ברק: "50% מהליכוד, 90% מקדימה יתמכו בוויתורים מכאיבים"

"אם תותקף, ישראל לא תחפש אחר חברים אנדבודואליים בחיזבאללה , אלא תכה בלבנון כולה ותשתיותיה" ■ "אנו מצהירים שאם ייכפה עלינו לא נרדוף אחרי חבר חיזבאללה, אלא אחרי לבנון כולה"

שר הביטחון, אהוד ברק, הזהיר הערב את לבנון כי אם ארגון חיזבאללה יתקוף את ישראל, צה"ל לא יחפש אחר "גורמים אינדבידואליים" בחיזבאללה, בתוך ריכוזי האוכלוסייה הלבנונית, אלא יכה בלבנון כולה, בממשלתה ובתשתיות שלה.

"יש רוב חזק וגדול בישראל שיהיה מוכן לקבל וויתורים מכאיבים אם אנשי הרוב הזה ישתכנעו שיש נכונות בצד האחר לקבל פשרות דומות, ושישראל אינה מתקדמת לבדה. 50% מהליכוד ו 90% מקדימה יתמכו בוויתורים".

שר הביטחון הוא האישיות הישראלית השנייה בצמרת המדינית שאמרה, בתוך 24 שעות, כי קיים רוב בציבור הישראלי לוויתורים.

שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, אמר אתמול כי רוב הישראלים יתמכו "בוויתורים טריטוריאליים רצוניים" ברמת הגולן תמורת "שלום חם, אמיתי".

בנאום במכון וושינגטון למזרח התיכון, בפורום לזכר העיתונאי זאב שיף ז"ל, אמר ברק, כי בלבנון שורר מצב בלתי נורמאלי: "מדינה חברת או"ם, עם מליציה שמחזיקה חברים בפרלמנט ובממשלה ונהנית מזכות ווטו על החלטות ממלכתיות. למליציה הזו יש נשק שאין למדינות ריבוניות רבות, נשק שמכוון ללב האוכלוסייה האזרחית בישראל".

"אנו מצהירים שאם ייכפה עלינו לא נרדוף אחרי חבר חיזבאללה, אלא אחרי לבנון כולה".

"הממשל האמריקני עושה מאמץ עילאי להטיל סנקציות על איראן"

ברק הכהה במקצת את ההבדל החד בין הצהרתו אמש בשיחה עם שר ההגנה, רוברטס גייטס, שיש להטיל סנקציות משתקות על איראן, לבין דברי דובר של הסטייט דיפרטמנט, כי ארה"ב איננה תומכת בסנקציות משתקות.

"מה שחשוב הוא שיהיו סנקציות משמעותיות ולא חשוב אם מכנים אותן 'משתקות', 'מכאיבות' אן בכל שם אחר".

"הממשל האמריקני עושה מאמץ עילאי להטיל סנקציות ואני מקווים שזה יצליח".

שר הביטחון אמר, כי החלו להתגלות סימנים ראשונים להתפוררות המשטר באיראן , אך שעון ההתפוררות הפנימית של המשטר יהיה איטי יותר משעון הפיתוח של נשק גרעיני. לכן, הכריז ברק אנו קוראים לא להסיר שום אופציה מעל השולחן.

היחסים עם ארה"ב

"נכון שיש הבדלים ביכולות , בתפיסות ובשעון הפנימי , אמר שר הביטחון. לארה"ב יש ראייה שונה של האיום הגרעיני באיראן, כי היא מתמודדת עם איומים גרעיניים בקוריאה הצפונית, בפקיסטן ובמדינות אחרות".

מבחינתנו, מקרוב , הבעיה האיראנית נראית קריטית יותר. אבל , יש כבוד הדדי וכל מדינה מביאה בחשבון את האינטרסים של המדינה האחרת.

צריך לדון בבת אחת על כל נושאי הליבה

"מאמצי ראש הממשלה הפלסטיני, סלאם פיאד, לבנות מוסדות ממלכתיים מניבים פירות רבים. אם עוברים עתה ברמאללה, שכם או קלקילייה רואים שם מה שלא ראינו מזה שנים: הכלכלה צומחת, יש סדר ציבורי, והמצב הביטחוני טוב יותר".

"צריך לדון בבת אחת על כל נושאי הליבה, ולא לעסוק בכל נושא לחוד , מפני שדיון פרטני בכל סוגיה ישלול את היכולת לדעת אילו וויתורים אפשר לקבל בסוגיות האחרות".

"הבעיה הקשה של אבו מאזן, נשיא הרשות תהיה לפלסטינים, לא מול נתניהו. הבעיה של נתניהו תהיה הישראלים, לא אבו מאזן, גם אם , בסופו של דבר יש רוב בישראל לוויתורים".

משל הצוער

שר הביטחון קבל על כל מנהיגים ישראליים שבעבר תמכו בשלום ועתה מתנגדים לו. למה הדבר דומה? שאל ברק. "לאותו צוער שסולק מקורס טיס וביקש לשרת ביחידת נ.מ.מדוע? נשאל הצוער. תשובתו. אם אני לא טס, אף אחד לא יטוס. אני פונה למנהיגים הישראליים לא להיות תותחני נ.מ".

"אנשים רבים בישראל צובעים את הבעיה הטורקית בצבעי שחור לבן, אך טורקיה היא מעצמה אזורית שמודעת לניואנסים במזרח התיכון. אני עדיין מאמין שלא צריך לראות בטורקיה יריב חדש , אלא להמשיך לפתח את היחסים איתה, אמר ברק. יש הרבה נדבכים ליחסים איתם ורבים מהם מתפקדים. אני לא כל כך אוהב את מה שאומרים באנקרה, אך לא צריך לראות הכול בשחור לבן".