בועת נפט? מודיעין טסה 30% - ועלולה להתפרק בסוף החודש

השותפות, אשר סוחבת על גבה גירעון בהון העצמי, חייבת לגייס 8 מיליון שקל עד סוף החודש - או שתימחק מהמסחר ותתפרק

חגיגת מניות הנפט והגז הטבעי בבורסה ממשיכה להתנפח ומניות הסקטור מזנקות גם היום בשוק. אך בניגוד לחברות כגון ישראמקו, דלק קידוחים, דלק אנרגיה ואבנר שכבר מצאו גז בכמויות מסחריות במאגרים "תמר" ו"דלית", ישנן גם מניות שטסות "על אוויר", קרי ללא כל הכנסות או גילויים משמעותיים, אלא רק על ספקולציה טהורה. אחת מהן היא מודיעין , אשר מתקרבת להנפקת הזכויות שאמורה לחלץ אותה מרשימת השימור - אחרת היא תימחק לגמרי מהמסחר בבורסה והשותפות תתפרק.

מודיעין החלה להיסחר ברשימת השימור בינואר 2008, כך שאם היא לא תעמוד בכללי השימור של הבורסה עד ה-27 בינואר - היא תימחק מהמסחר כליל. השותפות הודיעה אתמול (א') בערב, כי היא דוחה את היום הקובע בהנפקת הזכויות ביומיים ל-7 בינואר, כך שמי שיחזיק ביחידות ההשתתפות ביום ה' הקרוב יזכה להשתתף בהנפקת הזכויות.

כנראה שדיווח זה הספיק למשקיעים כדי להרים את המניה ב-30% היום בבורסה. המסחר במניה מתבצע אחת ליום בסביבות השעה 10:15, כחלק מהכללים ברשימת השימור. האופציה של מודיעין זינקה ב-20% ולאחר תום המסחר בה נודע כי צחי סולטן רכש היום 54.2 אלף יחידות במחיר של 5 אגורות, קרי בהיקף זניח של 2,700 שקל בלבד. סולטן מחזיק ב-21 אלף כתבי אופציה לאחר הגידול האמור.

צחי סולטן מכהן בכובעו האחד כיו"ר כלל חיתום מבית כלל פיננסים, אך בכובעו האחר הוא גם מתכוון לחפש נפט באזור ים המלח באמצעות מודיעין. בשלהי אוקטובר הוא רכש 15% מרישיון "צורים", הכולל גם את מובלעת "חלמיש", על מנת לחפש נפט דרך מודיעין, שתשלם לצורך כך 150 אלף דולר. רכישת הרישיונות מותנית בכך שהשותפות תצליח לגייס לפחות 5 מיליון שקל עד סוף פברואר, כך שהנפקת הזכויות שתיערך החודש הינה קריטית עבורה.

גירעון בהון העצמי, הפסד נקי - ותשואה של 360% בשנה

מודיעין, שרשמה תשואה של 360% בשנה האחרונה, חייבת לגייס 8 מיליון שקל כדי לשרוד. לחברה גירעון של 3.2 מיליון שקל בהון העצמי ו-3.38 בהון החוזר, נכון לדו"חות הכספיים האחרונים שפרסמה השותפות לרבעון השלישי של השנה. הניתוק בין התנהגות המניה ומצב השותפות בפועל ניכר היטב בדו"חות הכספיים, שם הוצמדה הערת "עסק חי" המעידה על חשש לגבי המשך עתידה של החברה. בדו"חות הודגש כי קיים "חוסר באמצעים כספיים לצורך המשך פעילותה העסקית", וכן צוין כי "המשך הפעילות הסדירה של השותפות מותנה בגיוס הון נוסף".

ברבעון השלישי הוציאה מודיעין 1.6 מיליון שקל על חיפושי נפט וגז ובנוסף רשמה הוצאות הנהלה וכלליות של כ-367 אלף שקל. במילים אחרות, החברה רשמה הוצאות בסך של 2 מיליון שקל ברבעון השלישי. והכנסות? אין, כמובן. כך נסללה הדרך להפסד נקי של 1.9 מיליון שקל ברבעון השלישי, לעומת 225 אלף שקל ברבעון המקביל אשתקד.

המספרים הללו לא מונעים מהמשקיעים לתמחר את השותפות לפי שווי של 17.6 מיליון שקל. כפי הנראה, הסיבה היחידה שהמניה לוכדת את תשומת ליבם של המשקיעים היא הנפקת הזכויות, בה יוצעו עד 6 מיליארד יחידות השתתפות ועד 12 מיליארד כתבי אופציה. את היחידות מציעה החברה במחיר של אגורה אחת בלבד, בעוד שהן נסחרות היום בבורסה במחיר של 6 אגורות, וזאת על מנת לפתות את המשקיעים להשתתף בהנפקה.

ייתכן שהמשקיעים מהמרים כי כובעו של סולטן בתור יו"ר כלל חיתום יסייע לו לצלוח את ההנפקה, אולם שאלת השאלות היא כמה כסף יזרימו בעלי השליטה סולטן ועזריאל זולטי. לפי תשקיף המדף שפרסמה מודיעין בסוף דצמבר, סולטן מתכוון לנצל את מלוא הזכויות שיוצעו לו בהנפקה כך שחלקו בה יעמוד על יותר ממיליון שקל.