ראש העיר בת-ים שלומי לחיאני, קרובי משפחתו ובכירים בעירייה נעצרו בחשד לשחיתות

(עדכון) - מעצרו של לחיאני הוארך ביממה ■ חשוד כי השתמש בעירייה ובוועדה לתכנון ובנייה לצורך השגת רווחים לו ולבני משפחתו ■ עפ"י החשד, לחיאני וקרובי משפחתו ניהלו עסקים מבלי שדיווחו עליהם לרשות המסים ■ לחיאני: "אני אופטימי כי אני יודע מה עשיתי ומה לא עשיתי"

היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ) עצרה הבוקר (ב') לחקירה את ראש העיר בת-ים, שלמה לחיאני, את אחיו ובני משפחה נוספים שלו, וכן בכירים בעיריית בת-ים, ובהם המנכ"ל עובד קונה. על-פי החשד, במשך תקופה ארוכה ביצע לחיאני עבירות בתחום טוהר המידות, עבירות מירמה וכן עבירות תכנון ובנייה.

לחיאני הגיע הערב יחד עם חשודים נוספים לבית המשפט השלום בראשון-לציון לדיון בהארכת מעצרו. רגע לפני שנכנס לאולם הספיק לומר כי אין שחר לחשדות נגדו. "אני אופטימי כי אני יודע מה עשיתי ומה לא עשיתי", אמר. המשטרה ביקשה להאריך את מעצרו ב-4 ימים, אולם בית המשפט הורה על הארכת מעצרו ביממה בלבד.

החקירה נגד לחיאני כוללת שורה של נושאים, כאשר אחד מסימני השאלה המרכזיים שיציבו החוקרים ללחיאני הוא כיצד הצליח לצמצם את חובותיו בצורה משמעותית מאז נבחר לראשות העיר ב-2003. לפני בחירתו היה לחיאני קבלן ונקלע לחובות של עשרות מיליוני שקלים. בחקירתו יידרש לחיאני לתת הסברים למקורם של סכומי כסף גדולים שהופקדו בחשבונו וכן לתנועות כספיות בהיקף של מאות אלפי שקלים מהשנים האחרונות.

במשטרה מתקשים להבין כיצד מי שעד לפני כ-6 שנים היה שרוי בחובות כבדים הצליח להחזיר חלק ניכר מהם, בשעה שמשכורתו של ראש עיר היא כ-45 אלף שקל. בין היתר נבחן החשד כי לחיאני רתם גופים ועובדים בעירייה לצרכיו, וכך הצליח להשביח את שווי הנכסים שלו ושל בני משפחתו.

במקביל למעצרים פשטו החוקרים על משרדי העירייה וכן על בתיהם של לחיאני ושל בכירי עירייה נוספים.

בנוסף, חוקרי רשות המסים עצרו היום בעלים של צ'יינג בבת-ים, שעל-פי החשד שימש את משפחת לחיאני להפקדת כספים.

המעצרים הבוקר באו בתום חקירה סמויה ממושכת, שהעלתה חשד כי לחיאני השתמש בעירייה ובוועדה המקומית לתכנון ובנייה לצורך השגת רווח כספי לו ולבני משפחתו.

את החקירה מלווים פרקליטות מיסוי וכלכלה והמחלקה לאכיפת דיני מקרקעין בפרקליטות המדינה. אולם, בחקירה שותפה גם רשות המסים, נוכח חשדות כי לחיאני - ובעיקר בני משפחתו - העלימו הכנסות.

על-פי החשד, לחיאני וקרובי משפחתו ניהלו עסקים שונים מבלי שדיווחו עליהם לרשות המסים ומבלי ששילמו מס על הכנסותיהם. ל"גלובס" נודע כי החשד מתמקד בעיקר באחיו של לחיאני ובבני משפחה נוספים, אולם גם לחיאני עצמו צפוי להיחקר בנושא.

רשות המסים גם צפויה לחקור חשד כי לחיאני קיבל שוחד. מבחינת הרשות, גם הכנסה שהתקבלה תוך ביצוע עבירה חייבת במס. החקירה תתנהל במשרד פקיד שומה חקירות תל-אביב, בראשותו של רון חכם.

מקדם את אמא

שמו של לחיאני כבר נקשר בעבר באי-סדרים, והוא כיכב פעמיים בדו"ח מבקר המדינה: בדו"ח האחרון נכתב כי הוא דאג לאשתו דורית לתשלום "דמי הצלחה" בסך 280 אלף שקל עבור ניהול המטה שלו לקראת הבחירות לרשויות המקומיות, ובדו"ח קודם נכתב כי קידם את אמו, סייעת גננת, לתפקיד מנהלת ענף גני ילדים ללא מכרז.

על-פי דו"ח המבקר האחרון שפורסם לפני 3 חודשים, ניהלה דורית לחיאני את מטה הבחירות של בעלה, ובחוזה עמה הובטחו לה "דמי הצלחה" - תשלום הניתן לספקים ולנותני שירות בהתאם להצלחה בבחירות - אם עבודתה תישא פרי. לחיאני אכן זכה בבחירות, ואשתו נהנתה מבונוס של לא פחות מ-280 אלף שקל, נוסף על שכר חודשי שקיבלה במשך 10 חודשים ומסתכם ב-150 אלף שקל.

לינדנשטראוס יצא בדו"ח זה נגד תופעת "דמי ההצלחה". לדבריו, היו מקרים שבהם היה מדובר בתשלום סכומים הגבוהים באופן ניכר מההוצאה המקובלת בהתקשרויות דומות.

