הכנסת אישרה חוק שיעקר עיוותים גדולים בשוק העבודה

על-פי החוק שיזמו שלי יחימוביץ' וחיים כץ, רצף הזכויות של עובד יישמרו גם אם פוטר והועסק מחדש אחרי תקופה של עד חצי שנה - וזאת לעומת המצב כיום בו רצף הזכויות מבוטל אחרי תקופה של 3 חודשים

מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה שנייה ושלישית חוק חדש עם השלכות דרמטיות על שוק העבודה, שנועד לשים סוף לשיטת "הדלת המסתובבת", בה מפטרים עובדים אחרי 8 חודשים ומעסיקים אותם מחדש אחרי 3 חודשים, רק כדי להימנע בעתיד מתשלום דמי פיצויים ותשלומים סוציאליים שונים.

על-פי החוק, עליו עמלו בשנה האחרונה חברי הכנסת שלי יחימוביץ' (עבודה) וחיים כץ (ליכוד), רצף הזכויות של עובד ישמרו גם אם פוטר והועסק מחדש אחרי תקופה של עד חצי שנה - וזאת לעומת המצב כיום בו רצף הזכויות מבוטל אחרי תקופה של 3 חודשים.

בצורה הזו, כך מאמינים יחימוביץ' וכץ, למעסיקים לא יהיה שום אינטרס להשתמש בדלת המסתובבת. כך למשל, במוסדות אקדמיים רבים נהוג לפטר מרצים ללא תקן (מרצים מן החוץ) אחרי שמונה חודשים, ולהעסיק אותם מחדש אחרי שלושה חודשים, עם פתיחתו של סמסטר החורף. הנחת העבודה של יוזמי החוק הייתה שמעסיקים לא "ישחררו" עובדים לתקופה של חצי שנה, אם יהיה להם ברור שתקופה זו תיחשב כחלק מיחסי עובד-מעביד מלאים המחייבים הפרשות סוציאליות וכל המשתמע מזה.

כמו המרצים מן החוץ, ישנם עשרות אלפי עובדים המועסקים ומפוטרים בצורה הזו בענפי הניקיון והשמירה, או בענפים אחרים שמתיימרים להיות ענפים "עונתיים". "החוק בא להתמודד עם תופעה פסולה ההולכת ומתפשטת של פיטורים חוזרים ונשנים של עובדים אחת לשמונה-תשעה חודשים, והעסקתם מחדש אחרי תקופה קצרה - כל זאת כדי למנוע באופן מלאכותי יחסי עובד מעביד, ולהתחמק מתשלום פיצויי פיטורים וזכויות סוציאליות", הסבירה יחימוביץ'. "הניצול הזה אינו עוד נחלתם של עובדים עניים, וגם מעמד הביניים סובל ממנו קשות: מורים המועסקים באמצעות עמותות, הסגל הזוטר באוניברסיטאות, סבלים ברשות שדות התעופה, ורבים אחרים. החוק הופך את הפיטורים לבלתי משתלמים ויבטיח את זכויות העובדים גם אם היו קורבן לפיטורים חוזרים ונשנים", היא הוסיפה.

ח"כ כץ הוסיף: "זהו חוק חשוב שמעגן את זכויותיהם של אלפי עובדים בישראל. החוק ישים קץ לפיטורים בשיטת הדלת המסתובבת". ח"כ דב חנין (חדש), שהיה מיוזמי החוק, אמר: "פיטורים מחזוריים הפכו למכת מדינה ולדרך המלך של התחמקות מחובות המעביד. החוק שהתקבל יחסל את התופעה המשונה של עובדים זמניים נצחיים".