עובדי צים הסכימו לפגיעה בתנאי העסקתם אך טירפדו פיטורים

במסגרת ההסכם בין ההנהלה לוועד יוותרו העובדים על תוספת דרגות והטבות שונות ב-2010, ומכסת העובדים הוותיקים שייצאו לפנסיה מוקדמת בשנה הקרובה תעמוד על 50 - במקום 20 כפי שנקבע בהסכמים קודמים

הנהלת צים שבשליטת החברה לישראל וועד העובדים חתמו אתמול (א') על הסכם עבודה חדש, במסגרתו יוותרו העובדים על תוספת דרגות והטבות שונות בשנת 2010, ומכסת העובדים הוותיקים שייצאו לפנסיה מוקדמת במהלך השנה הקרובה תעמוד על 50, במקום 20 כפי שנקבע בהסכמים קודמים.

מדובר בהסכם עבודה שני בצים בתוך תשעה חודשים, כאשר עלות החיסכון לחברה כתוצאה מהקיצוצים שכלולים בשני ההסכמים יחד, נאמדים ב-41 מיליון שקל. יו"ר ועד העובדים, אבי שטרית, מדגיש כי המנכ"ל, רפי דניאלי, דרש לפטר מספר עובדים קבועים - אך הוועד התנגד לכך בתוקף. שטרית טוען כי הנהלת החברה עקפה בשלב מסוים את הוועד ופנתה ישירות להסתדרות במרחב חיפה כדי לקבל את הסכמת הארגון לפיטורי עובדים, אך גם בהסתדרות התנגדו לכך. עוד טוען שטרית, כי הוא מנע בכל מחיר פגיעה בתנאי הפרישה של הפורשים מרצון, וזאת לאחר שדניאלי דרש שינוי מהותי בהסכמי הפרישה. בוועד מוסיפים עוד כי שיעור גבוה מתוך הקיצוץ שספגו העובדים הוגדר כהלוואה, שתוחזר לעובדים בהדרגה החל מסוף שנת 2014.

למרות שההסכם מונע פיטורי עובדים, יצוין כי 200 מתוך 800 עובדי צים המועסקים במסגרת הסכם קיבוצי, מוגדרים כעובדים ללא קביעות וכי הנהלת החברה יכולה לפטר אותם ללא הסכמת הוועד. יחד עם זאת, שטרית טוען כי להנהלה אין עניין לפטר את העובדים האלה, ולראייה היא פיטרה בודדים בלבד בשנה האחרונה למרות המשבר הקשה.

על כוונת הנהלת החברה לשוב ולנסות לגדול אף על פי שהרכישה המאסיבית של אניות הייתה אחת הסיבות לקשייה של החברה כיום, אומר שטרית ל"גלובס": "כשהחברה הזמינה הרבה אניות לפני שנתיים אף אחד לא היה חכם להגיד שזו טעות, ועכשיו כולם חכמים בדיעבד. האמת היא שכדי להתמודד עם התחרות בעולם חייב להמשיך עם השאיפה להתקדם ולגדול. ברור שאחרי שהמשבר טפח לנו בפנים, כולם יחשבו יותר טוב לפני שקונים הרבה אניות וישקיעו יותר מחשבה".