מנהל ההשקעות בכלל פיננסים: "יש עוד פוטנציאל במניות"

גם כשהשוק נמצא במרחק נגיעה משיא של כל הזמנים, קובי פלר מאמין שהמילה האחרונה עוד לא נאמרה ■ "המשקיעים פונים לאפיקים בסיכון גבוה יותר", הוא אומר, "כולם יודעים שעודף התשואה יבוא מהמניות"

"הבריחה מהפיקדונות היא תהליך כלל עולמי, ולא ייחודי לשוק הישראלי. המשקיע המקומי בורח משם ופונה לאפיקים בסיכון יותר גבוה, אך בהדרגתיות יחסית. דווקא בשווקים הבינלאומיים רואים משקיעים הולכים להשקעות יותר מסוכנות בקצב מהיר יותר. בישראל הסיכון נחשב למוגבל יחסית, בדרך כלל ל-10%, למרות שכולם יודעים שעודף התשואה יבוא משוק המניות".

את הדברים הללו אומר לנו קובי פלר, מנהל ההשקעות הראשי של כלל פיננסים. כבר שני עשורים שהוא מלווה את שוק ההון המקומי בתפקידים שונים, ופרק הזמן הנכבד הזה עזר לו להבין שכדי ששוק ההון המקומי ישתכלל ויקבל דחיפה קדימה, וכדי שהמשקיעים לא יחוו שוב על בשרם משברים בעוצמה של משבר 2008, על המדינה להשקיע בהשכלה פיננסית כבר מגיל צעיר.

במסגרת תפקידו הנוכחי, פלר אחראי גם על מדיניות ההשקעות בקרנות הנאמנות של כלל, שם הוא רואה את הגיוסים המרשימים בקרנות האג"ח הקונצרניות, שבאים על חשבון הכסף שהופנה לאג"ח המדינה, בדומה לטרנד בענף.

"היציאה מקרנות אג"ח מדינה קיבלה הטיה משמעותית בגלל המדדים השליליים האחרונים, שגרמה ליציאת כסף מהקרנות הצמודות לשקליות", הוא מתאר את התהליך. "אצל רוב המשקיעים הרכיב של אג"ח מדינה הוא עיקר התיק, וכך גם צריך להיות".

"המשימה של המשקיעים לאחר ההתאוששות של 2009 היא לדעת איך לשמר את הרווחים שנוצרו ממנו. יצירת הערך כרגע היא אקסטרה, ולכן בהסתכלות קדימה, אג"ח מדינה עדיין צריכות להיות הבסיס לתיק ההשקעות. מכיוון שהריבית הריאלית שלילית צריך להיזהר הרבה יותר ולא לקחת סיכוני מח"מ, ולפיכך להעדיף קרנות שמשקיעות באפיק השקלי או הצמוד במח"מ שלא עובר את הארבע שנים", הוא אומר.

- איך תשפיע עליית הריבית ברחבי העולם על התחום?

"עליית הריבית בארה"ב, שגורמת לחששות בשווקים, תעיד על התאוששות בכלכלה האמריקנית, ולכן היא סימן לעוצמה לשווקים ולא לחולשה. תחת ההנחה שזה נעשה באופן מדוד ואיטי".

- האלטרנטיבה לאג"ח הממשלתיות מגיעה מאיגרות החוב הקונצרניות?

"משקיעים עברו בכל העולם מפיקדונות לקרנות אג"ח מדינה ומשם לקונצרניות. השלב הבא הוא מעבר לאג"ח קונצרניות בדירוגים נמוכים, שם נמצאת התשואה העודפת. חשוב להדגיש שהשקעה באפיק הזה מצריכה פיזור גבוה והיא אינה מתאימה לכל אחד. הדבר נכון גם במניות, ככל שיורדים לחברות בעלות שווי שוק קטן יותר, כך הסיכוי לתשואה גדול יותר".

"לדרג כל אג"ח"

המודעות למשוואת הסיכון-סיכוי, מדגיש פלר, היא אלמנט חשוב עבור כל משקיע. משקיעים שחושבים שיש מתכון אינסטנט להצלחה בהשקעות צריכים לשנות את התפיסה, הוא מבהיר. "השקעה בשוקי ההון היא תמיד במצבי חוסר ודאות. משקיע שיחפש ודאות ישקיע במחירים יותר גבוהים ועלול להפסיד. לא צריך להיכנס למגננת יתר בגלל אי הוודאות שיש בשווקים".

