סוף עידן העמימות? ארה"ב הזמינה את ישראל לוועידה גרעינית

אנליסטים: ישראל מעולם לא הודתה רשמית ביכולתה הגרעינית; הזמנתה לוועידה עלולה ליצור בקיעים בחומת העמימות ■ הערכות: הזמנת ישראל היא מאמץ להזים טענות ערביות שארה"ב מתעלמת מתכנית הגרעין הישראלית ■ איראן וקוריאה הצפונית לא הוזמנו

ישראל נענתה להזמנת ארה"ב להשתתף בוועידה בינלאומית על נושאי ביטחון גרעיני, שתיערך באפריל בוושינגטון. ישנן הערכות, שההזמנה עלולה ליצור בקיעים בחומת העמימות של ישראל לגבי יכולתה הגרעינית הצבאית. הידיעה על הזמנת ישראל נחשפה אמש (ה') באתר האינטרנט המשפיע "פוליטיקו".

ישראל מעולם לא הודתה רשמית שיש ברשותה ארסנל עם מאות פצצות גרעיניות, וכל הפרסומים בנושא זה נובעים מ"מקורות זרים", כלומר המדיה מחוץ לישראל.

לפי "פוליטיקו", שוכנעה ישראל להשתתף בפגישה לאחר שקיבלה מארה"ב "הבטחות שקטות" שמתייחסות לההתחייבות הנשיא ברק אובמה, אשתקד, לא לצאת נגד מדיניות העמימות.

שלושה חודשים לאחר שנכנס לבית הלבן, נתן הנשיא ברק אובמה תוקף מחודש למזכר הבנות בן 40 שנה בין ירושלים לוושינגטון, שלפיו ישראל אינה צריכה לחשוף את הארסנל הגרעיני שלה ולפתוח אותו לפיקוח בינלאומי, וארה"ב לא תלחץ עליה לעשות זאת. ההתחייבות המחודשת ניתנה לראה"מ בנימין נתניהו בפגישתו הראשונה עם אובמה במאי 2009, בוושינגטון. נתניהו גילה את דבר ההתחייבות בראיון לערוץ 2 בספטמבר אשתקד. שלושה פקידים בממשל אובמה אישרו את חידוש ההתחייבות, לפי ידיעה בוושינגטון טיימס מ-2 באוקטובר אשתקד.

ההבנה הראשונית בין שתי המדינות לגבי מדיניות הגרעין הישראלית הושגה בפגישה בין ראש הממשלה לשעבר, גולדה מאיר, והנשיא לשעבר ריצ'ארד ניקסון, ב-25 בספטמבר 1969. ד"ר אבנר כהן, מחבר הספר "ישראל והפצצה", שנחשב בר סמכא לגבי תכנית הגרעין הישראלית, אומר כי משמעותו של מזכר ההבנות הוא, ש"ארה"ב מקבלת למעשה, באופן פסיבי, את מעמדה של ישראל כבעלת נשק גרעיני, כל עוד ישראל אינה חושפת בפומבי את הארסנל שלה או עורכת ניסוי בנשק גרעיני".

בראיון בערוץ 2 בספטמבר רמז נתניהו שאובמה אישרר את מזכר ההבנות. בתשובה לשאלה האם הוא מודאג מהאפשרות שקריאתו של אובמה, בנאום בעצרת הכללית של או"ם, לשאוף לעולם ללא נשק גרעיני, תחול גם על ישראל, השיב ראה"מ: "היה ברור לחלוטין מהקשר הדברים בנאום, שאובמה התכוון לאיראן ולקוריאה הצפונית. אבל אני רוצה להזכיר שבפגישתי הראשונה עם הנשיא אובמה בוושינגטון ביקשתי לקבל ממנו, וקיבלתי, רשימה מפורטת של ההבנות האסטרטגיות שהיו קיימות במשך שנים רבות בין ישראל לארה"ב בנושא זה. לא לחינם ביקשתי זאת, ולא לחינם קיבלתי זאת".

