ליצמן: "אין סיבה שאנשים ישלמו 1,500 שקל על טיפול שורש"

סגן שר הבריאות בכנסת: "68% מהמרוויחים עד 4,000 ש' בחודש לא הולכים לרופא שיניים" ■ מזכ"ל ההסתדרות הרפואית ל'גלובס': "מחר יבוא שר שיחליט לקחת כסף מהסל לקריסטלים ורפואה אלטרנטיבית"

סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, הדף היום (ג') את הביקורת שנמתחה נגדו סביב ההחלטה להקצות 65 מיליון שקל מתקציב סל התרופות, לטובת טיפולי שיניים לילדים במסגרת סל הבריאות הממלכתי. "כבר 15 שנה שילדים עניים לא מקבלים טיפולי שיניים, ואנחנו חייבים לעשות את השינוי אחת ולתמיד", אמר ליצמן במהלך דיון דחוף שזימן יו"ר ועדת העבודה והבריאות של הכנסת, חיים כץ.

לדברי ליצמן, סקר מקיף שנערך לאחרונה קבע כי 68% מהישראלים שמרוויחים עד 4,000 שקל בחודש ו-57% מהישראלים שמרוויחים עד 6,000 שקל, כלל לא פונים לקבלת טיפולי שיניים. "המחירים של רופאי השיניים מרקיעי שחקים, אין סיבה לשלם 1,500 שקל על טיפול שורש בזמן שהחומר לטיפול עולה 150 שקל בלבד", הסביר ליצמן. לדבריו, 65 מיליון השקלים הם רק שלב ראשון, וכי בכוונתו למצוא מקורות מימון נוספים כדי להגדיל את הסכום לכדי 170-180 מיליון שקל בשנה.

גם מנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר איתן חי-עם, הגן על ההחלטה: "כולם מסכימים שצריך להפעיל מנגנון לטיפולי שיניים לנזקקים, אז מדוע זה לא קרה עד עכשיו? כולם מסבירים כמה זה חשוב ואף אחד לא עשה כלום. מדובר בטיפול במגזר של העניים ובמדיניות מכוונת של משרד הבריאות ולא בעוד טכנולוגיה. כל החלטה שניקח תגרור אחריה טענות לפגיעה מצד קבוצה כזו או אחרת. גם אם תקציב התוספת לסל התרופות הייתה עומדת על מיליארד שקל, יהיו כאלה שיתלוננו בצדק שהם נשארו בחוץ. הבעיה היא שלעניים אין כסף להגיע ולהפגין מול משרדי הממשלה, וזאת בניגוד לקבוצות אחרות".

גם ח"כ אורלי לוי (ישראל ביתנו), הצדיקה את המהלך ואף תקפה את ח"כ (ד"ר) רחל אדטו, הנחשבת לאחת המבקרות הבולטות של המהלך: "כאשר ח"כ אדטו הייתה חברה בוועדת סל התרופות, היא אישרה הכללת גלולות נגד הריון. אז מדוע טיפולי שיניים לנזקקים לא? מתקיים פה מאבק פופוליסטי תוך שימוש ציני בחולים סופניים".

אבל לוי הייתה במיעוט בקרב חברי הכנסת. "קבוצה גדולה זו או אחרת של חולים במחלות קשות לא יוכלו לקבל עכשיו מענה למחלות שלהם", טען ח"כ אריה אלדד. "התערבות פוליטית חיצונית שמחליטה כי 65 מיליון שקל יוקצו לטיפולי שיניים זו הבעיה העיקרית. קיצצו מהיכולת של ועדת סל התרופות לקבל החלטה מקצועית", הוא הוסיף. גם ח"כ יולי תמיר, שאינה חברה דרך קבע בוועדה, אמרה: "טיפולי שיניים זה דבר חשוב. אבל מדוע על חשבון סל התרופות? החומה הבצורה נפרצת, ולכן לצערי זו רק ההתחלה".

גם יו"ר ארגון רופאי המדינה, ד"ר יצחק זיו נר, הזהיר: "ועדת סל התרופות היא ועדה מקצועית וחשוב מאוד שתישאר בידיים מקצועיות. נעשה פה מחטף שכתוצאה ממנו יילקחו 65 מיליון שקל מסל התרופות ולא ייעשה בהם שימוש". עו"ד לאה ופנר, מזכ"ל ההסתדרות הרפואית, אמרה בשיחה עם "גלובס" כי אף על פי שטיפולי שיניים לילדים הם דבר חשוב, מדינה מתוקנת צריכה להקפיד על הדרך שבה היא מבצעת מהלכים כאלה. לדבריה, הממשלה לא יכולה לעקוף את הכנסת, שהחליטה במפורש להעמיד בשנה הקרובה 415 מיליון שקל לטובת סל התרופות. "יבוא מחר שר בריאות אחר ויחליט שהוא מעביר מתקציב הסל כמה מיליונים לטובת קריסטלים ורפואה אלטרנטיבית", היא מזהירה.