אחרי יוון וספרד - הפחתת דירוג גם למקסיקו

S&P הפחיתה את דירוג האשראי של מקסיקו בדרגה אחת מ-BBB פלוס ל-BBB, שעדיין נחשב לדירוג השקעה "בגלל היחלשות הפרופיל הפיסקלי של המדינה"

חברת דירוג האשראי סטנדרד אנד פור'ס, הורידה אתמול (ב') את דירוג האשראי של מקסיקו בשל חששות פיסקליים לנוכח הירידה בתפוקת הנפט של המדינה וסיכויי הצמיחה החלשים שלה. זוהי המהלומה השנייה שנחתה בשלושת השבועות האחרונים על ממשלת המרכז-ימין של נשיא מקסיקו, פליפה קלדרון.

ב-23 בנובמבר הפכה פיץ' לחברת דירוג האשראי הראשונה שהורידה את דירוג האשראי של מקסיקו בתקופה של יותר מעשור. פיץ' מסרה שהסיבה העיקרית להחלטה היא הפגיעות הפיסקלית הגוברת של מקסיקו.

אתמול (ב') הפחיתה S&P את דירוג האשראי של מקסיקו בדרגה אחת מ-BBB פלוס ל-BBB, שעדיין נחשב לדירוג השקעה. בנוסף לכך ציינה S&P שהתחזית לעתידה של כלכלת מקסיקו היא "יציב", והדבר תרם למניעת נפילתו של הפזו המקסיקני.

אכזבה מהתקציב

בהודעה לעיתונות הביעה S&P אכזבה מתקציבה של מקסיקו לשנה הבאה. זוהי גלולה מרה במיוחד עבור קלדרון, מכיוון שממשלתו עשתה מאמצים לגוון את מקורות ההכנסה שלה, אבל הקונגרס אישר גרסה מוחלשת מאוד של ההצעה הממשלתית.

ממשלתו של קלדרון ביקשה מהקונגרס לאשר את העלאת המע"מ ב-2% ל-17%, וכן להטיל מס של 2% על מוצרי מזון ותרופות לראשונה בתולדות המדינה. המטרה היתה לצמצם את תלותה של מקסיקו בהכנסות מנפט, שמהוות יותר משליש מהכנסות המדינה.

בשנים האחרונות נרשמה ירידה תלולה בתפוקת הנפט של מקסיקו, וממוצע התפוקה היומי צלל מ-3.4 מיליון חביות ב-2004 ל-2.6 מיליון חביות בלבד כיום. בהודעה של סוכנות S&Pאתמול, נאמר כי "הצעדים האחרונים שנקטה מקסיקו לגייס הכנסות שמקורן אינו בנפט, ולשפר את יעילות הכלכלה, אינם צפויים לפצות על היחלשות הפרופיל הפיסקלי של המדינה".