הרשות לתובלה אינה ערוכה לשעת חירום בגלל מחסור בנהגים

כך קובע מבקר המדינה בדו"ח השנתי שלו, שחלק ניכר ממנו מוקדש למערכת הביטחון

הרשות הארצית לתובלה יבשתית בעת חירום אינה ערוכה למלא את משימותיה, קובע מבקר המדינה בדו"ח השנתי שלו, שחלק ניכר ממנו מוקדש למערכת הביטחון. אין ברשותה די כלי רכב ונהגים, והקצאת המשאבים לה ולצה"ל נעשית ללא יד מכוונת. לפיכך, יכולתה לספק את צורכי המשק האזרחי בשעת חירום מוטלת בספק.

הרשות לתובלה, הנמצאת באחריות משרד התחבורה, אחראית לתכנון מערך התובלה היבשתית ולארגונו בעת חירום, ועם זאת, עפ"י חוק, לצה"ל ניתנת קדימות בגיוס הציוד הדרוש לו. לטענת המבקר, הקצאת משאבי התובלה לצה"ל ולמשק האזרחי נעשית היום ללא גורם-על הרואה את הצרכים בראייה כוללת. למרות ההחרפה באיומים על העורף, לא חלו שינויים מהותיים בהקצאת המשאבים ולא צומצמו החוסרים שעליהם הצביע דו"ח מ-2002, שהתריע על מידת מוכנותה של הרשות לתובלה. יותר מכך, הדו"ח כלל לא נדון במשרד התחבורה, והרשות לתובלה לא בחנה ולא עדכנה את הנתונים משנת 2002, אף שחלו מאז שינויים בגודל האוכלוסייה ובמבנה ענף התובלה במשק.

המבקר מעלה ממצא נוסף, ולפיו מאז 2006 לא נערכו השתלמויות לנהגים האמורים להפעיל רכב כבד בשעת חירום. הדבר פוגע בכשירות הנהגים הקיימים ומונע צירופם של נוספים. הדו"ח מצביע גם על קושי בהספקת דלק לשעת חירום.