ינאי ל"גלובס": "אנו עוברים מתלות במוצר אחד לעסק רב-מימדי"

גלובס tv טבע הציגה שלשום את התוכנית האסטרטגית שלה לשנים הבאות, והשוק הגיב בהתלהבות ■ "קצב הצמיחה שהצגנו בהחלט שאפתני, אבל לא מבטא עליית מדרגה; המשימה היא הרבה יותר מורכבת לשמור על קצב צמיחה כזה ככל שהחברה גדלה"

יום אחרי לאחר שטבע הציגה את התוכנית האסטרטגית שלה לחמש השנים הקרובות, השוק הגיב בהתלהבות רבה. מניית טבע זינקה אתמול בנאסד"ק במחזור ענק ב-4.4%, לשיא של 59.34 דולר. שווי השוק הנוכחי של טבע עומד על 52.3 מיליארד דולר. "אנחנו חשים שביעות רצון רבה מאיך שהשוק קיבל את המידע שהעברנו בכנס", אומר נשיא ומנכ"ל טבע, שלמה ינאי, בראיון ל"גלובס".

טבע הציגה שלשום (ה') את התוכנית האסטרטגית שלה שכוללת יעדים פיננסיים שאפתניים: בשנת 2015 היא מצפה להגיע למכירות של 31 מיליארד דולר, ולרווח נקי של 22% מהמכירות, כלומר 6.8 מיליארד דולר. מדובר על הכפלה של יותר מפי 2 גם בשורה העליונה וגם בשורה התחתונה, ביחס לתוצאות הצפויות בשנת 2009.

"קצב הצמיחה שהצגנו בהחלט שאפתני, אבל הוא לא מבטא עליית מדרגה לעומת קצב הצמיחה של השנים האחרונות. לעומת זאת, המשימה היא הרבה יותר מורכבת לשמור על קצב צמיחה כזה ככל שהחברה גדלה", אומר ינאי.

בתוכנית האסטרטגית הקודמת של טבע, שהוצגה לפני שנתיים, היעד ל-2012 היה מכירות של 20 מיליארד דולר ורווח נקי של מעל 4 מיליארד דולר, אלא שמאז טבע רכשה את חברת באר והגדילה את היקפי הפעילות שלה. התוכנית הנוכחית כבר כוללת בתוכה אלמנט של רכישות, וטבע מעריכה שכשליש מהצמיחה הצפויה, כלומר 5-6 מיליארד דולר, יגיעו מרכישות.

אחד מעיקרי התוכנית של טבע הוא שמירת היחס הקיים בין הפעילות הגנרית לפעילות הממותגת (branded), שכוללת את המוצרים המקוריים של טבע ובראשם הקופקסון. ההכנסות יגדלו, אך היחס יישאר זהה ליחס הנוכחי, 70%-30% לטובת הגנריקה. "הגנריקה היא הפעילות העיקרית שלנו ובה יש לנו יתרון יחסי משמעותי. היא תישאר בעדיפות ראשונה", אומר ינאי. "יחד עם זאת, העסקים הממותגים הם לא משהו שולי וזניח ויש בהם פוטנציאל רב. אנחנו עוברים מתלות מאוד גדולה במוצר אחד (הקופקסון, ש.ח.ו) לעסק רב-מימדי ומאוזן יותר".

הראיון המלא יתפרסם מחר בעיתון "גלובס".