חילוקי דעות בין רשות החברות לכחלון בנושא הפרטת הדואר

מהלך ההפרטה המתוכנן: הנפקת מניות בשלושה שלבים ■ ל"גלובס" נודע כי הדואר ינפיק אג"ח בסכום 300-400 מיליון שקל כדי לפרוע חוב לחשב הכללי

חילוקי דעות בין שר התקשורת משה כחלון למשרד האוצר בסוגיית הפרטת חברת הדואר. הבוקר (א') הודיע כחלון באופן רשמי כי הוא מתנגד להפרטת חברת הדואר, וזאת בניגוד להחלטת ממשלה בנושא.

בתגובה אמר ל"גלובס" מנהל רשות החברות הממשלתיות, דורון כהן, כי "יש החלטת ממשלה תקפה לגבי ההפרטה. ההחלטה לא בוטלה ואנחנו פועלים ביחד עם משרד התקשורת למימושה. במקביל נפעל בתיאום עם משרד התקשורת להרחבת סל השירותים הפיננסיים של בנק הדואר בדגש על שירותים לארבעת העשירונים האחרונים".

בפגישה שנערכה בשבוע שעבר בין כחלון, מנכ"ל חברת הדואר, אבי הוכמן, וכהן, הוצג מתווה עקרוני להפרטה וכחלון לא הביע התנגדות לנאמר. במערכת הפוליטית מעריכים כי כחלון חזר בו, לאחר שנבהל מפרסומים הבוקר ב"מעריב", על תמיכתו בהפרטה. לכן כנראה הדגיש כחלון בהודעתו הבוקר כי "כל מהלך שיתבצע בחברת הדואר ייעשה תוך שיתוף פעולה עם העובדים וההסתדרות".

לפי המתווה המתוכנן יונפקו תחילה 30% ממניות חברת הדואר, שנה לאחר מכן יופרטו עוד 19% ויתרת המניות (51%) תימכר בעתיד לגורם אסטרטגי. לוח זמנים להנפקה לא נקבע, אך מקורבים מעריכים כי ניתן לבצע את השלב הראשון, קרי הנפקת 30% מהמניות, במהירות יחסית ואפילו עד סוף 2010.

ההנפקה תתבצע רק לאחר שיגובש מודל שירותי הבנקאות בבנק הדואר ותתחיל מכירת מוצרים פיננסים בסניפי הדואר על בסיס תשתית בנק הדואר. תנאי הכרחי נוסף להפרטה הוא גיבוש מנגנון שיבטיח את היציבות הפיננסית של חברת הדואר בתנאי שוק תחרותי.

במקביל, ועל רקע חילוקי הדעות בין השר הממונה (שר התקשורת) לבעלים (רשות החברות הממשלתיות) נערכים בחברת הדואר להנפקת אג"ח בהיקף של 400-300 מיליון שקל. תמורת ההנפקה שאמורה להתקיים בהמשך השנה, נועדה להחזיר חוב של חברת הדואר לחשב הכללי ולממן את שדרוג בנק הדואר למתן שירותים פיננסיים נוספים. מנכ"ל בנק הדואר הוא יואל נוה.

לפני ההנפקה אמורה חברת הדואר להכין תשקיף על בסיס הדו"חות הכספיים. נודע כי לא ניתן לסיים את הכנת הדו"חות לאור חילוקי דעות בין רשות החברות הממשלתיות לבין רואי החשבון של חברת הדואר, משרד ברייטמן אלמגור דלויט.

המחלוקת היא דרך הצגת הדו"חות, כשהשיטה בה רוצה רשות החברות להציג את הדו"חות תעלה את הרווח הנקי, בעוד שרואי החשבון מתנגדים לכך. מקורבים לתהליך אישרו את חילוקי הדעות ואמרו כי מדובר ב"ויכוחים חשבונאיים".