132 לוביסטים בכנסת מייצגים יותר מ-500 חברות עסקיות

בישראל נוסד ענף הלובינג לפני כ-20 שנה, אולם הוא קיבל תנופה לאחר שנשללה מחברי הכנסת האפשרות לעסוק בכפל תפקידים, לפני עשור ■ כיום מגלגלת תעשיית הלובינג יותר מ-50 מיליון שקל בשנה

ביוני 2008 פעלו בכנסת 50 לוביסטים. כיום, שנתיים אחרי, מסתובבים במסדרונות המשכן לא פחות מ-132 שתדלנים, המייצגים למעלה מ-500 חברות, ובהן בנקים, ערוצי טלוויזיה, אוניברסיטאות, חברות תעופה, חברות תרופות, רשתות שיווק ועוד.

בישראל נוסד ענף הלובינג לפני כ-20 שנה, אולם הוא קיבל תנופה לאחר שנשללה מחברי הכנסת האפשרות לעסוק בכפל תפקידים, לפני עשור. כיום מגלגלת תעשיית הלובינג יותר מ-50 מיליון שקל בשנה.

שכר כיד הדמיון

כיום כל חברה בינונית ומעלה מעסיקה לוביסטים מתוך הבנה שהרגולציה משפיעה על שורת הרווח וההפסד שלה. גם העלייה במספר הצעות החוק הצרכניות המיטיבות עם הציבור אך פוגעות במאזן החברות העסקיות הביאו להתעוררות הענף.

בישראל פועלים כעשרה משרדי לובינג משמעותיים ובהם "פוליסי" של בוריס קרסני, "גורן-עמיר" של עליזה גורן ותומר עמיר, "גלעד יחסי ממשל" של אמיר גלעד, "אימפקט" של אורלי בן שמאי ואורית לרנר, "כהן רימון כהן" של דפנה כהן ורוני רימון, "פלוס" של בהירה ברדוגו ורות פרמינגר, ניר קליינר ועוד כמה עשרות משרדים קטנים.

בניגוד לארה"ב, הלוביסטים בישראל אינם פועלים על פי מפתח פוליטי והם אינם מזוהים עם מפלגות, אולם רובם בעלי רקע ציבורי ופוליטי. כך למשל, אורן הלמן (גורן-עמיר) היה יועצו הפוליטי של בנימין נתניהו ונחשב מקורב לשר האוצר יובל שטייניץ, ארז גילהר (פוליסי) שימש דובר סיעת העבודה ויועצו של שר האוצר אברהם שוחט, אורלי בן שמאי (אימפקט) כיהנה כיועצת לשר המשפטים צחי הנגבי, מושיק ביבי (פוליסי) שימש מנהל סיעת קדימה, תמר אברמוביץ (פוליסי) עבדה כיועצת שרת החוץ ציפי לבני, קרן ברק מקום 32 בליכוד, אורית לרנר (אימפקט) שימשה יועצת השר אמנון רובינשטיין, צחי סמיה ששימש עוזר לאיתן כבל ועוד.

שכר הלוביסטים מורכב משכר טרחה חודשי (ריטיינר) הנע בין עשרת אלפים שקל ל-30 אלף שקל, וכן משכר הצלחה שיכול להגיע עד מאות אלפי שקלים, תלוי בפרויקט ובחשיבותו ללקוח.

אסור להטעות ח"כים

לפני כשנתיים יזמו הח"כים גדעון סער ושלי יחימוביץ' חוק להסדרת פעילות הלוביסטים. על פיו, הם מחויבים לענוד תג זיהוי כתום המציין את מקצועם, נאסר עליהם להעניק לח"כים טובות הנאה, להטעות או לנקוט אמצעים פסולים כדי לשכנעם. החוק חל על הלוביסטים הפועלים בכנסת יום-יום כמו גם על מי שמגיע אליה באופן חד-פעמי כדי לייצג לקוח בתמורה, למשל עו"ד. שמות הלוביסטים והחברות שהם מייצגים מופיעים, במסגרת החוק, באתר הכנסת.