"ישראל וארה"ב יישבו את המחלוקת על קניין רוחני בתרופות"

כך הודיע היום שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן- אליעזר ■ בכך הוסר המכשול העיקרי בדרך להצטרפות ישראל ל OECD ■ המחלוקת בנושא זה בין ישראל לארה"ב נמשכה כעשור

שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן- אליעזר הודיע היום כי צוות בינמשרדי, בראשות סמנכ"ל סחר חוץ במשרד התמ"ת בועז הירש, הגיע לסיכום המיישב את המחלוקת בין ארה"ב לישראל בנושאי הקניין הרוחני בתרופות.

יצויין כי חילוקי הדעות בנושא הביאו בעשור האחרון להכנסתה של ישראל מדי שנה לרשימה שחורה בתחום הקניין הרוחני- המכונה דוח 301 Special. המשא ומתן נמשך כ-3 שנים, כחלק מההחלטה של ארה"ב בשנת 2008 על השקת תהליך בדיקה והידברות מיוחדת Out-of-Cycle Review -OCR)).

השר בן- אליעזר ציין כי הוא "רואה את השגת ההסכם כצעד חשוב ביותר ביחסי הסחר בין ישראל לארה"ב, אשר הינה אחת משותפות הסחר הגדולות של ישראל ויעד היצוא הגדול ביותר שלה". כמו כן הוסיף השר כי "ישנה מחויבות גבוהה של הממשלה להביא את תהליך החקיקה להשלמה בהקדם האפשרי". כמו כן, הדגיש השר בן אליעזר כי מדובר בהישג חשוב שכן מדובר באחת מהנקודות המהותיות שנותרו בתהליך כניסת ישראל לארגון ה- OECD.

השר הודה לרה"מ בנימין נתניהו על מעורבותו האישית לקידום ההסכם וכן למשרדי המשפטים, הבריאות והאוצר על חלקם במשא ומתן.

ממשרד התמ"ת נמסר כי מדובר במו"מ מורכב, בגין מורכבות הסוגייה ורגישותה שכן האתגר היה לשמור על איזון בין אינטרסים של משרדים שונים, בראשם אינטרסים תעשייתיים לאור חשיבות התעשייה הגנרית בישראל וכן האינטרסים של משרד הבריאות לשמר זמינות תרופות זולות לאזרח הישראלי. הסיכום, אשר הושג מהווה איזון בין האינטרסים השונים, נוגע להגנת על מידע בתיקי רישום של תרופות, משך ההגנה על פטנטים וכן פרסום בקשות פטנטים בישראל.

כחלק מהסכם מתחייבת ארה"ב כי עם הגשת הצעת החקיקה לכנסת ישופר מעמדה של ישראל בדוח Special 301, ובהמשך עם השלמת תהליך החקיקה תצא ישראל מהדוח לחלוטין. ארה"ב אף התחייבה לתמוך אקטיבית בהצטרפותה של ישראל לארגון ה-OECD.

כזכור, השר בן אליעזר ומינהל סחר חוץ בתמ"ת פעלו ביתר שאת בחודשים האחרונים על מנת להגיע לסיכום עם האמריקאים בנושא. מנכ"ל התמ"ת אף נפגש בארה"ב עם סגנית נציב הסחר האמריקאי (USTR) בוושינגטון כחלק מהמגעים בעניין.

יצויין, כי מדובר בסוגייה המעיבה על יחסי הסחר בין ישראל וארה"ב מאז תחילת העשור הקודם. נסיון קודם אשר נעשה לפתור הסוגייה בראשות אהוד אולמרט שר התמ"ת הקודם, ונציב הסחר האמריקאי הקודם זוליק, לא צלח וישראל סיימה המהלך ואימצה מספר צעדי חקיקה חד צדדיים. המהלך הנוכחי אשר היה רחב יותר וכלל עוד מספר נושאים שלא היו כלולים במו"מ הקודם הסתיים בהצלחה, ומסיר מסדר היום עם ארה"ב סוגייה אשר העיבה שנים על יחסי הסחר. בן אליעזר ונציב הסחר הנוכחי נפגשו ודנו בנושא מספר פעמים . בפגישותיהם הודגשה מחויבותם למציאת פתרון.