חגיגת הרווחים הגדולה של המחזיקים בישראמקו

מיהם המחזיקים הגדולים בשותפות שנסחרת בשווי של יותר מ-5.5 מיליארד שקל, וכמה הם שווים לאחר זינוק של למעלה מ-2,100% שרשמה בשנה האחרונה יחידת ההשתתפות שלה

אין משקיע בבורסה שלא יודע מהו נייר הערך שרשם את הזינוק החד ביותר מאז תחילת 2009. כשהיא נישאת על אדי הגז של מאגר "תמר", רשמה יחידת ההשתתפות של ישראמקו זינוק של למעלה מ-2,100%, והפכה לא מעט משקיעים, שהאמינו בה במשך שנים ארוכות (או החל מהשלבים המוקדמים של מהלך העליות הנוכחי), למיליונרים.

שותפות ישראמקו מחזיקה ב-28.75% מהזכויות במאגר "תמר", ששווי הגז בו מוערך ב-6 מיליארד דולר. מכאן גם נגזר שווי השוק הנוכחי של השותפות - 1.46 מיליארד דולר (יותר מ-5.5 מיליארד שקל).

ישראמקו נמצאת בתחתית שרשרת חברות ושותפויות המשתייכות לקבוצת יואל של קובי מימון וחיים צוף, ומכאן גם ברור מי המתעשר הגדול ביותר מיצירת הערך המדהימה של השותפות בשנה האחרונה. דוחות שפרסמו אמש שתיים משותפויות החיפושים המשתייכות לקבוצת יואל - חנ"ל (חברת הנפט לישראל) ונפטא חיפושים, חושפים את סדרי הגודל של הסכומים שהרוויחה הקבוצה.

כדי להבין את הנתונים בדוחות, צריך ללכת קודם למבנה קבוצת חברות/שותפויות החיפושים תחת יואל, חברת החזקות שחולשת גם על פעילות נדל"ן ענפה (באמצעות איירפורט סיטי).

יואל מחזיקה ב-67% ממניות נפטא, חברה ציבורית שהיא למעשה זרוע חיפושי הנפט והגז של הקבוצה. מתחת לנפטא פועלות ישראמקו אינק, חברה שעיקר פעילותה בארה"ב, וכן שלוש שותפויות מקומיות - חנ"ל, נפטא חיפושים וישראמקו.

כשותף כללי בשלוש השותפויות זכאית נפטא לדמי ניהול שוטפים, כמו גם לשיעור מסוים מרווחי הקידוחים בהן הן מעורבות, כאשר ישנה הפקה מסחרית של גז או נפט. לפיכך היא נהנית בשלב הנוכחי רק מדמי הניהול, שכן תגליות הגז טרם הגיעו לשלב הפיתוח המסחרי.

ישראמקו היא השותפות היחידה - מבין שלוש השותפויות תחת נפטא - שמחזיקה במאגר תמר, אך לשתי השותפויות הנוספות יש החזקה מהותית בישראמקו, דרכה הן חשופות להצלחה הגדולה של הסקטור. למעשה, השתיים מהוות אופציה על ישראמקו ושוויין הבורסאי אכן משקף זאת.

כלל מחזיקה ב-300 מ' ש' בישראמקו

על פי דוחותיה של חנ"ל, היא מחזיקה ב-12.66% מיחידות ההשתתפות בישראמקו. שווי ההחזקה נאמד בסוף 2008 בכ-30 מיליון שקל בלבד, אך בדוחות השותפות לשנת 2009 שפורסמו אתמול, זינק שווי ההחזקה ל-639 מיליון שקל. נכון להיום, אגב, מוערכת החזקה זו ב-700 מיליון שקל, כך שמתחילת השנה רשמה שותפות חנ"ל רווח "על הנייר" של 60 מיליון שקל נוספים.

גם לנפטא חיפושים יש החזקה בישראמקו, אם כי בשיעור נמוך יותר של כ-8.6%. שווי החזקתה של השותפות בישראמקו נאמד בסוף 2009 ב-435 מיליון שקל, והיום הוא עומד על 477 מיליון שקל. בסך הכול מחזיקות שתי השותפויות "האחיות" של ישראמקו בהחזקה שוות ערך ליותר מ-1.1 מיליארד שקל.

שווי השוק של השתיים, אגב, נמוך משווי החזקותיהן בישראמקו - השווי של שותפות חנ"ל עומד על 675 מיליון שקל, וזה של נפטא חיפושים עומד על 416 מיליון שקל.

זוהי אינה החשיפה היחידה של החברות לישראמקו: לחברת נפטא החזקה ישירה בהיקף של כ-8.1% מישראמקו, בשווי של 450 מיליון שקל. הרבה מעליה יש לחברת אקויטל, בעלת השליטה ביואל, כ-3% מיחידות ההשתתפות בישראמקו. וחיים צוף, מי שרשום כבעל השליטה באקויטל ובקבוצה כולה (ומוכר כשותפו של קובי מימון), מחזיק ישירות ב-0.4% מהיחידות בישראמקו, ששוויין מוערך בכ-24 מיליון שקל.

פרט לחברות בקבוצת יואל, מי שעוד בולטת בהחזקותיה בישארמקו היא קבוצת כלל, הנשלטת על ידי נוחי דנקנר. ההחזקות של כלל אינן דרך חשבון הנוסטרו של החברה אלא דרך חשבונות העמיתים בקופות הגמל, המשתתפות ברווחים וקרנות הנאמנות של כלל פיננסים. כלל פיננסים עצמה מחזיקה ב-0.8% מיחידות השותפות. החזקות אלו מסתכמות בסה"כ בלמעלה מ-300 מיליון שקל.

22