עכשיו זה רשמי: הבית הלבן מודיע על פגישת ביידן - נתניהו

סגן נשיא ארה"ב ייפגש גם עם נתניהו, עבאס, פיאד, מובארק והמלך עבדאללה ■ המסע יחל ב-8 במארס ■ איראן והפלסטינים במוקד השיחות בירושלים

הבית הלבן הודיע אמש (ב') כי סגן הנשיא, ג'וזף ביידן, יגיע למזה"ת, לרבות לישראל, לביקור בן כשבוע, שיחל ב-8 במארס. הוא ייוועד, בין היתר, עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. ביידן יהיה הבכיר ביותר בממשל אובמה שמגיע לביקור בישראל, אך החוליה האחרונה בשרשרת של שרים ובעלי תפקידים רשמיים רמים אחרים בוושינגטון שבאו לישראל. קדמו לו אדמירל מייק מולן, שאך זה סיים שיחות עם הרמטכ"ל, רא"ל גבי אשכנזי, שרת החוץ קלינטון, שר ההגנה גייטס, והיועץ לביטחון לאומי ג'ונס.

בהודעת הבית הלבן נאמר, כי סגן הנשיא יבקר גם ברשות הפלסטינית, במצרים ובירדן. לבד מנתניהו, הוא צפוי להיפגש עם נשיא הרשות, מחמוד עבאס וראש ממשלתה סלאם פיאד, נשיא מצריים חוסני מובארק, ועבדאללה מלך ירדן. לפי ההודעה, תידון בביקור "קשת מלאה של נושאים בילטרליים ואזוריים". אל סגן הנשיא תתלווה רעייתו, ד"ר ג'יל ביידן. הבית הלבן הודיע, כי מידע נוסף יפורסם בהמשך, אך ההערכות הן שבמוקד דיוניו של ביידן בירושלים תעמוד בעיית פיתוח הנשק הגרעיני באיראן והחייאת המו"מ בין ישראל לפלסטינים.

בנאום בדוחא בירת קטאר ביום ב' אמרה קלינטון כי היא מקווה שמו"מ "רציני" בין ישראל לפלסטינים יתחדש עוד השנה. לפי כמה הערכות, יבהיר ביידן לבני שיחו בירושלים שממשל אובמה אינו מוכן לקבל קיפאון בתהליך השלום וכי הוא נחוש לדחוף להתקדמות בתהליך בד בבד עם התקדמות לקראת פתרון הבעיה האיראנית.

סגן הנשיא נחשב פרו-ישראלי, אם כי "בוודאי לא מגדולי ידידינו בוושינגטון", כדברי דיפלומט ישראלי שכיהן בבירה, אבל היו לו אמירות, לפעמים מנוגדות, שחוללו הרמת גבות בירושלים. בראיון באי.בי.סי., ביולי אשתקד, רמז ביידן, כי ממשל אובמה לא יתנגד להתקפה ישראלית על מתקנים גרעיניים באיראן. "ישראל היא מדינה ריבונית והיא יכולה להחליט בעצמה מה עולה בקנה אחד עם האינטרסים שלה ומה היא מחליטה לעשות ביחס לאירן או ביחס לכל בעיה אחרת", אמר סגן הנשיא.

אבל כתשעה חודשים קודם לכן, בתקופת המירוץ לנשיאות, כשביידן היה סנטור, הוא אמר לגורמים ישראליים בכירים, כי ישראל תצטרך להשלים עם איראן גרעינית. לפי דיווחים בתקשורת הישראלית מאותה תקופה, הביע ביידן ספק ביעילות הסנקציות הכלכליות נגד איראן ואמר שהוא מתנגד לפתיחת חזית צבאית ודיפלומטית נגדה. מאז הוא הספיק ליישר קו עם הנשיא.

וכך, בראיון בטלוויזיה ביום א' השבוע אמר ביידן כי ארה"ב עשתה התקדמות ניכרת לבלימת מאמצי איראן להתחמש בנשק גרעיני.