מדד המחירים לצרכן עלה ב-0.3% בנובמבר; מחיר המלפפון זינק ב-40%

מתחילת השנה עלה המדד ב-3.9% ■ מדד נובמבר הושפע כצפוי מעלייה של 5.1% במחירי הדלקים שהפך לסעיף המשפיע ביותר במדד זה ■ גם בנובמבר עלה סעיף הדיור ב-0.7% ■ מחיר המים הוזל בכ-8%

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה הערב (ג') את מדד המחירים לצרכן לחודש נובמבר אשר עלה ב-0.3% בהתאם לציפיות. מתחילת השנה (ינואר -נובמבר 2009) עלה המדד ב-3.9% וכתוצאה מכך ניתן כבר לקבוע כי האינפלציה השנה, למרות המיתון, תחרוג בכ-1% מהגבול העליות של יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה (בין 1% ל-3%).

מדד נובמבר הושפע כצפוי מעלייה של 5.1% במחירי הדלקים והפך לסעיף המשפיע ביותר במדד זה. העלאת מחירי הדלקים השפיעה גם על מחירי הנסיעות לחו"ל שהתייקרו ב-2.3% שכן, למרות שאין מדובר בעת חופשות, חברות התעופה נאלצו לקבוע היטל דלקים.

גם בנובמבר עלה סעיף הדיור ב-0.7% והשפיע על עליית המדד. מוצר שבלט במיוחד היה המלפפון שמחירו זינק ב-40%. מנגד הוזלו מחירי המים בקרוב ל-8% שכן לפי מתכונת היטל הבצורת שנקבע בהצעת התקציב ובכנסת בנובמבר עלתה המכסה המינימלית. מחיר העוף ירד ב-4.1%, הפירות הוזלו ב-5.4%. כמדי נובמבר, עם בוא החורף ירדו מחירי עריכת מסיבות ב-1.7% ומחירי מלונות ובתי הבראה ב-3.5%.

גורמים בשוק ההון מעריכים היום כי נגיד בנק ישראל, פישר יחליט בעוד כשבועיים שלא להעלות את הריבית שכן מדד נובמבר עמד בצפי. בהחלטה הקודמת בה החליט הנגיד להעלות את הריבית, מדד זה כבר נלקח בחשבון.

התחזיות בשוק ההון היו לעלייה של עד 0.3%, כך שהאינפלציה ב-12 האחרונים תסתכם ב-3.6%, מעל הגבול העליון של הממשלה (3%).

תגובות למדד

אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים מסר בתגובה למדד: "האינפלציה ב- 12 החודשים הקרובים נמצאת בטווח יעד המחירים (1% - 3%); לפיכך, תשומת הלב המשקית צריכה להיות לחיזוק כושר התחרות של היצוא והכלכלה הישראלית ולשחרור מחנק האשראי במשק. ישנם עדיין סיכונים רבים להמשך התאוששות הכלכלה הישראלית והעולמית, ולכן יש להיזהר מהעלאת ריבית נוספת, בטרם עת".

כלכלני ישיר בית השקעות על מדד המחירים לצרכן שפורסם: "המדד הנוכחי הביא לעלית האינפלציה הרבה מעל יעד האינפלציה דבר המחייב את תגובת בנק ישראל באמצעות העלאת הריבית. יחד עם זאת, בנק ישראל הקדים תרופה למכה בחודש שעבר בכך שהעלה את הריבית למפרע כתגובה לאינפלציה שהתפרסמה היום ואשר נצפתה על ידו".

רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי-טפחות העריך כי: "מדד נובמבר - לא נמוך מספיק כדי לסכל העלאת ריבית בסוף החודש. מדד נובמבר גבולי מבחינת הכרעת הריבית, כפי שהיה קודמו. קשה להעריך אם הריבית תעלה או לא. הנתונים הכלכליים תומכים בכך, אך גם להודעת הריבית בארה"ב מחר בערב תהיינה השלכות על החלטת הנגיד".

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: "עליית המדד ב- 0.3%, אשר תרמה לעליה במדד השנתי של 3.9% , למרות שהמדובר בעלייה עונתית, היא בעלת משמעות ומאותתת ללא ספק על התחזקות האינפלציה. נגיד בנק ישראל לא יוכל להתעלם מנתונים אלה כאשר יצטרך לקבל החלטה לגבי שיעור הריבית במשק. אם הנגיד יחליט להעלות את שיעור הריבית, עליו לעשות זאת בשיעורים מתונים ביותר בכדי לאפשר לשוק האשראי ולשוק ההון להתרגל למגמה זו".