סקר גיאוקרטוגרפיה: 82% אינם חוששים לאבד את משרתם

מדד התעסוקה גלובס-שמר: 74% לא יעזבו את מקום עבודתם מיוזמתם ■ 37% מאמינים שבמהלך השנה יתפנו יותר משרות ■ רק 31% יבקשו העלאת שכר בינואר ■ 43% מהעובדים הלא מאוגדים היו רוצים להצטרף להסתדרות

מפוטרי ההיי-טק הפכו לסמל של תחילת המשבר הכלכלי: פיטורים המוניים וקיצוצים בשכר ובהטבות. אולם ברבעון האחרון של 2009, עובדים שנצמדו לכיסא החלו לחוש בשינוי מגמה: ההתאוששות החלה, הגיוסים חזרו ורמות השכר בעלייה.

אולי זה מה שמסביר מדוע 31% מהנסקרים (מהם 42% בעלי הכנסה בינונית ו-39% תושבי הדרום), בסקר התעסוקה המשותף של "גלובס" ומשרד עוה"ד אריאל שמר ושות', מרגישים בנוח לבקש כבר בתחילת השנה האזרחית החדשה העלאת שכר, ו-28% (מהם 35% צעירים עד גיל 34) לחפש מקום עבודה בתנאי שכר גבוהים יותר.

"נתונים אלה מלמדים שתחושת המשבר עברה ושגל סכסוכי עבודה מתקרב", אומר עו"ד אריאל שמר, המתמחה בדיני עבודה. לדבריו, "המעבידים ניצלו את המשבר כדי לצמצם שכר ולפטר עובדים. היום העובדים מרגישים בטוחים יותר, ולכן הם מעזים לשפר את תנאי העסקתם".

עוד עולה מהסקר - שנערך בקרב מדגם מייצג של 500 עובדים שכירים, עצמאים ומובטלים - כי 61% מהשכירים במגזר הציבורי, שאינם מאוגדים בהסתדרות העובדים ו"מריחים" את הבאות - אפרופו סכסוכי עבודה על רקע דרישה לשיפור תנאי תעסוקה - השיבו שאם הדבר היה נתון לבחירתם הם היו בוחרים להיות חברי הסתדרות העובדים; לעומת 34% שסבורים כך במגזר הפרטי.

"השיעור הגבוה של המעוניינים מעיד על הצלחה שיווקית של ההסתדרות, אך גם על כישלון בכך שרבים רוצים להתאגד וחשים שאינם יכולים".

נכון להיום, רק 28% מכלל השכירים במשק חברים בהסתדרות העובדים.

כך או כך, מדד התעסוקה "גלובס-שמר" המשוקלל מעיד על עלייה קלה של 0.8% באופטימיות בשוק התעסוקה: שעומד בדצמבר 2009 על 58.2 נקודות מתוך 100, לעומת 57.4 נקודות באוקטובר 2009.

אינפו מדד התעסוקה 2009 - אופטימיות נשוק התעסוקה

המקרו: הביטחון הכלכלי הולך ומתגבר

העלייה המתונה במדד האופטימיות ל-46.4 נקודות, מעידה על תחושת אופטימיות בנוגע להתחזקות הכלכלה הישראלית

מדד המקרו - הבוחן את רמת האופטימיות ואת רמת הביטחון של ציבור העובדים בכלכלה הישראלית - רשם בדצמבר 2009 עלייה מזערית: 46.4 נקודות לעומת 46.1 נקודות בחודש אוקטובר אשתקד. 23% מהנסקרים - בדומה לשיעור הנסקרים במדד ספיריון האמריקני - סבורים שהכלכלה הישראלית מתחזקת על אף המיתון.

בהקשר זה, הגברים הישראלים (28%) מביעים ביטחון הולך וגובר ביחס ליכולותיה של הכלכלה הישראלית, יותר מהנשים הישראליות (18%).

