כך תשמרו על השקעותיכם ב-2010: 7 החלטות לשנה החדשה

ריצ'רד הייסי, נשיא AARP פייננשל: בידקו שוב את מטרותיכם לקראת פרישה, אל תתעלמו מהאינפלציה, חיסכו, חיסכו ושוב פעם חיסכו - ואל תתנו לפאניקה להכתיב את ההחלטות שלכם

אין שום דרך לבצע ספין שיצבע באור חיובי את מה שקרה לרוב תיקי ההשקעות במהלך 2008 ובראשית 2009. בניסוח פשוט, ההפסדים היו ברוטליים, ובחלק מהמקרים השמידו תוכניות פרישה ותיקות מאוד.

ובכל זאת, אם אפשר לשאוב נחמה כלשהי מ-18 החודשים האחרונים, היא העובדה שאנשים שמים יותר לב לתמונה של נכסיהם הפיננסיים - לא רק להשקעותיהם במניות ובאג"ח, אלא גם להרגלי החיסכון וההוצאות שלהם.

"אין פיתרון קסם שיכול לבטל את מה שקרה בשנה שעברה", אומר ריצ'רד הייסי, נשיא AARP פייננשל. "אין שום הבטחה שתקופה של הפסדים לא תתרחש שוב, אבל זו לא סיבה לא לנקוט בצעדים כדי לשפר את המצב הפיננסי שלכם".

יש צעדים פיננסיים בסיסיים שכל המשקיעים צריכים להיות מודעים אליהם, הייסי מוסיף. "אם משקיע ייתן מבט אובייקטיבי במצבו הפיננסי ועל הדרך שניתן לשפרו, זה מפתיע כמה הם ישיגו על ידי אימוץ תקציב והיצמדות אליו", אומר הייסי. "לאנשים אין זמן להתמקד בחיסכון שלהם כפי שהם צריכים. על ידי עבודה בסיסית יהיה להם קל יותר לדאוג לדברים".

לפניכם מספר צעדים שתוכלו לאמץ בשנה החדשה כדי להחזיר את השקעותיכם הפיננסיות לפסים.

1. תהיו פרקטיים. עירכו רשימת מלאי של כל הנכסים וההתחייבויות שלכם, ולכו עם זה אפילו הלאה - וסווגו אותם לסוגי ההתחייבויות השונים. השתמשו בחלק מהנכסים - למשל, חשבון חיסכון במזומן שמניב כ-0% - כדי לשלם מחדש סוגים שונים של חוב, סגירת ההלוואות שלקחתם מכרטיס האשראי, וכרוכה שיעורי ריבית גבוהים מאוד.

2. בידקו שוב את מטרותיכם לקראת פרישה. עבור אנשים רבים, פרישה מסמלת ימים של דיג, משחק גולף או שכיבה על החוף. במציאות, ייתכן שעכשיו זה הזמן לאחסן את החלומות הללו ולהתכונן לפרישה שתהיה כרוכה במידה מסוימת של הקרבה.

זה עלול להיות קשה למי שלעתים קרובות אינם מקשרים בין הדרך שבה הם רואים את עצמם בעיני רוחם בגיל פרישה, ולאופן שבו הם מתכוננים לקראת התקופה הזו בפועל, אומר הייסי. למשל, ייתכן שתאלצו לעבור לבית או דירה קטנים יותר. ואנשים רבים בגין פרישה ייאלצו לקבל את העובדה שהם עדיין עובדים, גם אם רק במשרה חלקית.

3. אל תתעלמו מהאינפלציה. ההשפעה של האינפלציה על סכום החיסכון קשה לתפיסה, במיוחד מאחר שלאחרונה האינפלציה הייתה יחסית מרוסנת. דרך אחת לדמיין את העוקץ של האינפלציה, אומר הייסי, היא להשוות את מחיר הסחורות והשירותים הבסיסיים היום ללפני שני עשורים. למשל דלק: לפני שני עשורים הוא עלה פחות מדולר לגאלון. לאחרונה מחירו 4 דולר לגאלון.

4. חיסכו, חיסכו, חיסכו. זו עצה שמוזכרת לעתים קרובות, אבל אם תחסכו כמה שיותר כסף ותתחילו בגיל כמה שיותר צעיר - זה יכול לעשות את ההבדל באיכות חייכם בשנים המאוחרות. יש חברות השקעה שממליצות לצבור 10% ואפילו 15% מהשכר ברוטו, אולם הייסי לא רוצה להצמיד מספר להמלצה לחסוך. אפילו 2%, אם זה מה שאתם יכולים לחסוך, יהיה מספיק - אבל תמיד עם כוונה ומוכנות להגדיל את הסכום כשהדבר יתאפשר.

5. תהיו חכמים בנוגע לביטוח. עליכם להיות אסטרטגיים בבחירה בביטוח ובתזמונו. למשל, הגיוני שאדם צעיר יחסית עם משפחה צעירה הגיוני יבצע ביטוח לכל החיים. אולם ברגע שהילדים עוזבים את הבית ומרוויחים כסף בעצמם - וכאשר חולשות הגיל המבוגר מתחילות להזדחל פנימה - ייתכן שצריך לשנות את ביטוח החיים ולהגדיל את ביטוח הנכויות והמחלות, כדי שאם הן יקרו הן לא יגרמו לאובדן הכנסה.

"אנשים צריכים לבחון את מצבם הפיננסי כפי שחברות עושות את זה", אומר הייסי. "יש נכסים 'קשים' ויש הון אנושי - ערך העבודה שלכם - ועליכם להגן על הנכסים הללו. התבוננו היטב על מרכיבי הביטוח שלכם, כפי שאתם בוחנים את מרכיבי תיק ההשקעות שלכם".

6. אל תתנו לפאניקה להכתיב את ההחלטות שלכם. ההפסדים של השנה שעברה הובילו משקיעים רבים לשנות את אלוקציית הנכסים שלהם ואת האסטרטגיות המגוונות בהן פעלו. בחלק מהמקרים, ההחלטות הללו נבעו מהשינוי בתנאי השוק. אבל לעתים תכופות מידי הן היו תגובה של משקיע מפוחד.

לא משנה מה קורה בשוק, היצמדות לאלוקציית נכסים שהולמת את עקרונות ההשקעה שלכם, במיוחד כשרמת הסיכון עולה, חשובה מאוד, אומר הייסי.

7. היעזרו באנשי מקצוע. AARP מעודדת משקיעים לעבוד עם מומחי השקעות כאשר הם מקבלים החלטות פיננסיות או החלטות השקעה. הארגון מאמין שאנשי המקצוע האלה יכולים להציע הנחיה בעלת ערך רב, במיוחד בתקופות משבר.

"תהיו בטוחים שמצאתם מישהו שתוכלו לסמוך עליו", אומר הייסי. "אלה צריכים להיות יחסים בדיוק כמו עם הרופא - ואם יש לכם עוד שאלות, גשו לקבל חוות דעת שנייה. אם המומחה שלכם לא יכול להסביר דברים בצורה שתבינו, המשיכו הלאה".