יחידות ההשתתפות של מודיעין נסקו ב-918% מרכישת השליטה

צחי סולטן עומד להשלים את השלב הראשון בחילוצה של שותפות החיפושים מודיעין מרשימת השימור של הבורסה - גיוס הון שעשוי להסתכם בכ-70 מיליון שקל, שגם יאפשר לשותפות להתחיל לפעול ■ בעתיד, הוא יודע, "המקדח קובע"

נראה שצחי סולטן, בעל השליטה החדש בשותפות החיפושים מודיעין , ומהחתמים המובילים בשוק ההנפקות התל-אביבי (כלל חיתום), בדרכו להצליח במשימה שנראתה לפני כמה חודשים דמיונית: להוציא את שותפות החיפושים מרשימת השימור של הבורסה.

מהודעה שהוציאה היום השותפות, עולה כי בהנפקת הזכויות אותה הוביל סולטן היא גייסה עד עתה סך של 4.1 מיליון שקל, כרבע מסך הגיוס. מתוך סכום זה הזרים סולטן לשותפות מיליון שקל, ממימוש הזכויות שהיו לו בגין אחזקותיו הישירות במודיעין.

מודיעין נסחרת ברשימת השימור של הבורסה החל מינואר 2008, ועל מנת שלא להיגרע מן המסחר עליה לעמוד בדרישות הבורסה למסחר ברשימה הרגילה, הכוללות הון עצמי של 8 מיליון שקל ושווי אחזקות ציבור ביחידות ההשתתפות של החברה בסכום גבוה מ-7 מיליון שקל. במידה שלא תצליח השותפות לעמוד בדרישות, היא תימחק בסוף ינואר מן המסחר באחד העם.

סולטן, שהוביל בעבר כמנכ"ל כלל חיתום את ההנפקות של שותפויות חיפושי הנפט זרח וגבעות, בנה מבנה הנפקה אטקרטיבי במיוחד. כך, אם כל יחידות ההשתתפות שהוצעו בזכויות ימומשו, תגייס מודיעין 19.9 מיליון שקל, ואם כל כתבי האופציה, הפוקעים בסוף פברואר, ימומשו ליחידות השתתפות, תגייס השותפות 50 מיליון שקל נוספים. כך, שסך הגיוס בהנפקה יוכל להגיע ל-70 מיליון שקל.

נסיקה של 918% בני"ע

מאז רכש את השליטה בשותף הכללי של מודיעין, בסוף ספטמבר האחרון, נסקה יחידת ההשתפות של שותפות החיפושים, שלא הייתה פעילה בשנים האחרונות, בשיעור מדהים של 918%.

לאחר הזינוקים של מאות ואלפי האחוזים בשותפויות החיפושים השונות ב-2009, נראה שהמשקיעים מחפשים את "הסוס הבא", שנסחר בשווי נמוך יחסית ולא בשווי של מיליארדי שקלים, כפי שנסחרות שותפויות החיפושים ישראמקו, דלק קידוחים ואבנר, שמצאו את תגלית הגז תמר מול חופי הים התיכון.

העלייה החדה ביחידות ההשתתפות של מודיעין, מאז רכש בה סולטן את השליטה, ומבנה ההנפקה שיצר - הכולל אפשרות לרכישה של יחידות השתתפות (יה"ש) בהנחה משמעותית על מחיר השוק, ו"מתנה" בדמות חבילה אסטרונומית של כתבי אופציה הניתנים בחינם - הפכו את ניירות הערך של מודיעין לאטרקטיביים, ובשבוע שעבר הם הכפילו את ערכם במחזורי מסחר של מיליוני שקלים.

מחיר המימוש של כתבי האופציה הינו 1 אגורה, וכיון שמחיר היה"ש גבוה מכך, יוכלו הרוכשים בהנפקה לממש את היחידות שינבעו מהמרה של כתבי האופציות ברווח. כך נוצר מצב של Win-Win לשני הצדדים - המשקיעים מזרימים כסף לשותפות ומגדילים את קופתה, הריקה כרגע ממזומנים, וגם נהנים מרווח בסיכון נמוך.

יתכן כי זו גם הסיבה ללחץ שישנו על יחידות ההשתתפות של החברה בימים האחרונים. יום המסחר בזכויות של מודיעין הוא יום שלישי הבא, והמועד האחרון למימוש הזכויות חל ביום חמישי הבא. לא מן הנמנע כי בעתיד, אם יצליח לגייס את ההון הדרוש לשותפות, יאריך סולטן את מועד הפקיעה של כתבי האופציה, כפי שנעשה לא פעם בשותפויות אחרות, דוגמת זרח.

גם קרנות הנאמנות זיהו את האפשרות הגלומה לרווח מהיר, והשותפות הודיעה היום לבורסה כי קרנות הנאמנות של מגדל שוקי הון הפכו לבעלי עניין בשותפות, כתוצאה מימוש 10.25 מיליון זכויות, שהזרימו לקופת השותפות 102.5 אלף שקל. קרנות הנאמנות של מגדל מחזיקות כעת ב-6.82% מהון השותפות, אולם שיעור אחזקה זה צפוי לרדת משמעותית מתחת לרף ה-5%, אם ההנפקה תושלם בהצלחה ומודיעין תגייס את מלוא הסכום כתוצאה מימוש הזכויות

רכישות זכויות בקנה

בתוך כך, עוד בטרם גייסה את הכספים הדרושים להישארותה במסחר, דיווחה מודיעין בחודשים האחרונים על הסכמים, שייכנסו לתוקף אם תצליח לגייס כספים, לרכישת 15% מזכויות גינקו ברישיון "צורים" באזור ים המלח, ולרכישת זכויות בהיקף דומה ברישיון "שרית", מידי רציו. לפי תנאי רישיון זה, עד סוף יוני אמורה המפעילה, "לפידות חלץ", להתחיל לקדוח במקום. כמו-כן, דיווחה מודיעין כי היא מנהלת משא ומתן לרכישות זכויות בהיקף משמעותי ברישיון ימי.

לפני שבועיים, טרם ההנפקה, אמר סולטן ל"גלובס" כי "תחום הנפט והגז בישראל היה ידוע כ'חלום ושברו' במשך שנים רבות. היו כאן חיפושים ואכזבות, אך עכשיו יש שינוי. ישנן הצלחות בים התיכון, ואולי גם בגבעות. חל שדרוג משמעותי בטכנולוגיה, והיום רואים סקרים סייסמיים של 3 ו-4 מימדים, וכן ניתוחים מורכבים שמאפשרים להגיע לסיכויי הצלחה גבוהים יותר.

"אני כאן כדי לעשות משהו אמיתי ולא פעלול פיננסי. אני רוצה להיות שותף במקומות שיש בהם סיכויי הצלחה. פעלולים פיננסיים יכולים לעבוד לפרקי זמן קצרים יחסית, אבל אם אתה לא מביא בסופו של דבר את הסחורה - שום דבר לא יחזיק מעמד", הוסיף. "המטרה שלי היא להפוך את החלום למציאות, אך בסופו של דבר המקדח קובע. אתה יכול להשקיע הרבה כסף, ובסוף לא תהיה הצלחה. זו התעשייה".