לפני פגרת הכנסת: טורפדו ניסיונות למחטפי חקיקה של ש"ס

אלי ישי ביקש לכפות סגירת עסקים בשבת, ש"ס ביקשה לתת פטור מארנונה לבתי כנסת המקיימים אירועים

שיתוף פעולה בין חברי כנסת מקדימה לישראל ביתנו מנע ניסיון לחקיקת בזק שתתנה מתן רישוי לעסקים בסגירתם בשבת: שר הפנים, אלי ישי, ביקש אתמול מוועדת הפנים להכניס תיקון לחוק רישוי עסקים שבמסגרתו יחויב כל בית עסק שמקבל רישוי להכריז כי ישמור על חוק שעות העבודה והמנוחה, האוסר על פתיחת עסקים בשבת.

חוק שעות עבודה ומנוחה קיים גם כיום, אולם מי שאוכף אותו הם פקחי משרד התמ"ת, שמספרם מצומצם, ובמסגרת הסטטוס קוו, אינם מקפידים על שמירתו או לכל היותר מעניקים קנס. כריכתו של חוק שעות העבודה בחוק לרישוי עסקים היתה מעבירה את הפיקוח לפקחים העירוניים. בנוסף, הסנקציות בחוק רישוי העסקים חריפות יותר - הקנסות גדולים יותר והוא כולל גם עונש מאסר של עד שנה וחצי ושלילת רישיון עסק.

גזר דין מוות לעסקים

באוצר הביעו התנגדות להצעתו של ישי מחשש שיעקר מתוכנו את הרפורמה ברישוי עסקים. לטענתם, אם לרפורמה יתווסף הסעיף שמבקש ישי להכניס, יהיה זה גזר דין מוות לעסקים. "איזה בית עסק יהיה מוכן להצהיר שאינו פתוח בשבת?" שאל אתמול גורם בכיר באוצר, "במקום להביא לפתיחת עסקים חדשים, בדרך האחורית החוק יסגור את כל העסקים בשבת בישראל", הוסיפו. באוצר התכוונו למשוך את הצעת החוק אולם נוכח הפשרה שאליה הגיעו חברי הכנסת בראשות ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה), החוק, שהיה אמור להיות מובא היום להצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת ערב יציאתה לפגרה, יחזור לדיון בוועדת שרים לענייני חקיקה.

פלסנר הביע אתמול שביעות רצון מההחלטה. "לא ניתן להפוך את הפקחים ברשויות המקומיות למשמרות הצניעות של אלי ישי. במקום להקל על העסקים ועל עבודתן של הרשויות המקומיות, שר הפנים רוקח שינוי לרעה של הסטטוס קוו. נמשיך לשתף פעולה עם הגורמים השפויים בקואליציה כדי לטרפד את היוזמה", אמר.

צמצום ההקלות

במקביל, לחץ של קדימה הביא אתמול לצמצום הפטור מארנונה לבתי כנסת. בעקבות הסכמה שאליה הגיעו יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ משה גפני, וח"כ יוחנן פלסנר (קדימה) הוחלט כי פטור מארנונה יינתן רק לבתי כנסת שנועדו לתפילה ולימודי תורה ולא לפעילות נוספת המתקיימת בו כמו אולמות אירועים, עמותות ופעילות תורנית. בהצעת חוק שביקש להעביר ניסים זאב (ש"ס) נקבע כי בית כנסת יהיה זכאי לפטור מארנונה גם אם מתקיימת בו פעילות תורנית. היום תעבור הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת בנוסח מצומצם.