רפורמה בנתב"ג: מערכת בשיטת המאגר הביומטרי לבידוק

המערכת, "יוניפס", היא בעלת הקריטריונים המחמירים במדינה ■ מצד אחד יהיה כמעט בלתי אפשרי לחדור אותה, ומצד שני היא תספק לרש"ת רק את הפרטים הרלוונטיים לבידוק הביטחוני

רשות שדות התעופה השיקה היום (ג') פיילוט למערכת טכנולוגית חדשה - "יוניפס" לרישום ובידוק נוסעים בנתב"ג. המערכת שפותחה על ידי חטיבת המחשבים והביטחון ברשות שדות התעופה מבוססת על זיהוי ביומטרי שיכלול הליכי בידוק טכנולוגי, אשר בסופו יונפק לנוסע כרטיס חכם שיכיל את כל פרטיו ויזהה אותו בטיסותיו הבאות, ומטרתה לנטר בצורה טובה יותר את הנתונים הביטחוניים של הנוסעים תוך קיצור זמני ההמתנה.

המערכת, שבפיתוחה הכולל מושקעים כ-15 מיליון דולר, אמורה להתממשק בהמשך עם מערכת ה-HBS, המערכת הממוחשבת לבידוק כבודת נוסעים ללא מגע יד אדם המוקמת בימים אלה מתחת לאולמות נמל התעופה בן גוריון.

לדברי ראש חטיבת הבטחון ברשות שדות התעופה, שמואל זכאי, הבידוק הביומטרי באמצעות המערכת החדשה הוא התנדבותי והיא אינה מחליפה באופן גורף את הבודקים האנושיים. "מדובר במערכת בעלת הקריטריונים המחמירים במדינה. מצד אחד, יהיה כמעט בלתי אפשרי לחדור אותה, ומצד שני היא תספק לרש"ת רק את הפרטים הרלוונטיים לבידוק הביטחוני", מסר זכאי.

נוסעים, שיבקשו שלא להירשם למערכת, יוכלו לבצע בידוק ביטחוני רגיל אולם על פי נהלי הביטחון החדשים, וכמקובל בנמלי תעופה רבים בעולם, גם דרכוניהם של נוסעים אלה יסרקו למאגר הנתונים הבטחוניים. יצויין כי כבר כיום מפעילה משטרת הגבולות בנתב"ג בידוק גבולות ביומטרי שההצטרפות אליו וולנטרית.

בשלב הראשון נבחרה להשתתף בפיילוט קבוצת מיקוד של חברי מועדוני הנוסע המתמיד של נוסעי אל על לצורך הרצה ראשונית, כאשר בחודשים הבאים תבוצע פריסה הדרגתית לכלל הנוסעים. לדברי מנכ"ל רש"ת קובי מור, גורמים בחו"ל, ובעיקר בארה"ב, כבר הביעו עניין ברכישת המערכת.

למערכת יוכל להירשם כל נוסע שגילו מעל 16 ובכוונת רש"ת להטמיע אותה לכלל הנוסעים, כולל אלה המחזיקים בדרכונים זרים בתוך כשנתיים.