"אנחנו עדיין קרובים מאוד למשבר האחרון ואנשים עדיין לא חזרו לדפוסי השקעה רגילים. ככל שנתרחק ממנו, הפאניקה תישכח ותהיה השקעה יותר גדולה במניות".

- ויחד איתה חוזרות ההנפקות בעיקר באג"ח. האם השוק מתחיל להתנפח?

"בחלק לא מבוטל מההנפקות החדשות מרווח הסיכון לא משאיר מקום לרווחי הון. בהנחה שהריביות יעלו לאט, התשואה תפצה את הסיכון. חלק גדול מהחברות מנפיקות היום גם עם שעבודים, בניגוד לעבר.

"צריך לבטל את הנפקות האג"ח הלא מדורגות. כל אג"ח שמונפקת צריכה להיות מדורגת. דירוג נמוך לא פוסל מהשקעה, אבל גלגול האחריות אל מנהלי ההשקעות שלא יכולים להיעזר בחברות האשראי זה דבר פסול. המחויבות של חברה שבאה להנפיק היא לתת לגוף חיצוני לדרג את הסיכון שלה".

- איפה נמצאות ההזדמנויות בשוק האג"ח הקונצרניות?

"אג"ח שמדורגות A ומטה הן אלה שיכולות לתת את התשואה העודפת. בארה"ב כבר היו תחזיות שאחוז חדלות הפירעון ירד למתחת ל-4%".

- ומה לגבי תמחור שוק המניות?

"השוק בכללו נסחר בדיסקאונט וקיים פוטנציאל לעליות. הריבית והאינפלציה הנמוכות מאפשרות לחברות לגייס חוב. ביחד עם ההתייעלות, כל עלייה במכירות יורדת במהירות לשורת הרווח. רווחיות החברות בשנים הקרובות תשתפר, ותחת ההנחה הזו יש אפסייד בכל מדדי המניות. כמובן שצפויה תנודתיות והחברות הקטנות נסחרות במכפילי רווח נמוכים משמעותית מת"א 100, ולכן הן עדיפות תחת הנחה של פיזור".

- על אילו תשואות אתה מדבר?

"בין 10% ל-15% במדדי המניות הגדולות ל-20%-25% במניות הקטנות, תוך דגש על ניתוח דו"חות, כדי לברור את המניות הטובות".

- אילו סקטורים מעניינים היום להשקעה?

"אחרי תיקון מאוד משמעותי, יש ירידה בקורלציות בין מדדים, וההתבלטות תהיה של מניות ספציפיות בתוך סקטורים. אני מעדיף סטוק פיקינג על פני ניהול סקטוריאלי. אם בכל זאת מסתכלים ברמת המגזרים, סקטור הביטוח והתקשורת מעניינים להשקעה, כמו גם תחום האנרגיה, וטבע שתמיד מעניינת. בגדול, כל ירידה בשוק היא הזדמנות לרכוש מניות שירדו".

- הזכרת את האנרגיה, האם הריצה לגז הטבעי לא מוצתה?

"בחלק ממנה הבסיס לריצה הזו היה כלכלי ובחלק הבסיס ספקולטיבי. יש חברות שהבטיחו את התזרים שלהן שנים קדימה. זה תחום שייצר גם הודעות חיוביות וגם שליליות. בתחומים שבהם יש תגליות אמיתיות זו השקעה מבוססת עם עתיד".

- ובמקביל לסקטור הזה עולה הביומד, שהשבוע הושק עבורו מדד חדש.

"הדרך היחידה להשקיע בחברות הללו היא דרך מדד מפוזר שנותן פיזור של סיכון וסיכוי. השקת המדד היא חיובית ומאפשרת להיחשף לשוק הזה, תוך הבנה שהסיכון בו גבוה".

- מה לגבי חשיפה גיאוגרפית בתיקים?

"כ-50% מחברות מדד ת"א 100 הן מניות גלובליות. זה לא שוק שמוטה לישראל. הטיה לכיוון ת"א 100 היא נכונה. כ-25%-30% מהחשיפה המנייתית צריכה להיות לחו"ל ובעיקר לארה"ב (15%). היתר לשווקים מתעוררים".