צ'ייני רומז: בקשת ישראל לנשק נגד איראן - על הפרק

סגן הנשיא לשעבר: לא להוריד מהשולחן האופציה הצבאית נגד איראן ■ תוקף את אובמה על מדיניותו שמתייחסת לטרורירסטים כעבריינים, לא כלוחמים בלתי חוקיים ■ ביידן: צ'ייני משכתב את ההיסטוריה

סגן הנשיא לשעבר, דיק צ'ייני, אמר הערב (א'), כי אסור להוריד את האופציה הצבאית מעל השולחן בסוגיית איראן, אך סירב להתיחס להחלטת ממשל בוש לדחות את בקשת ישראל לנשק, לרבות פצצות חודרות בונקרים, שהיה עשוי לשמש במתקפה צבאית ישראלית נגד איראן. הוא רמז, עם זאת, כי בקשה זו לא ירדה מעל הפרק.

בראיון ברשת אי.בי.סי. מתח צ'ייני ביקורת קשה על מדיניות ממשל אובמה, שמתייחסת לטרוריסטים כעבריינים, שצריך להעמידים לדין לפני בתי משפט אזרחיים, עם כל הזכויות הנובעות מכך, ולא כלוחמים בלתי חוקיים שצריכים להישפט בבת-דין צבאיים.

הראיון עם צ'ייני שודר בד בבד עם ראיון עם סגן נשיא הנוכחי, ג'וזף ביידן, ברשת אן.בי.סי., שבו אמר ביידן, כי קודמו בתפקיד מנסה "לשכתב את ההיסטוריה" בביקורתו על מדיניות ממשל אובמה כלפי טרוריסטים. שני הראיונות המחישו באופן הברור ביותר את תפיסות העולם המנוגדות של שני הממשלים: ממשל בוש צידד בעינוי טרורירסטים להשגת מידע, ממשל אובמה מתנגד לכך בתוקף; סגן הנשיא לשעבר צופה מתקפת טרור על ארה"ב בסדר גודל של 11 בספטמבר, סגן הנשיא הנוכחי אינו חושב כך; אנשי ממשל בוש עדייין מאמינים שהיה צידוק לפלישה לעיראק, ממשל אובמה מוסיף לגרוס שהמלחמה בעיראק היתה משגה היסטורי.

וכמובן, צ'ייני מטיל ספק גדול בדרך שבה מטפל ממשל אובמה במאמצי איראן לפתח נשק גרעיני.

שאלה: האם אתה בוטח בכך שממשל אובמה עושה כל מה שנחוץ כדי למנוע מאיראן השגת נשק גרעיני?

צ'ייני: "צריך לשכנע אותי בכך".

שאלה: האם אתה חושב שהסנקציות נגד איראן יפעלו כפי שמצפים מהם? זה המסלול של ממשל אובמה.

צ'ייני: "אני מקווה שהסנקציות יעבדו".

שאלה: זה המסלול שגם אתם בחרתם בו.

צ'ייני: "הדרך הטובה ביותר להבטיח את הצלחת הסנקציות היא לא להוריד את האופציה הצבאית מעל השולחן... אני חושב שאופציה זו היא חיונית כדי לתת משמעות לכל מו"מ על הסנקציות".

שאלה: עד כמה התקרב ממשל בוש לנקיטת פעולה צבאית נגד איראן?

צ'ייני: "ברור שעל חלק מסוגיה זו איני יכול לדבר. אני בטוח שזה עדיין מסווג. ברור שמעולם לא חצינו את הקו ואמרנו, 'עכשיו אנו עומדים להשיק מבצע צבאי כדי להתמודד עם הבעיה'".

שאלה: ניו יורק טיימס דיווח בזמנו, כי בחודשים האחרונים של ממשל בוש ביקשה ישראל מארה"ב פריטים מסוימים, לרבות פצצות חודרות בונקרים, יכולת תדלוק אוורית, אור ירוק לטיסה במרחבים אוויריים מסוימים, ולמעשה ממשל בוש היסס, ולא נתן לישראל תגובה. האם זו היתה שגיאה?

צ'ייני: "אני עדיין לא יכול להיכנס לזה. אני בטוח שחלק גדול מהדיונים (על הבקשה הישראלית, ר.ד.) עודם רגישים מאוד".

ברוב הראיון מתח צ'ייני ביקורת נוקבת ביותר על הדרך שבה מנהל ממשל אובמה את המאבק נגד הטרור: "אני רואה דוגמאות חוזרות ונשנות לכך, שאנשי מפתח בממשל בוש, כגון אריק הולדר, שר המשפטים, עדיין מתעקשים לחשוב שהתקפות טרור על ארה"ב הן פעילות פלילית ולא הכרזת מלחמה, וזה הבדל ענקי".

בתגובה על הצהרת ביידן, בראיון המקביל, כי המלחמה בעיראק לא היתה שווה את המאמץ ואת העלויות, אמר צ'ייני: "אני מאמין בכל ליבי שמה שעשינו בעיראק היה הדבר הנכון לעשותו. זה היה קשה. זה נמשך זמן רב. היו עלויות משמעותיות. אבל הצלחנו להיפטר מאחד העריצים הגדולים ביותר של המאה ה-20. הפלנו את ממשלתו של האדם שפיתח נשק להשמדה המונית והשתמש בו, אדם שיזם שתי מלחמות, אדם שהיו לו יחסים הטרור. בעיראק עומדת להיותדמוקרטיה... זה היה הישג אדיר מבחינת השלום והיציבות במזה"ת וחיסול האיום על ארה"ב.

ומה אומר ביידן על התקפות צ'ייני? "לא אנחש מה מניעיו. כל מה שאני יודע הוא, שצ'ייני טועה מבחינה עובדתית ובמידה משמעותית. בכל הביקורות שלו... או שהוא טועה, או שהוא מטעה. אבל העובדות הן, שקביעותיו אינן מדויקות".