נכשל ניסיון לפוצץ מטוס אמריקני; נחשפו מחדלי אבטחה

אזרח ניגרי, מוסלמי, עצור בחשד שניסה להצית מתקן תבערה "מתוחכם למדי" כמה דקות לפני נחיתת מטוס דלתא בנמל-התעופה של דטרויט ■ שם העצור מופיע ברשימת חשודים בקשר לארגוני טרור

מחדלי אבטחה פוטנציאליים של המשרד לביטחון פנים בארה"ב מסתמנים ברקע הניסיון לפוצץ אמש (ליל שבת) מטוס נוסעים אמריקני של חברת דלתא בשמי מדינת מישיגן, כמה דקות לפני נחיתה מתוכננת בנמל-התעופה של דטרויט, לאחר כעשר שעות טיסה מאמסטרדם, הולנד.

אחד מהנוסעים, אזרח ניגרי, אומאר פארוק עבדול מוטאלב, מוסלמי בן 23, נעצר לאחר שניסה, לפי החשד, להצית מתקן נפץ "מתוחכם למדי", שהיה כרוך לרגלו, כאשר המטוס הנמיך לקראת נחיתה. המתקן, תערובת של אבקה ונוזל, לא ניצת במלואו אם כי היתמר ממנו עשן. כמה נוסעים היו עדים לניסיון ההצתה ואחד מהם זינק על הניגרי והכריעו בלי מאבק.

הטייס הכריז על מצב חירום והנחית את המטוס ללא תקלה בנמל תעופה של דטרויט. המטוס כוון לפינה מרוחקת של נמל-התעופה. החשוד נראה מובל מהמטוס אזוק לאלונקה ועל גופו תחבושות. לפי ידיעות בתקשורת האלקטרונית, הוא נפצע קשה וסובל מכוויות בדרגה שלישית, אך נראה שלא נשקפת סכנה לחייו. שני נוסעים נפצעו קל מאוד בתקרית.

לדברי מקורות פדרליים, אמר החשוד לחוקרים, כי הוא פעל בשם אל קאעידה. הוא טען, כי נצטווה לרכוש חומרי נפץ בתימן כדי לפוצץ מטוס אמריקני באוויר. אך הגורמים הפדרליים ציינו, שהם מתייחסים לטענה זו במידה רבה של ספקנות ושלא מן הנמנע שהחשוד פעל על דעת עצמו, לאחר ששאב השראה מתעמולת אל קאעידה באינטרנט.

המקרה מזכיר את פרשת הטרוריסט עם פצצת הנעל. בדיוק לפני שמונה שנים, ניסה ריצ'ארד ריד, אזרח בריטי וחבר באל קאעידה, להצית חומר נפץ שהוטמן בסוליות נעליו בטיסה מפריס למיאמי. נוסעים הכשילו את הניסיון והיום מרצה הטרוריסט מאסר עולם בכלא פדרלי.

כאז כן עתה, חשפו ניסיונות החבלה נקודות תורפה במערכת אבטחת הטיסות של הממשל הפדרלי. התמיהה הגדולה ביותר היא, כיצד בכלל עלה הניגרי על המטוס האמריקני באמסטרדם. הרשויות בארה"ב מחייבות את כל חברות התעופה, אמריקניות כזרות, שמפעילות שירות לארה"ב, להעביר אלקטרונית למשרד להגנת המולדת רשימה מלאה של הנוסעים בכל טיסה שעומדת להמריא ליעד בארה"ב, מכל מקום בעולם, כרבע שעה לפני המראת המטוס. שמות הנוסעים בכל טיסה נבדקים מול רשימה מסיבית של אנשים שחשודים בקשר לארגוני טרור במרכז מידע בארה"ב. במקרה של הצלבה, מורד הנוסע המוצלב מהטיסה. לחלופין, אם הטיסה המריאה, מופנה המטוס לנמל תעופה מחוץ לארה"ב, ושם מורד הנוסע לבדיקת זהותו וקשריו.

ציר בית-הנבחרים פיטר קינג, רפובליקן מניו-יורק וחבר בוועדת ביטחון המולדת של הבית, אמר לסי.אן.אן, כי שמו של עבדול מוטאלב היה כלול בתיקים של גופי לחימה נגד הטרור וכנראה היה כלול גם ברשימת הנוסעים שמנועים מלטוס לארה"ב. יתר על כן, היה ברשותו רק כרטיס לכיוון אחד, פקטור נוסף שמדליק נורת אזהרה אצל חוקרים.

איך עלה אדם כזה על טיסה של מטוס אמריקני לדטרויט? עבדול מוטאלב החל את המסע בניגריה אור ליום ה'. לפי כמה הערכות, הוא עבר שם את הבידוק הביטחוני, והמתין באמסטרדם לטיסה לדטרויט במתחם הנוסעים במעבר. בעוד שנוסעים במעבר שממשיכים לישראל צריכים לעבור בידוק חדש, נוסעים ליעדים אחרים, ברוב נמלי-התעופה, פטורים מצורך זה.

למרות המוניטין של הולנד כמדינה עם מיעוט מוסלמי גדול וקולני, ואול דווקא בגלל מוניטין אלה, נמל התעופה באמסטרדם נחשב כבעל רמה גבוהה מאוד של אבטחת טיסות. אבל, כאמור, בשלב זה טרם ברור אם החשוד עבר שם בידוק ביטחוני או שעלה בידו לחמוק דרך בידוק רופף בלאגוס.

קינג אומר, כי התקרית מעוררת שאלות מטרידות לגבי ביטחון הטיסות לארה"ב ובתוכה וכי "צריך לבדוק" כיצד הצליח החשוד להעלות "מתקן מתוחכם למדי" על מטוס אמריקני.

בדבר אחד אין ספק. נוסעים בארה"ב וקרוב לוודאי בעולם כולו יכולים לצפות עתה לבידוקים יסודיים וממושכים יותר. בדיקת הרכב האבקה והנוזל במתקן הכושל של החשוד יובילו כנראה להגדלת הרשימה של חפצים שאסור להעלות על מטוסים, בדיוק כפי שקרה לאחר פרשת הטרוריסט עם חומר נפץ בנעל.

הנשיא ברק אובמה קיבל דיווח על התקרית בהוואי, שם הוא מבלה את חופשת חג המולד עם משפחתו. הנשיא ציווה להדק מיד את כל האמצעים הקשורים לאבטחת הטיסות, אם כי בינתיים לא הועלה דרג הכוננות הלאומית, שנמצא עתה בשלב "כתום", שלב אחד לפני דרג הכוננות העליונה ביותר.

צוות בין-משרדי של גורמי מודיעין, אכיפת חוק ולוחמה בטרור כונס בעקבות התקרית כדי לבדוק אם הצעדים הקיימים עודם יעילים. דובר בבית הלבן אמר, כי נוסעים יכולים לצפות לעיכובים נוספים בנמלי-תעופה כבר מליל שבת, בדיוק בעיצומה של תקופת הנסיעות עמוסה ביותר בארה"ב.