איילון על "השפלת" שגריר טורקיה: "להתפטר על דבר כזה?!"

סגן שר החוץ הסביר בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2 את התקרית הדיפלומטית עם טורקיה: "לא חשבתי לרגע שזה מוקלט וגם אם זה מוקלט לא חשבתי שזה ישודר. הייתה תקלה טכנית" ■ "הרעיון היה להציג תמונה ללא קול, זה היה יכול להיות אופטימלי. לא התכוונתי להשפיל" ■ "הייתי קורא לזה התפרקות קומית"

"הייתה תקלה טכנית; הוקלטו דברים שלא היו אמורים להיות מוקלטים". כך הסביר סגן שר החוץ, דני איילון, את תקרית "שיחת הנזיפה" עם שגריר טורקיה בישראל, שהעלתה את מפלס המתח בין 2 המדינות השבוע. איילון אמר את הדברים בתוכנית "פגוש את העיתונות" בערוץ 2.

כזכור, מוקדם יותר השבוע זימן איילון את שגריר טורקיה בישראל לשיחת נזיפה משפילה ומתוקשרת, נטולת כיבוד כמקובל וללא דגל טורקיה לצד דגל ישראל, כאשר איילון הושיב את השגריר הטורקי על ספסל נמוך יותר ואמר לתקשורת בעברית "שיראה שאנו מסתכלים על כולם מלמעלה". טורקיה זעמה דרשה התנצלות בכתב ואיימה לנתק את היחסים הדיפלומטיים עם ישראל, ולבסוף איילון התנצל, מה שהנמיך את גובה הלהבות.

איילון הסביר היום, כי על שיחת הנזיפה הוחלט בהתייעצות עם שר החוץ, אביגדור ליברמן, והוא ציין כי לא הייתה כוונה לגרום לשגריר להמתין בחוץ זמן רב לפני הפגישה. את החדר הקטן והספה הנמוכה הסביר איילון בכך שהחדר היה ממוקם בכנסת ולא במשרד החוץ.

"כשנכנסתי לחדר ראיתי את הסיטואציה אז פתאום ראיתי שהוא יושב יותר נמוך ועשינו קצת צחוק שלא היה אמור לצאת החוצה", אמר איילון. "המסר היה צריך להיות תקיף. לא חשבתי לרגע שזה מוקלט וגם אם זה מוקלט לא חשבתי שזה ישודר. הרעיון היה להציג תמונה ללא קול. הייתי קורא לזה התפרקות קומית; לא הייתה כוונה להשפיל".

במכתב ההתנצלות ציין איילון כי "לא הייתה כוונה להשפיל" את השגריר הטורקי, והיום הוא הדגיש כי אכן לא הייתה כוונה להשפיל, אלא להעביר מסר תקיף, ועל כך הוא לא מתנצל. "צדקנו במחווה, אך אנו מתנצלים על השפלת השגריר", אמר איילון.

איילון הוסיף, כי "היחסים עם טורקיה חוזרים למסלולם וזה גם המסר שלהם. לא הלכתי רחוק מדי לגבי המסר. אם הייתה תמונה משודרת ללא קול, זה היה אופטימאלי".

איילון גיבה את המדיניות התקיפה והלא-מתרפסת שמוביל ליברמן במשרד החוץ ואמר כי הוא לוקח אחריות אישית על התקרית עם טורקיה, אך לא מתכוון להתפטר: "אני ילד גדול ולוקח אחריות. להתפטר על דבר כזה?! היו דברים הרבה יותר חמורים שאנשים לא התפטרו בגללם".