האוצר משיק תוכנית סיוע ליצואנים בהיקף של עד מיליארד שקל

המדינה תשתתף בסיכון שבהעמדת הערבויות הבנקאיות לעסקאות יצוא ■ שטייניץ: "עידוד היצוא יביא לניצול היתרון היחסי של המשק הישראלי" ■ בנק לאומי יהיה הראשון להשתמש בערבות המדינה

משרד האוצר הודיע היום (ד') כי השיק תכנית סיוע חדשה לעידוד היצוא הישראלי. במסגרת התכנית, מדינת ישראל תשתתף בחלק מהסיכון שבהעמדת הערבויות הבנקאיות לעסקאות יצוא, בהיקף כולל של עד מיליארד שקל. סכום זה יחולק בין בנקים בהתאם לגודלו היחסי בשוק.

מדובר בערבויות לעסקאות יצוא: ערבות מכרז, ערבות ביצוע וערבות מקדמה. עוד הוחלט, כי הליך העמדת הערבויות לא יהיה כפוף לאישור פרטני של אגף החשב הכללי וזאת לאור העובדה שהבנק מעמיד הערבות ישתתף בסיכון ביחד עם המדינה. צעד זה יביא לייעול התהליך ויצמצם את הבירוקרטיה הנלווית לאישור הערבות. תוכנית הערבויות תהיה בתוקף עד סוף שנת 2010.

בנק לאומי חתם היום על כתב הערבות במסגרת התכנית, ויהיה הראשון להשתמש בערבות המדינה ויציע אותה ללקוחותיו היצואנים. בנקים נוספים שיהיו מעוניינים להשתתף בתכנית הערבות, יוכלו להצטרף אליה עד לסוף חודש ינואר 2010.

בבסיס התוכנית היא ההבנה שלאור המשבר הכלכלי, היצואנים הישראליים נתקלים כיום בקושי בהעמדת ערבויות לטובת הקונים בחו"ל, וזאת בעיקר בשל הקטנת מסגרות האשראי שהבנקים מעמידים לטובתם, דבר שגרם לעיתים לביטול עסקאות יצוא ישראליות.

יצוין כי העמדת ערבויות מסוג זה, הינה חיונית לצורך התמודדות במכרזים בחו"ל ולצורך התקשרויות עם קונים בחו"ל - ערבות המכרז חיונית לצורך השתתפות במכרזים, ערבות הביצוע חיונית לצורך ההתקשרות עצמה לאחר הזכייה במכרז וערבות המקדמה נועדה לאפשר קבלת מקדמה מהקונה שתאפשר ליצואן לממן את ייצור הסחורות.

שר האוצר, יובל שטייניץ: "המדינה תשתתף בסיכון זה על מנת לעודד את היצוא הישראלי ולסייע ליצואנים בקידום עסקאות, באופן שיקטין את העומס על מסגרות האשראי הקיימות. מדובר בכלי נוסף לתמיכה ביצוא, שהוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של המשק. עידוד היצוא יביא לניצול היתרון היחסי של המשק הישראלי בתקופה בה העולם מתמודד עם היציאה מהמשבר. זהו חלק בלתי נפרד מהתכנית הכלכלית שנועדה לתמוך במשק".

החשב הכללי באוצר, שוקי אורן: "אנו רואים חשיבות גדולה בלקיחת סיכונים מדודים על ידי הממשלה לטובת עידוד פעילות המשק, תוך חלוקת הסיכון עם הסקטור הפרטי".