לקרנות הגידור היתה שנה טובה: תשואה ממוצעת של 19%

קרנות הגידור המצליחות הגיעו גם לתשואה של 60% ויותר ■ עם זאת, קרנות רבות עדיין לא השיבו לעצמן את ההפסדים שרשמו ב-2008

2009 היתה אחת השנים הטובות ביותר לתעשיית קרנות הגידור העולמית בתקופה של קרוב לעשר שנים, על אף שמנהלי הקרנות עדיין לא נפטרו לחלוטין מהבעיות הרבות שפקדו אותם ב-2008. כך עולה מנתוני התעשייה.

לפי ספקית המידע הדג' פאנד ריסרץ' (HFR), ב-2009 הניבה קרן הגידור הממוצעת תשואה של 19% למשקיעים. מדדים מובילים אחרים לתעשיית הגידור משקפים תשואה ממוצעת של 12%-19%, בניכוי עמלות. כמה מקרנות הגידור הגדולות ביותר רשמו ביצועים טובים עוד יותר, והניבו תשואות מהטובות ביותר בתולדותיהן.

ניצלו את הפערים

סיטדל, ענקית קרנות הגידור משיקגו בניהולו של קן גריפין, ששווי הנכסים בניהולה מגיע ל-13 מיליארד דולר, רשמה הפסדים אדירים ב-2008, אך השנה הניבה קרן הדגל שלה, קנסינגטון גלובל סטרטג'יס תשואה של קרוב ל-60%.

קרנות ארביטראז' בהמרה, כמו סיטדל, הובילו את ההתאוששות בתעשיית קרנות הגידור, וניצלו את הפערים בין מחירי האג"ח הקונצרניות להמרה למחירי המניות. לפי נתוני HFR, הניבה אסטרטגיית הארביטראז' בהמרה תשואה ממוצעת של יותר מ-56% ב-2009. לצורך השוואה, התשואה הממוצעת של קרנות לונג/שורט מניות ב-12 החודשים שהסתיימו בדצמבר היתה 22.17%.

קרנות אסטרטגיית המרקט-ניוטרל של מפעילת קרנות הגידור הלונדונית GLG פרטנרס, שנסחרת בניו יורק, ושהיקף הנכסים בניהולה נאמד ב-14 מיליארד דולר, הניבו השנה תשואה של 77.8%.

ההפסדים לא כוסו

קרנות שפועלות באסטרטגיה של ניצול אירועים, ושעושות רווחים מהזדמנויות ארביטראז' שנוצרות מהודעות של חברות, רשמו גם הן ביצועים טובים: עלייה של 22.14% בשנה האחרונה. בממוצע, רק קרנות ייעודיות שפועלות באסטרטגיה שבה פוזיציית השורט גדולה מפוזיציית הלונג, ושעושות רווחים מירידה במניות של חברות, רשמו השנה הפסדים: צניחה של 20% לעומת אשתקד.

עם זאת, קרנות רבות עדיין לא השיבו לעצמן את ההפסדים שרשמו ב-2008. הסעיפים שקובעים רף על "דמי ההצלחה" שגובות הקרנות, מונעות מהן לגבות "דמי הצלחה" רווחיים, שבדרך-כלל עומדים על 20% מהתשואה, עד להשבת ההפסדים שנגרמו ללקוחות.