חוק הגמ"ח אושר בוועדת שרים לחקיקה; בנק ישראל מתנגד

(עדכון) - גפני: "פתאום אני חוטף כותרת שאני מתנה את חוק בנק ישראל בחוק הגמ''ח - מה פתאום! זה מצב אנומלי" ■ בנק ישראל: "מכיר בחשיבותו של מוסד הגמ"ח, אך מצדד בפיתרון שיעמוד בחוקי הבנקאות בישראל"

בהתאם להערכות שנחשפו היום ב"גלובס", ועדת שרים לענייני חקיקה אישרה את חוק גמילות החסדים שביוזמתו של יו"ר ועדת הכספים משה גפני.

מוקדם יותר דווח כי בנק ישראל ומשרד האוצר אינם תומכים בהצעת החוק של גפני, המסדירה באופן חוקי את מוסד גמילות החסדים (גמ"חים), אך למרות זאת היא צפויה היתה לעבור.

בתגובה, בנק ישראל שיגר הודעה לפיה הוא מתנגד לחוק הגמ"חים: "הבנק מכיר בחשיבותו של מוסד הגמ"ח בקהילה היהודית, אך מצדד בפיתרון במסגרת החוק שיעמוד בקנה אחד עם חוקי הבנקאות בישראל", לשון ההודעה.

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר אמר לח"כ גפני בתגובה כי "כן דיברנו על חוק הגמ"חים, ודיברנו מזמן. היום הוצאנו הודעה כי אנו מתנגדים לחוק שלך, אך אנו מכירים בחשיבות הגמ"ח'ים ואנו מנסים יחד להגיע לפתרון שיהיה מקובל עליך וגם עלינו ויעמוד בתקנות החוק הנוכחי. זו בעיה חדשה כי חלק מהכסף של הגמח''ים הוא תרומות, ובזה אין בעיה. החלק הנוסף, הם פקדונות - וזה בעייתי וצריכים ביחד לטפל בנושא".

גפני השיב: "אני לא חושש ממך", תוך רמיזה כי היו בכירים אחרים בבנק ישראל אשר טענו את הטענה הזו. ל"גלובס" נודע כי החששות של גפני מופנות למפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, אשר הביע בשיחות עם יו''ר ועדת הכספים התנגדות נחרצת להצעת החוק.

מוקדם יותר דווח ב"גלובס", כי הצעת החוק, שמהווה חלק מ"דיל" שנעשה בין לשכת רה"מ ליו"ר ועדת הכספים, במסגרתו בתמורה לזירוז הדיונים בחוק בנק ישראל תתמוך הממשלה בחוק קופות גמילות חסדים של גפני, מעמידה את בנק ישראל במלכוד: בבנק הביעו בעבר עמדה עקרונית נגד ההצעה, אולם כשהתברר כי בתמורה לקידומה יקדם גפני את חקיקת חוק ישראל, המשמש כתנאי להארכת כהונתו של הנגיד, סטנלי פישר, נאלצו להביע "התנגדות שקטה".

בנק ישראל כפה שתיקתו גם על המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, שהתנגד להצעה בטענה כי מוסד גמילות החסדים ייהפך לבנק פרטי-חרדי שיפעל באופן חוקי ללא כל רישוי או פיקוח אמיתי.

הצעת החוק של גפני קובעת כי לא יהיה איסור על קבלת פיקדונות כספיים על ידי הגמ"ח ומתן הלוואות לגמילות חסדים על ידיו, ובלבד שהלוואות אלה אינן נושאות ריבית והכספים משמשים למתן גמילות חסדים בלבד. ההצעה מגדירה מוסד לגמילות חסדים כעמותה או חברה לתועלת הציבור שמנהלות את חשבונותיהם בתאגיד בנקאי.

גפני: מופעלים עלי לחצים כבדים על ידי פישר ונתניהו לזרז את חוק בנק ישראל

יו"ר ועדת הכספים, אמר היום כי "מופעלים עלי לחצים כבדים על ידי פישר וראש הממשלה כדי לזרז את חוק בנק ישראל. אני פועל לקידום חוק הגמ''חים כבר 10 חודשים - אומרים בבנק ישראל כבר 10 חודשים שיהיה בסדר".

גפני אמר לאחר אישור הצעת החוק שלו (גמ"ח) כי "מבקשים ממני לסיים את הדיון על חוק בנק ישראל לפני הפגרה, אני עושה מאמץ - אני קובע ישיבות גם בימי חמישי ובדיון האחרון כבר עברנו על שני פרקים. התברר לי שבישראל אסור לנהל גמ''ח, מוסד עתיק יומין, ופתאום הבנתי שזה אסור".

"הבטיחו לי אלף פעמים לפתור את זה כי הגמ''ח בעייתי מבחינת פקודת הבנקאות והלבנת הון. ביקשתי מהנגיד לפתור את זה - העוזר שלי מתקשר כבר 10 חודשים פעם בשבוע כדי לבדוק איך פותרים את זה. פתאום, אני חוטף כותרת שאני מתנה את חוק בנק ישראל בחוק הגמ''ח. מה פתאום! זה מצב אנומלי. אני לא מוכן שבבנק ישראל ימשיכו להגיד לי: יהיה בסדר. כתבו שראש הממשלה יאשר את השרץ, גמ''ח כבר הפך לשרץ. לא היו מעיזים לכתוב על זה על משהו שלא חרדי". גפני התייחס לחשיפת "גלובס" כי הוא התנה העברה מזורזת של חוק בנק ישראל באישור חוק הגמ''חים.