הצעת חוק: פטור מתשלום מע"מ על המים

ח"כ אלכס מילר וח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) הניחו על שולחן הכנסת הצעת חוק לבטל את המע"מ על צריכת מים בישראל

בהמשך לכך שביום שישי, עם תחילת השנה, נכנסה לתוקפה העלאת תעריפי המים ב-25%, הניחו ח"כ אלכס מילר ופאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) לפני זמן קצר על שולחן הכנסת הצעת חוק הקוראת לבטל את תשלום המע"מ על אספקת מים ושירותי ביוב, כדי להוזיל אותם.

"עד השנים האחרונות רוב אזרחי מדינת כלל לא נדרשו לשלם תוספת מע"מ על המים, אלא רק מאז הקמת תאגידי המים והביוב בשנת 2001", מסביר מילר. "יש להבין שמים הוא מצרך חיוני וכשם שממשלת ישראל החליטה לא להטיל מע"מ על פירות וירקות, כך ראוי גם לנהוג במים. הצעת החוק מבקשת לתת פתרון מיידי לעול הכבד המוטל על משקי בית רבים בכל הנוגע לתשלום על המים. הציבור תורם תרומה נכבדת גם ככה להצלת משק המים בישראל והגיע הזמן שגם קופת המדינה, ולא רק המשרד לתשתיות לאומיות, תיתן ידה למאמץ הלאומי".

בדברי ההסבר כתבו חברי הכנסת: "בתקופה האחרונה עלתה בעיית גירעון המים במלוא חריפותה ודרשה את ההתערבות המיידית של מועצת רשות המים אשר מצאה נכון להעלות את התעריפים. מאמץ המדינה מחד ומוכנות הציבור לשלם תעריפים גבוהים ולחסוך במים מאידך, הצליחו לתת תנופת פיתוח למשק המים ולהוציאו מן המשבר בו היה שרוי. עם זאת, עלינו לזכור כי העלאה זו במחירי המים, למרות מטרתה החיובית, מהווה נטל כבד על צרכנים רבים".

בין חברי הכנסת החתומים על ההצעה: יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני (יהדות התורה), ח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), ח"כ כרמל שאמה (הליכוד) וח"כ יוחנן פלסנר (קדימה).

נזכיר, כי הרפורמה בתעריפי המים כוללת בשנה הקרובה שלוש העלאות מחיר. הראשונה כאמור נכנסה לתוקף בתחילת החודש בשיער של 25%, ב-1 ביולי אמורה להתבצע העלאה נוספת בשיעור של 16% וב-1 בינואר 2011 אמורים המים להתייקר בכ-2% נוספים.

נציין, כי הצעת החוק עולה בקנה אחד עם העמדה שהביע בימים האחרונים שר התשתיות, ד"ר עוזי לנדאו, ולפיה לאחר שהועלו מחירי המים ב-25% אין להעולותם שוב השנה. לטענת לנדאו המדינה צריכה לשאת בשאר הנטל, והוא אף הציע כי 18% החסרים יקוזזו כנגד הורדת המע"מ בחצי נקודת אחוז שהוכרזה באחרונה על-ידי שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ.

שר האוצר מצידו אינו מסכים עם הרעיון וסבור שהרפורמה צריכה להתבצע כמתוכנן, באמצעות העלאת התעריפים בשיעור מצטבר ש 43% בשנה הקרובה.