האם חברת החשמל השפיעה על מכרז כדי להתנקם בוועד?

בשבוע שעבר הוציא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה צו מניעה זמני האוסר על חברת החשמל לאייש תפקיד של מנהל מחלקה בחברה על-רקע טענות להליכים בלתי תקינים במינוי

האם השפיעה הנהלת חברת החשמל על הליכי מכרז לתפקיד ניהולי נחשק בחברה רק כדי לנקום בראשי ועד מרדניים? בשבוע שעבר הוציא בית הדין האזורי לעבודה בחיפה צו מניעה זמני האוסר על חברת החשמל לאייש תפקיד של מנהל מחלקה בחברה על-רקע טענות להליכים בלתי תקינים במינוי.

הצו הוצא לבקשת אחד מראשי וועד העובדים בחברה, שהתמודד בעצמו על המשרה אך, נפסל, לטענתו, רק בשל חברותו בוועד העובדים. בבקשה נטען כי חבר הוועד, מוני קובל, נפסל למרות שבדיקות התאמה חיצוניות קבעו כי הוא המועמד המתאים לתפקיד, ובניגוד לחוק האוסר אפליית עובד בגלל חברותו בוועד העובדים. בהנהלת חברת חשמל טוענים כי מדובר בטענות סרק וכי ההחלטה על המינוי התקבלה משיקולים מקצועיים וענייניים בלבד.

קובל הוא סגן יושב ראש וועד המהנדסים של מרחב צפון בחברת חשמל. מדובר בוועד הנחשב לביקורתי ולבעל קו עצמאי. ראשי הוועד מרבים לתקוף את הנהלת החברה ולא חוסכים את שבט לשונם גם מעמיתיהם בוועד הארצי כשאלה אינם פועלים לדעתם מספיק בנחרצות למען עובדי החברה.

לפני שבוע, למשל, גרם הוועד מבוכה קשה להנהלת החברה כשהורה ל-500 עובדי אגף ההנדסה בחברה להחרים אירוע המוני בשם "יום השקת החזון" שערכה ההנהלה, במחאה על פגיעה בתנאי שכרם של שניים מעובדי האגף.

מהבקשה לצו מניעה עולה כי כאשר נפלה בידי הנהלת חברת החשמל הזדמנות לנקום בוועד הסורר - היא נוצלה עד תום.

הפרשה החלה לפני כמעט שנתיים כשביולי 2008 פרסמה חברת חשמל מכרז לתפקיד מנהל מחלקה באגף התכנון ההנדסי. למכרז ניגשו 14 מועמדים ובהם קובל, שרואיינו על-ידי וועדת המכרזים. על-פי מערכת יחסי העבודה בחברת חשמל, רק בעלי תפקידים מדרג בכיר יותר, של מנהל אגף ומעלה, נחשבים "הנהלה" ואינם מיוצגים על-ידי הוועד. למרות זאת נאמר לקובל כבר במהלך הראיונות כי "מי שמתמנה - צריך להגיד שלום לוועד".

לאחר כשנה, ביולי 2008, עלו קובל ומתמודד נוסף לשלב הגמר במכרז והיו אמורים להשלח למבדקים בחברה העורכת מבחני התאמה. ואולם, אז פנה מנהל האגף למנכ"ל חברת החשמל עמוס לסקר וביקש את התערבותו. לסקר, על-פי הבקשה, הורה לשלוח שישה מועמדים לבדיקות במבחני ההתאמה. ועד העובדים עתר בתגובה לבית הדין לעבודה שהחזיר את ההחלטה הקודמת על כנה.

למרות שהמבדקים נערכו בחברה הנמצאת בקשרי עבודה הדוקים עם הנהלת החברה, זכה קובל בציון גבוה יותר עם "התאמה גבוהה מבינונית לתפקיד והמלצה נוטה לחיוב", לעומת "התאמה בינונית והמלצה מסוייגת" שניתנה למועמד השני. למרות זאת, סרבו נציגי ההנהלה בוועדת המכרזים לאשר את זכייתו של קובל והעבירו את ההכרעה שוב למנכ"ל החברה.

בסוף פברואר זומן קובל לראיון אצל לסקר ובו נשאל שוב על פעילותו בוועד העובדים והאם ימשיך בה אם ייבחר. כמה ימים לאחר מכן נמסר לקובל כי הוחלט למנות את המתמודד השני לתפקיד.

בבקשה לצו מניעה שהגיש קובל, באמצעות עו"ד אופיר מנצ'ל, נטען כי החוק אוסר על מעביד להפלות לרעה עובד בשל חברותו בוועד העובדים וכי חברי ההנהלה בוועדת המכרזים, שהתעלמו מתוצאות מבדקי ההתאמה, פעלו במשוא פנים ותוך שקילת שיקולים זרים. בנוסף לבקשה לצו מניעה שהגיש קובל, הוגשה גם בקשה לצו מניעה על-ידי חברי הוועד בוועדת המכרזים, באמצעות עו"ד טל קרת.

דובר חברת החשמל מסר בתגובה כי "החברה דוחה את טענת הסרק, כאילו ההחלטה שלא לבחור את מר קובל יסודה בפעילותו בארגון העובדים. החלטת המנכ"ל בדבר בחירת המועמד הזוכה התקבלה על יסוד כלל הנתונים הרלבנטיים שעמדו בפניו. בשקלול הנתונים אשר עמדו בפני המנכ"ל, והתרשמותו האישית לאחר ראיונות שערך, נקבע כי המועמד אשר נבחר היה בעל נתונים מתאימים יותר לאיוש המשרה. אם סבור מר קובל כי הטחת עלבונות וטענות סרק במועמד שנבחר, או במנהלי החברה, יקדמו את עניינו ומעמדו - טעות בידו".

הדובר הוסיף כי "רבים ממנהלי החברה - בעבר ובהווה - היו פעילים קודם למינויים כמנהלים, בארגון העובדים, והדבר לא היווה מניעה לקידומם. פעילותו של מר קובל בארגון העובדים, כמו כל שיקול אחר שאינו רלבנטי, לא נלקחו בחשבון בעת בחירת הזוכה במכרז".