מאידך, 47% מהנסקרים, בהשוואה ל-35% מהאמריקנים, פסימיים וחושבים שהכלכלה נחלשת. 30% חושבים שאין שינוי.

בזכות היצע המשרות

הרכיב האופטימי שתרם לשיפור במדד המקרו הכללי הוא היצע משרות בשוק העבודה: 37.3% מציבור העובדים צופים שהיצע המשרות יגדל ב-2010, לעומת 27.4% שסבורים שהוא יקטן, ו-35.3% שסבורים שהוא יהיה אותו דבר.

העצמאים אופטימיים יותר מהשכירים במגזר הציבורי: 39% לעומת 14% (בהתאמה) סבורים שכלכלת ישראל מתחזקת, ו-45.2% לעומת 30.3% (בהתאמה) סבורים שהיצע המשרות יגדל.

"העצמאים לרוב הראשונים לזהות מגמות כלכליות המתבטאות בהכנסותיהם. לכן, לתחושות החיוביות שלהם יש השפעה מידית על שוק העבודה", מפרש עו"ד שמר.

אינפו מדד התעסוקה 2009 - חוזק כלכלי

מיקרו: כבר לא כל-כך חוששים מהבאות

העלייה ברמת האופטימיות הכללית מעלה מעט גם את תחושת הביטחון התעסוקתי האישי, ל-70 נקודות

מדד המיקרו - הבוחן את רמת הביטחון התעסוקתי האישי - רשם בדצמבר עלייה נוספת: 70 נקודות לעומת 65.5 נקודות בלבד בחודש יוני אשתקד. שיפור קל זה מיוחס בעיקר לעובדה ש-63.5% מהנסקרים בטוחים במקום עבודתם: שלא יפוטרו ושמקום עבודתם לא ייסגר במהלך 2010.

מאידך, יתר הפרמטרים המרכיבים את מדד המיקרו משקפים פסימיות, זהירות והססנות בקרב ציבור העובדים: 44.4% בטוחים שלא יצליחו למצוא מקום עבודה חדש בתנאים טובים יותר, לעומת 25.8% שבטוחים בעצמם בנושא זה ו-29.9% שבטוחים שיצליחו למצוא עבודה חדשה באותם תנאים. מרבית הנשאלים, 74.1%, גם לא מאמינים שייזמו מהלך של עזיבת מקום העבודה לטובת מקום עבודה חדש במהלך 2010, לעומת 12.2% שיזמו.

אינפו מדד התעסוקה 2009 - חשש לפיטורין

אינפו מדד התעסוקה 2009 - היצע משרות

אינפו מדד התעסוקה 2009 - עזיבת מקום העבודה

אינפו מדד התעסוקה 2009 - העלאת שכר

אינפו מדד התעסוקה 2009 - הצטרפות להסתדרות

המתודולוגיה

הסקר נערך בקרב מדגם מייצג של 500 עובדים שכירים, עצמאים ומובטלים. מדד המקרו בוחן את תחושות העובדים ביחס לכלכלה ושוק העבודה הישראליים, ואת רמת האופטימיות ביכולתה של הכלכלה הישראלית לצאת מהמשבר. מדד המיקרו בוחן את תחושות העובד לגבי יציבות משרתו, יכולת השתכרותו, וסיכויו לאבד את משרתו ולקבל אחרת תחתיה.

המדד המשוקלל מבוסס על שילוב שני המדדים, ובודק את רמת הביטחון של המועסקים ברמה האישית, ואת רמת האופטימיות שלהם ביחס לכלכלה הישראלית ולשוק התעסוקה המקומי. כל זה, בהשוואה למדד ספיריון (Spherion) האמריקני של מכון האריס אינטראקטיב, הבוחן אחת לחודש את שוק העבודה בארה"ב עפ"י פרמטרים דומים, בקרב מדגם מייצג של 2,579 עובדים.