצמבר 2009, החברות חזרו להיות שוות ערך לאחוז גבוה ממדד ת"א 25 - 73% והן בעלות שווי שוק של 349 מיליארד שקל. תמונה דומה מתקבלת גם במדד תל-אביב 100.

קובנט: "המשבר פגע יותר בקבוצות החזקות השולטות מאשר בחברות השייכות למעו"ף ואשר אינן נמצאות בשליטת קבוצה כזו או אחרת. אחד מן הגורמים לכך הוא השקעות הקבוצות הגדולות בשווקי הנדל"ן הבין לאומיים".

קבוצת לבייב - הקבוצה היחידה שנחלשה

הקבוצות הגדולות הצליחו להתאושש בשנת 2009 ולמעשה כל הקבוצות, למעט אפריקה ישראל , התחזקו בשנה החולפת. בחינת שווי השוק שלהן ביחס לסוף שנת 2007, חושפת כי רובן דרכו במקום או אף ירדו במעט בשווי השוק שלהן למעט קבוצות בינו, ורטהיים וויסמן-בירן. קבוצת אפריקה ישראל ספגה את המכה הקשה ביותר בשנתיים האחרונות: משווי אחזקות עיקריות של 16 מיליארד שקל בסוף 2007, לשווי של כ-3.15 מיליארד שקל בסוף 2009. קבוצת לבייב היא למעשה הקבוצה היחידה שנחלשה גם בשעה שכל האחרות התאוששו.

עץ המבנה של הקבוצות הגדולות במשק השתנה בעיקר בשל התהפוכות בבעלויות על חברות תקשורת.

ראשית, כניסתו של אילן בן דב למשפחת הקבוצות הגדולות: בן דב רכש השנה באמצעות סקיילקס קורפוריישן כ-45.57% מחברת הסלולר פרטנר ובכך הפכה קבוצת בן דב לאחת מהקבוצות הגדולות והחזקות במשק. גם קבוצת אלוביץ' רשמה קפיצת מדרגה ונכנסה למגרש של הקבוצות הגדולות במשק, כשרכשה 30.6% מבזק . קבוצת סבן, שמכרה את השליטה בבזק לקבוצת אלוביץ', יצאה השנה מהרשימה. קבוצה נוספת שרושמת הופעת בכורה בעץ מבנה המשק היא קבוצתו של שלמה שמלצר.

הסדרי החוב הגדולים במשק אשר נגרמו כתוצאה מהמשבר העולמי יובילו לשינויים מרחיקי לכת בעץ מבנה המשק. השינוי הגדול ביותר הצפוי כבר בשנה הבאה הוא כמובן שינוי האחזקות של קבוצת לבייב. כלכלני דן אנד ברדסטריט מסבירים: "הסדרי החוב שנערכו בעקבות אי יכולתן של שתיים מהקבוצות הגדולות לשרת את החוב, עדיין אינם באים לידי ביטוי בעץ המבנה של הקבוצות הגדולות בסוף שנה זו, אך תוצאות הסדר החוב של קבוצת לבייב עשויות אף להוציא אותו מהרשימה במהלך שנת 2010".

עוד במישור הסדרי החוב, אומרים הכלכלנים, ישנה האפשרות שקבוצת עופר תאבד חלק משליטתה המלאה בחברת הספנות, צים, אך לא באופן זהה לאפריקה ישראל. בדן אנד ברדסטריט מניחים כי הקבוצה תישאר ברשימת הקבוצות הגדולות בשנה הבאה.

קבוצת אליהו צפויה לבלוט בשנה הבאה אם תצליח לממש את רצונה לרכוש נתח נוסף מבנק לאומי. הקבוצה מחזיקה כיום ב-9.96% בבנק לאומי ובעתיד הנראה לעין צפויה להתקבל החלטה בנוגע להפרטתו המלאה של הבנק. במידה שקבוצת אליהו תרכוש בעלות על הבנק, היא צפויה להיהפך למשפיעות המרכזיות במשק הישראלי. הקבוצה מכרה את אחזקותיה ב-HOT כמו גם קבוצת תשובה. פרט לכך קבוצת תשובה שמרה על אחזקותיה השונות ללא שינוי ניכר.