נס ציונה: כמה "ירוקים" בשביל סביבה ירוקה?

תנופת בנייה, הגירה חיובית, צפיפות נמוכה ואופי שקט. המחירים, כמובן, זינקו משמעותית

נס ציונה, השוכנת במרכז מישור החוף, הוקמה בעלייה הראשונה בשנת 1883 כמושבה, ורק ב-1992 הוכרזה כעיר. גבולותיה הם ראשון לציון בצפון, קיבוץ נצר סירני ובאר יעקב במזרח, יישובי המועצה האזורית גן רווה ושטחיהם החקלאיים במערב ורחובות בדרום. לאחרונה ניסתה נס ציונה לנכס לה גם את חוף פלמחים.

ב-10 השנים האחרונות התפתחה נס ציונה באופן דרמטי ונהנית מתנופת בנייה של אלפי יחידות דיור. חברות נדל"ן מובילות כמו דלק נדל"ן ואפריקה ישראל בונות בתחומה שכונות ענק, המצעידות את המושבה לקראת הפיכתה מעוז למשפחות מכל האזור. כמו כן, העיר נהנית בשנים האחרונות מהגירה חיובית ומקצב גידול אוכלוסייה של עד 1,700 תושבים בשנה, שהם כ-460 משפחות. המשמעות היא שכ-460 דירות ובתים חדשים ייבנו בעיר בכל שנה כדי לתת מענה לביקושים. מבחינה סוציו-אקונומית, נס ציונה מדורגת באשכול השביעי על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה יחד עם חיפה, ראשון לציון וכפר סבא.

פחות משני תושבים לדונם

נס ציונה היא עיר ירוקה ומרווחת, עם צפיפות אוכלוסין של פחות משני תושבים לדונם. בתחום העיר מצויות עתודות קרקע רבות המיועדות לבנייה ולפיתוח שלא יגדילו בצורה מהותית את הצפיפות. מחיר ממוצע לדירת 4 חדרים חדשה בעיר נכון למארס 2010 הוא כ-1.36 מיליון שקל, לעומת 1.41 מיליון שקל לדירת 4 חדרים חדשה בראשון לציון ו-1.13 מיליון שקל לדירת 4 חדרים חדשה בבאר יעקב. בשש השנים האחרונות עלו מחירי הדירות בעיר בשיעור של כ-61%. בשנת 2004 היה מחירה הממוצע של דירת 4 חדרים חדשה בעיר כ-850 אלף שקל, ב-2006 כבר עמד המחיר הממוצע על כמיליון שקל וב-2008 היה המחיר הממוצע לדירת 4 חדרים בעיר כ-1.15 מיליון שקל. בין 2008 ל-2010 עשו המחירים את הקפיצה המשמעותית ביותר (18.7%).

עליית המחירים בעיר והעלייה המתמדת בביקושים הם פועל יוצא של איכות חיים גבוהה, השקעה בחינוך, רמת פשיעה נמוכה ומרכזי תעסוקה מצליחים בקרבת מקום (פארק המדע וההיי-טק, מכון ויצמן).

מדיניות פיתוח זהירה

על אף העלייה הגבוהה בביקושים בשנים האחרונות, מדיניות הפיתוח של עיריית נס ציונה זהירה משום שהיא אינה רוצה לשנות את אופייה השקט של העיר. בעקבות זאת נרשם מחסור גדול בהיצע של דירות חדשות בעיר בשנים 2007-2008.

דרכי הגישה לנס ציונה לא השתנו מהותית בעשור האחרון על אף ההתפתחות של העיר, ולכן הכניסות והיציאות של העיר פקוקות בשעות העומס. כביש 6 מאפשר גישה מהירה במיוחד צפונה, אך ההגעה לכביש 6 מסורבלת יחסית ולוקחת זמן. המהפכה התחבורתית האמיתית בנס ציונה תתרחש כאשר יושלם כביש 431, שנסלל ונחנך לאחרונה, יחד עם שני הכבישים 423 ו-4313.

בשנים האחרונות עלה קרנה של העיר בקרב משפרי דיור ממרכז הארץ שחיפשו פתרונות מגורים של בתים צמודי קרקע בסביבת איכותית וירוקה שיש בה גם יתרונות של עיר. בנס ציונה התפתחו שכונות נמוכות המתאפיינות בבנייה נמוכה, כמו שמורת מליבו וגבעת טוסקנה שהפכו למוקד משיכה עבור אוכלוסייה זו. נס ציונה הצליחה לקלוט בשנים האחרונות אוכלוסייה חזקה ששדרגה מגוריה מדירות גדולות בשכונות במערב ראשון לציון לפנטהאוזים, דירות גן וצמודי קרקע בנס ציונה. בשלוש השנים האחרונות ניכרת מגמת זליגה של זוגות צעירים לבאר יעקב הסמוכה שבה הדירות זולות יותר.

המדד מבוסס על נתונים הנאספים ע"י אלדר שיווק פרויקטים בע"מ, שהינה חברה פרטית המשווקת דירות יד ראשונה ברחבי הארץ. המדד נועד להציג מגמות בשוק כפי שהן נצפות ע"י אלדר ואינו מהווה המלצה כלשהי לשוק המגורים. כל המתבסס עליו עושה זאת בהתאם לשיקול דעתו האישי