וושינגטון טיימס ציין, בעקבות הראיון בערוץ 2, כי ההבנה הסודית שאישרר אובמה עלולה לחתור תחת שאיפת הבית הלבן להגיע לעולם ללא נשק גרעיני. היא עלולה לפגוע במיוחד במאמצי ארה"ב להחיל את האמנה לאיסור מקיף של ניסויים (בנשק גרעיני) ואת האמנה לקיצוץ בחומרים בקיעים, שתי אמנות שממשלים בארה"ב ניסו להחיל גם על ישראל.

כוכבת מרכזית בעל כורחה

פקיד בכיר בסנאט אמר, כי העובדה שאובמה חידש את מחויבות ארה"ב למזכר של גולדה מראה שמבחינה פוליטית אובמה לא היה יכול שלא לעשות זאת. "אבל ההחלטה מעמידה בספק כמעט כל היבט באג'נדה של הנשיא למניעת הפצה של נשק גרעיני".

בנאומו על מצב האומה, שלשום, הכריז אובמה: "בפסגה לביטחון גרעיני, שתיערך באפריל, נביא לוושינגטון 44 מדינות כשלפנינו מטרה ברורה: להגן ולאבטח את כל החומרים הגרעיניים הפגיעים ברחבי תבל במשך ארבע שנים, כדי שהם לא יפלו לעולם לידי טרוריסטים".

כפי שדיווח "פוליטיקו" כבר באוגוסט אשתקד, הבעיה אם להזמין את ישראל לוועידה הוגדרה כרגישה מאוד. הזמנתה היתה נתפסת כהפעלת לחץ על ישראל לפתוח את הארסנל שלה, שלא קיים רשמית, לפיקוח בינלאומי ולסמוך ידה על על הצעות לפירוז המזה"ת מנשק גרעיני.

לעומת זאת, אי הזמנת ישראל היתה חושפת את ממשל אובמה לקובלנות שהוא מתעלם מהמדינה האחת באזור עם תכנית בשלה של נשק גרעיני. בין המדינות שמוזמנות לוועידה נמצאות ירדן, סעודיה, האמירויות הערביות המאוחדות, מצרים (ששר החוץ שלה תוקף דרך קבע את מדיניות הגרעין הישראלית), גיאורגיה, הודו, פקיסטאן, אינדונזיה, קזחסטאן, מלזיה, מרוקו, ניגריה, וייטנאם וטורקיה, וכמבן המעצמות הגרעיניות המסורתיות. אבל איראן וקוריאה הצפונית לא הוזמנו.

לפי הערכות בוושינגטון, נוכחותה של ישראל בוועידה תהפוך אותה לכוכבת מרכזית בעל כורחה, ותסיט את תשומת הלב מהמטרה המצהרת של הכנס: מציאת דרכים למנוע נפילת נשק גרעיני לידי טרוריסטים. אין ספק שהסיקור הגלובלי של הוועידה לא יתמקד במאמצי איראן לפתח נשק גרעיני, נושא שארה"ב תשתדל להעלות על סדר היום, אלא טענות שארה"ב מוכנה לעצום עין נוכח הארסנל הגרעיני של ישראל, אך היא מנסה לדכא מאמצי מדינות מתפתחות לפתח טכנולוגיה גרעינית.

ואכן, יש עתה הערכות שהזמנת ישראל היא מאמץ אמריקני להזים מראש טענות ערביות כאלה ואולי להבטיח השתתפותן של מדינות ערביות בוועידה.

ארון מילר, לשעבר דיפלומט אמריקני שהיה מעורב במאמצים להחיות את המו"מ בין ישראל לפלסטינים, אמר ל"פוליטיקו" באוגוסט אשתקד שהוא רואה את כל הוועידה הזו כ"טיפול שורש ענקי, שיכאיב מאוד לכל מי שישתתף בוועידה ולכל מי שלא יופיע".

"גם אם האג'נדה של הוועידה תוגדר בפרמטרים של מניעת טרור גרעיני גלובלי וביטחון גרעיני, המשתתפים בוועידה יביאו את ישראל לשולחן הדיונים, לפחות באופן סמלי... הממשל חייב לחשוב בזהירות רבה על כל הרעיון הזה".

ובכן, הממשל חשב, הוועידה תתקיים וישראל תופיע.