מתוך 4,420 מהגרים מאפריקה, רק 23 הם פליטים מדרפור

כך לפי מחקר ממשלתי ■ הממצאים של פרופ' ארנון סופר מחזקים לכאורה את הטענה של ממשלת אולמרט וממשלת נתניהו, לפיה רוב רובם של המסתננים מגבול מצרים אינם באמת פליטים אלא מהגרי עבודה

"מתוך 4,420 מהגרים שנכנסו לישראל בשנת 2008 מאפריקה, רק 23 בלבד הם פליטים שהגיעו מחבל דרפור" כך טוען במחקר חדש פרופ' ארנון סופר, ראש קתדרת חייקין לגיאו-אסטרטגיה וממקימי אוניברסיטת חיפה.

הממצאים של פרופ' סופר מחזקים לכאורה את הטענה של ממשלת אולמרט וממשלת נתניהו, לפיה רוב רובם של המסתננים מגבול מצרים אינם באמת פליטים אלא מהגרי עבודה, ואף עשויים לחזק את הלגיטימציה של "חוק המסתננים", המצוי בהליכי חקיקה בכנסת.

יצוין כי פרופ' סופר, המשמש גם כראש המחקר במכללה לביטחון לאומי, נחשב למי שמתריע במשך שנים על איום "הדמוגרפיה הערבית", והוא מיוזמי תוכנית ההתנתקות מרצועת עזה, שהוביל רה"מ לשעבר אריאל שרון. המחקרים של פרופ' סופר מלווים לעתים קרובות בדעותיו האישיות והדעתניות, מעבר למקובל.

"אני מסכים שאכן קשה ליהודים להתעלם ממצוקתם של פליטים הנסים על נפשם, אולם כגיאוגרף נראה לי מלכתחילה סיפור הפליטים ככיסוי שבא להגן על כניסתם לישראל של מאות אלפי מהגרי עבודה מאפריקה", אומר סופר.

"תמיהתי העיקרית נובעת מהמרחק הגדול בין אזור דרפור לישראל, כשבתווך נמצא מדבר סהרה. כיצד יכול פליט מדרפור לנוס עם משפחתו דרך כה ארוכה דווקא לישראל, בעוד שמחקרים וספרים שיצאו לאחרונה מצביעים בעיקר על מדינות קרובות הרבה יותר כיעד של מרבית הפליטים?", הוא שואל.

עמיתתו למחקר של פרופ' סופר, עו"ד עפרה קלינגר, ציינה כי 702 מהמסתננים לישראל שהגיעו מאפריקה, סרבו למסור פרטים על ארץ מוצאם. האם זה אומר כי ישנם יותר פליטים מאשר 23? לדברי קלינגר, ניתן להניח כי הסירוב למסור פרטים, שמקשה על השלטונות לקבוע האם מותר לא לקלוט את האדם בישראל, הוא סירוב שמגיע "בעקבות הדרכה מוקדמת".

"השאלה היא כמה ישראל יכולה עוד לקלוט כדי שגם דוברי ארגוני זכויות האדם יסכימו שהגענו אל הקו האדום. האם הם בעד קליטת עוד חצי מיליון? מיליון? לדברי קצינים בפיקוד דרום, במצרים ובסודאן ממתינים כשלושה מיליון מהגרי עבודה פוטנציאלים", סיכם פרופ' סופר.