מנכ"ל האוצר, חיים שני, יעמוד בראש צוות להפחתת פליטות גזי החממה בישראל

בשבועות הקרובים יוקם צוות שיישם את הצהרת הנשיא שמעון פרס בוועידת קופנהגן, לפיה ישראל תפעל להפחתת 20% מפליטות גזי החממה עד 2020. כך אמר היום (ד') השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, בכנס כלכלה ירוקה של חברת מידע כנסים.

לדברי ארדן, בראש הצוות יעמוד מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, והוא יגובש בימים הקרובים. לדבריו, כדי להפחית את פליטות גזי החממה, צריך להקים מנגנון שבראשו גוף בעל כוח מול משרדי ממשלה.

"הייתי רוצה להוביל את התהליך", אמר ארדן, "אבל אני מבין שרוב משרדי הממשלה לא יקשיבו להנחיות שלי. למשרד האוצר, לעומת זאת, הם יקשיבו. בנוסף, צריכה לקום ועדת אנרגיות מתחדשות בראשותו של ראש הממשלה וזה חשוב יותר מהרפורמה במנהל מקרקעי ישראל. ראש הממשלה יצטרך לקבל הכרעות בין אינטרסים מתנגשים של החקלאות, הסביבה, התשתיות הביטחון וכן הלאה", הוסיף.

שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, אמר בכנס כי בתעשיית הקלינטק, בשונה מתעשיית ההיי-טק הרגילה, יש צורך בסבלנות, זמן פיתוח ארוך וכסף רב. "פה רגילים לאקזיטים מהירים", אמר לנדאו, "אני רוצה לקוות שתימצא הסבלנות. אני רוצה לקוות שתימצא הסבלנות ונצליח, כמו בנורבגיה למשל עם נוקיה או כמו עם חברת טבע שלנו, שישראל לא רק תמכור רעיונות אלא גם תהפוך ליצרנית חשובה שמכניסה הרבה", הדגיש.

ראש רשות המים, אורי שני, ציין בכנס כי "מחיר ההתפלה בשורק כל-כך נמוך, שהוא קורא למחשבה חדשה על כל ניהול משק המים בישראל. במחירים האלה, המקור הגדול של המים, הים, הופך להרבה יותר זמין לשימוש".

לדבריו, "קשה להפריז בחשיבות השינוי. מחיר המים המותפלים זול ממחיר של טיפול והולכה של מים ממוחזרים לחקלאות. תהיה לכך השפעה אדירה על ישראל ירוקה".