קן: "ידיעות אחרונות" כבר לא מונופול בשוק העיתונות היומית

זאת כתוצאה משינוי השוק בעקבות כניסת "ישראל היום" ■ ב-1995 הכריז הממונה על "ידיעות" כבעל מונופולין באספקת עיתון יומי בעברית ■ השינוי - בעקבות בקשת "ידיעות אחרונות" לביטול מעמדו כמונופול

ל"ידיעות אחרונות" יש נתח שוק של פחות ממחצית הקוראים בשפה העברית, כך קובעת היום (א') הממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, שהודיעה היום ל"ידיעות אחרונות" על ביטול ההכרזה עליו כבעל מונופולין בשוק העיתונות היומית בשפה העברית. זאת כתוצאה משינוי השוק בעקבות כניסת "ישראל היום".

באפריל 1995 הכריז הממונה על הגבלים עסקיים על "ידיעות אחרונות" כבעל מונופולין באספקת עיתון יומי בשפה העברית. באפריל 1999 הוכרזה "ידיעות אחרונות" בשנית כבעלת מונופולין בשוק האמור לאחר שתוקף ההכרזה הראשונה פקע.

בדיקה שערכה רשות ההגבלים העסקיים לאחרונה, לבקשת "ידיעות אחרונות", העלתה כי כניסתו של "ישראל היום" לשוק הובילה לשחיקה משמעותית בנתחי השוק של "ידיעות אחרונות" ולשינויים מהותיים בשוק.

לפי חוק ההגבלים העסקיים, בעל מונופולין הוא מי שמספק מעל למחצית מכלל האספקה לשוק. על-פי ממצאי הבדיקה, "ידיעות אחרונות" מספקת פחות ממחצית מכלל האספקה ולכן אינה עוד בעל מונופולין.

בצד זה, הבהירה הממונה ל"ידיעות אחרונות" כי התקשרויות בהסכמים עם נקודות מכירה קמעונאיות של עיתונים, שתוצאתן יוצרת בלעדייות בפועל, מלאה או חלקית, של "ידיעות אחרונות" בנקודות שעלולה לדחוק מתחרה של "ידיעות אחרונות" מנקודות מכירה, עשויות להוות הסדר כובל אסור על פי חוק ההגבלים העסקיים.

הממונה הבהירה עוד, כי התקשרויות של "ידיעות אחרונות" בהסכמים הנוגעים לפרסום, ואשר תוצאתן המסתברת היא כי מפרסם או קבוצת מפרסמים יפרסמו באופן בלעדי (בעיתונות כתובה) ב"ידיעות אחרונות עשויות" אף הן להוות הסדר כובל.