יוזמת הרכבות של נתניהו: "מישהו לקח מפה ושרטט כמה קווים"

משרד האוצר מחדש את המלחמה בתוכנית הרכבות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ואורי יוגב

המלחמה בין אגף התקציבים באוצר לבין משרד ראש הממשלה על פרויקט הרכבות התחדשה על רקע הערכות כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יכריע בימים הקרובים על עתידו.

ל"גלובס" נודע כי אגף התקציבים, בראשות אודי ניסן, הכין באחרונה דו''ח לשר האוצר, יובל שטייניץ, שמטרתו לתקוף את היוזמה. הדו''ח מציג את כישלון הקו דימונה-באר כהוכחה לכך שהרכבת אינה מתאימה כפתרון תחבורתי כלל-ארצי בישראל. כזכור, הקו האמור, שהיו אמורים לנסוע בו כ-866 אלף איש בשנה, היה לכישלון מוחץ: נסעו בו כ-22 אלף איש בשנה משום המרחק הרב בין התחנה למרכז העיר.

לטענת אגף התקציבים, הכישלון יחזור על עצמו גם בקו עכו-כרמיאל ובקו העמק, שעלותם נאמדת ביותר מ-6 מיליארד שקל. "התוכנית הזו איננה מבוססת על יעדים מדידים או מטרות מוגדרות, היא שליפה מהמותן", אמר ל"גלובס" בכיר באגף התקציבים. "לא נבדקו תחזיות, כיצד הפרויקט ישפיע, בין היתר, על שימושיות הקרקע, על הרגלי הנסיעה ועל הסביבה. תוכניות תחבורה שהיקפן הכספי עצום צריכות להיות מושתתות על בדיקות מקדימות ועל עבודת מטה מסודרת". לדברי אותו בכיר, "מישהו לקח מפה, שרטט כמה קווים והכין מצגת".

"הרכבת היא הצלחה ענקית"

במשרד רה"מ זועמים על דברי הגורם הבכיר ואמרו בתגובה, כי "האוצר, באופן בסיסי, מתנגד לרכבות, וזה, היסטורית, הכישלון המשמעותי שלו, כי הרכבת, כמערכת, היא הצלחה ענקית. משרד האוצר מתנגד תמיד ליוזמות כאלו: הוא התנגד בין השאר לכביש 6 ולנתיבי איילון". ביחס לקו דימונה-ב"ש, מודים במשרד רה"מ כי היא בעייתית, אבל "אם יש בלטה עקומה, זה לא אומר כי כל הרצפה כך".

על טענת אגף התקציבים כי לפי ניסיון העבר פרויקט הרכבת יעלה כפול מהתקציב שהוקצה לו, עונים במשרד רה"מ כי התקציב גדל אמנם "על הנייר", אבל בפועל לא הוצאה אפילו לא מחצית מהתקציב שהוקצה.

כזכור, יועצו של נתניהו, אורי יוגב, המכהן כיו''ר הוועדה המייעצת למועצה הלאומית לכלכלה, חתום על פרויקט הרכבות. בתקופתם של נתניהו וסילבן שלום כשרי אוצר, הוא היה הממונה על אגף התקציבים וכבר אז תקצב כ-20 מיליארד שקל לתוכנית חומש שמטרתה הקמת עשרות קווי רכבת ברחבי הארץ.

לפי התוכנית הנוכחית, המדינה תשקיע כ-40 מיליארד שקל להקמת תשתיות תחבורתיות, לרוב רכבות, כדי לחבר את הצפון ואת הדרום למרכז. חברות כמו מע''מ וחוצה ישראל יקימו את התשתיות, וחברת רכבת ישראל תעסוק אך ורק בהפעלת הרכבת ובמתן השירות.