בדו"ח קודם של המבקר נטען, כאמור, כי לחיאני קידם את אמו לתפקיד מנהלת ענף גני ילדים ללא מכרז. קידום זה, צויין בדו"ח, לא רק שנעשה ללא מכרז - הוא נעשה גם מבלי שהאם עמדה בתנאי המכרז מבחינת סף השכלה וניסיון מקצועי, וקידומה בדרגות התפקיד נעשה בניגוד לחוקת העבודה.

המבקר הדגיש כי מינוי האם לתפקיד נעשה חודשיים בלבד לאחר שבנה נבחר לראשות העיר. לדעתו, מינויה וקידומה של לחיאני נבעו משיקולים זרים.

דו"ח המבקר חשף עוד כי מקורבים אחרים של לחיאני, שסייעו לו בבחירות, קודמו לתפקידים בכירים. כך למשל, עובד קונה, שהיה מנהל יום הבחירות של לחיאני, נבחר לתפקיד המנכ"ל מבין מועמדים העולים עליו בניסיונם ובמקצועיותם.

הדו"ח חשף גם כי מקורביהם של חברי המועצה בעיריית בת-ים נהנו מהטבות. כך, למשל, נתפר תפקיד לבתה של חברת מועצה. עם זאת, לאחר שהתברר כי היא פסולה לתפקיד, בוטלה המשרה. ביחס לבן של חברת מועצה אחרת, העירייה הסדירה את העסקתו בחברה חיצונית שהעירייה התקשרה איתה, ואף קבעה את תנאי העסקתו.

המבקר אישר?

בעקבות הדו"ח שחשף את הבונוס שקיבלה אשתו, תקף לחיאני את המבקר. לטענתו, העסקתה כמנהלת המטה היתה "חוקית ואושרה מראש על-ידי מבקר המדינה". לדבריו, "תוצאות הבחירות מעידות יותר מכל על הצלחתה בתפקיד. גברת לחיאני עסקה בניהול הבחירות כשנה, והסיעה תדרוש להכיר הכרה מלאה בתשלום 'דמי ההצלחה', כפי שהדבר נעשה על-ידי מבקר המדינה עצמו בעשרות חוזים במערכות בחירות ברחבי הארץ".

בריאיון שהתקיים עמו ברדיו לאחר פרסום הדו"ח, טען לחיאני כי בכוונתו לפנות לבית המשפט נגד המבקר. לטענתו, למבקר "אין סמכות לקבוע איך אוציא את הכסף שלי. זאת פעם ראשונה שמבקר מתערב בגובה הסכומים. הוא יכול לקבוע אם הוא מוכן לקבל 'דמי הצלחה' או לא, אבל לא להכתיב איזה סכום נראה לו. אנחנו מכירים חוזים של אנשים שקיבלו הרבה יותר כסף מזה בבחירות הקודמות, ואני חושב שפעלתי כמו שצריך".

"אין שום הבדל אם מי שמנהל את מטה הבחירות זו דורית לחיאני או רינו צרור או לינדנשטראוס", אמר אז לחיאני. "מי שעשה את העבודה זכאי לקבל את התמורה. הייתי משלם לכל אחד אחר. אין מחלוקת שדורית עשתה עבודה למופת, שמגיע לה על זה כסף ושקיבלנו על זה אישור מראש. אני מצהיר כאן כי אתרום את הכסף הזה - אני לא צריך אותו. אין לי שום עניין בו. אבל על העניין העקרוני, שאיש ציבור שהתפקיד שלו הוא לבקר - ולא לקבוע איך אוציא את הכסף שלי - אלך לבית המשפט".

לדברי לחיאני, כשנאמר לו כי בהעסקת אשתו כראש המטה עשוי להיות טעם לפגם, הוא פנה בכתב למשרד מבקר המדינה, וקיבל תשובה החתומה על-ידי המבקר עצמו בזו הלשון: "העסקת עובדים ופעילים בתקופת הבחירות מהווה הוצאת בחירות בלא קשר לקירבה משפחתית למועמדי הסיעה".

לדברי לחיאני, המבקר אישר גם את קיומו של "הסכם ההצלחה", כפי שאישר לעוד כ-100 רשויות מקומיות.

שלומי לחיאני / צלם: אסף מורדכי

חריגה מהנורמה

ממשרד המבקר נמסר אז בתגובה כי מדובר בטיעונים מגוחכים. "גם אם החוק אינו אוסר על פוליטיקאים להעסיק בני משפחה במערכות הבחירות שלהם - ההיגיון והיושר הציבורי אינם מתיישבים עם הכספים הרבים ששילם לחיאני לרעייתו דורית. לא די שלחיאני שילם לרעייתו 150 אלף שקל עבור ניהול מטה הבחירות, הוא גם הוסיף לה בונוס של 280 אלף שקל 'דמי הצלחה' עבור תוצאות הבחירות.

"חשוב להדגיש פעם נוספת כי מדובר בכספי ציבור, שחובה על כולם - ובעיקר על נבחרי ציבור - להקפיד בהם הקפדה רבה. ראש עיריית בת-ים לא נהג כך, אלא הוציא כספים רבים החורגים מכל נורמה מקובלת ושאינם מתיישבים עם האינטרס הציבורי ועם החובה לנהוג בהם בריסון ובזהירות - על אחת כמה וכמה שאת הכסף שילם לאשתו".

מבקר המדינה הגיב אז כי כבר באוגוסט 2009 הודיע משרדו ללחיאני כי הורה לו שלא לשלם לאשתו 280 אלף שקל "דמי הצלחה" בבחירות, מאחר שהם בלתי סבירים וחורגים מכל נורמה מקובלת. "מבקר המדינה רואה בחומרה רבה תשלום של בונוס 'דמי הצלחה' מטעם ראש העירייה בגובה של 280 אלף שקל לרעייתו על פעילותה בבחירות עבור סיעתו, כשהכספים הם כספי ציבור מאוצר המדינה".