יוגב לאוצר: "לטענות נגד תוכנית הרכבות אין על מה להסתמך"

יועצו של ראש הממשלה והוגה התוכנית לפריסת רשת הרכבות במכתב חריף לממונה על התקציבים: להעלות את הבלו כדי לממן מחצית מעלות התוכנית

"לטענה כאילו תוכנית 'נתיבי ישראל' גובשה בהעדר עבודת מטה, אין על מה להסתמך" - כך כותב אורי יוגב, יועצו הכלכלי של ראש הממשלה בנימין נתניהו, במכתב חריף לממונה על אגף התקציבים באוצר, אודי ניסן, המתנגד נחרצות לתוכנית. המכתב הוא מכתב תגובה של יוגב למכתבו של ניסן מתחילת החודש.

יוגב הוא יו"ר הוועדה המייעצת למועצה הלאומית לכלכלה והוגה תוכנית "נתיבי ישראל" לפריסת רשת רכבות בישראל שעלותה מוערכת ב-50 מיליארד שקל וזכתה לביקורת רבה באשר לכדאיותה הכלכלית. במכתב החריף של יוגב לניסן, אשר הגיע לידי "גלובס", נכתב עוד כי "הקווים הספציפיים המוזכרים בתוכנית אינם גחמה או המצאה, אלא פרי עבודת מטה שהביאה בחשבון את צורכי המדינה ויעדיה, תוך הסתמכות על עבודות קודמות וניסיון".

האווירה בין האוצר לבין משרד ראש הממשלה בכלל, ויוגב בפרט, מתוחה מאוד. הפרסומים השגויים, לדברי בכירי המשרדים, לפיהם ראש הממשלה נסוג מתוכנית "נתיבי ישראל", הוסיפו שמן למדורה. במשרד ראש הממשלה מאשימים את הממונה על אגף התקציבים בהפצת השמועה, ובאוצר הכחישו את הדבר בתוקף. במשרד האוצר מאשימים את יוגב בהפצת השמועה כדי "לנעול את ראש הממשלה" כלשונם. במשרד ראש הממשלה מכחישים את הדברים בתוקף.

ליוגב גם יש הצעה למימון חלק מהתוכנית - הגדלת תשלומי הבלו על הדלק: תוספת של 5 אגורות לליטר עכשיו ובעוד חמש שנים תוספת נוספת של עוד 5 אגורות לליטר במשך 5 שנים נוספות. לפי ההצעה, העלאת הבלו תממן כמחצית מהתוכנית. "רעיון זה", כותב יוגב, "זכה לתמיכה רחבה מצד בכירים במשק. מימון חלקי של הפרויקט באופן זה יקטין משמעותית את הנטל על תקציב המדינה. לצערנו, טרם זכינו להתייחסות כלשהי להצעה זו". ובכל זאת כותב יוגב, "טענותיכם באשר להשלכות החשיפה התקציבית שתגרום התוכנית אינן מדויקות".

יוגב טוען במכתבו כי הוא ניסה לשתף את משרד האוצר בגיבוש התוכנית אך נדחה. "משרד ראש הממשלה פנה למשרד האוצר, בבקשה לקיים עבודת מטה מסודרת בנוגע לתוכנית נתיבי ישראל. התקיימו מספר פגישות שבהן הוצגו עיקרי התוכנית לשר האוצר ולמנכ"ל המשרד. אף על פי כן, משרד האוצר בחר שלא ליטול חלק בתהליך ועל כך אנחנו מצרים", כותב יוגב.

אחד הוויכוחים הנוקבים בין יוגב לניסן הוא על העלות האמיתית של התוכנית.

"איננו רואים מקום להניח כי האומדנים שהובאו במכתבך מדויקים יותר מן האומדנים המצויים ברשותנו. עם זאת, נשמח לקבל לידינו את החומר המקצועי המבסס את טענותיכם. לאחר מכן, נשמח לקיים דיון מעמיק במטרה להגיע לעמק השווה באשר לאומדנים אלו", כותב יוגב.