ממשל אובמה: ארה"ב מפיקה תועלת מיחסי הביטחון עם ישראל

בנאום שנועד לשכך חששות בישראל, אומר ג'ים ג'ונס, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן: אין שמץ של פער בין ישראל לארה"ב בכל מה שנוגע לביטחון ישראל; הממשל מבין יפה מאוד באיזו סביבה חיה ישראל

בנאום שופע חמימות כלפי ישראל, עם התבטאויות שכאילו חוברו במשרד החוץ הישראלי, אמר אמש (ד') ג'ים ג'ונס, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, כי ארה"ב מפיקה תועלת רבה מיחסיה הביטחוניים עם ישראל וכין אין שמץ של פער (הוא חזר על כך פעמיים) בין ישראל לארה"ב בכל מה שנוגע לביטחון ישראל. כדוגמה הוא הביא את "מיליוני הדולרים שאנו מזרימים לישראל כל שנה". ג'ונס אף הבטיח להימנע מכפיית פיתרון.

ג'ונס, שדיבר באירוע של מכון וושינגטון למדיניות מזרח-תיכונית, נגע בנאומו בנקודות שממשלת ישראל לא תאהב לשמוע: הוא קבע קשר ישיר בין בעיית איראן לבין הסכסוך הישראלי-פלסטיני; הדגיש שהסטטוס קוו באזור רק מחזק את אויבי ישראל; הטעים שמדינת ישראל לא תוכל להישאר מדינה יהודית ודמוקרטית ובה בעת לשלוט בשטחים מפני שהשעון הדמוגרפי בשטחים מוסיף לתקתק; והביע אכזבה מהעובדה שטרם החל מו"מ ישיר בין הישראלים לפלסטינים.

אבל הנימה הכללית של הדברים היתה יותר מחברית. היה ברור שהנאום נועד להרגיע את ישראל, ואת ידידיה בארה"ב, לאחר הידרדרות החדה ביחסים בין ירושלים לוושינגטון בעקבות ביקורו של רה"מ בנימין נתניהו בבית הלבן בחודש שעבר. ייתכן שהביקורות הפומביות של אולי ויזל, רונלד לאודר, אד קוץ' ומחוקקים משתי המפלגות על התנהלות ממשל אובמה כלפי ישראל עשו את שלהן. הממשל אולי הגיע למסקנה שעימות ישיר עם נתניהו לא יקדם את פתרון הסכסוך.

כמעט בכל נאום של בכיר בממשל אובמה על המזה"ת יש התייחסות למחויבות ארה"ב לביטחון ישראל, אבל בנאומו של ג'ונס המחויבות הזו לא היתה מנטרה סתמית אלא הנושא המרכזי. המסר שהשומע הישראלי צריך לקחת הביתה מהנאום הוא: קודם כל אנחנו חברים.

"מחויבותה של ארה"ב לישראל תימשך", הכריז ג'ונס. "כל אחד צריך לדעת, שאין שמץ פער - שמץ פער - בין ארה"ב לישראל כאשר מדובר בביטחונה של ישראל. מחויבותינו לביטחון ישראל אינה ניתנת לערעור. היא חזקה כפי שהיתה תמיד. הנשיא הזה וממשלו מבינים היטב את הסביבה האזורית והבינלאומית שבה חייבות ישראל וארה"ב לתפקד. אנחנו מבינים היטב, שכדי להשכין שלום וביטחון במזה"ת, ישראל חייבת להיות בטוחה".

"ארה"ב לעולם לא תיטוש את מחויבותה להגן על ביטחון ישראל", הוסיף ג'ונס. "זו הסיבה לכך שאנו מספקים מיליארדי דולר בשנה כסיוע ביטחוני לישראל, שאנו מפיחים רוח חדשה בהתייעצויות בינינו כדי להבטיח את היתרון האיכותי של ישראל, ושאנו משתתפים בתמרונים צבאיים משותפים, כגון התרגיל להגנה מפני טילים בליסטיים, ג'וניפר קוברה, שבו השתתפו יותר מאלף חיילים אמריקניים".

"אנו רואים במאמצים האלה רכיבים חיוניים של הגישה הביטחונית האזורית שלנו, מפני שרבים מאותם כוחות שמאיימים על ישראל מאיימים גם על ארה"ב", אמר הנואם.

הוא הוסיף: "אני יכול לומר, על סמך ניסיון אישי ממושך, שהיחסים הביטחוניים עם ישראל חשובים לאמריקה. הצבא שלנו מפיק תועלת מהחדשנות הטכנולוגית הישראלית, מחלוקה של מידע מודיעיני, מתמרונים שמגבירים את הכוננות שלנו, מאימונים משותפים שמגבירים את היכולות שלנו ומהלקחים שמופקים מהמאבקים של ישראל בטרור ובאיומים א-סימטריים". דברים כאלה שומעים בדרך כלל בנאומים של דיפלומטים ישראליים, לא מפי היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן.

"במשך השנים... ביליתי זמן רב בחברת שותפיי הישראליים, לרבות חבריי בצה"ל", אמר ג'ונס. "השותפויות האלה עמוקות ומחייבות. אלה יחסים אישיים, חברויות, שמושתתים על כבוד ואמון הדדיים. מדי יום, בכל המגזרים של היחסים בינינו, אנו פועלים יחדיו למען הביטחון והרווחה שלנו. והיחסים האלה רק יתחזקו בחודשים ובשנים שיבואו".

על הסכסוך הישראלי-פלסטיני אמר ג'ונס: "... אנו מכירים בכך, ששלום יוכל להיעשות רק ע"י הצדדים עצמם ולא יהיה אפשר לכפותו מבחוץ. בה בעת, אנו מבינים שהסטטוס קוו אינו בר-קיום. הוא אינו בר-קיום מבחינת זהותה של של ישראל כמדינה יהודית, בטוחה ודמוקרטית מפני שהשעון הדמוגרפי מוסיף לתקתק ולא יהיה אפשר להחזיר את מחוגיו אחורה.

"הסטטוס קוו אינו בר-קיום מבחינת הפלסטינים, שיש להם שאיפות לגיטימיות לריבונות ולמדינה; והיא אינו בר-קיום מבחינת האזור כולו מפני שיש מאבק בין אלה שמתנגדים לקיום ישראל לבין אלה שמוכנים לחיות לצידה בשלום, והסטטוס קוו מחזק את הסרבנים ומחליש את אלה ששואפים לחיות בשלום".

"ברור, שאנו מאוכזבים מכך שהצדדים לא לא פתחו במו"מ ישיר", אמר ג'ונס. "ארה"ב ניצבת מוכנה לעשות כל מה שנחוץ כדי לסייע לצדדים לגשר על הפערים ביניהם ולפתח את הביטחון שנחוץ לעשיית פשרות מכאיבות למען השלום".

"אנו גם קוראים לכל הצדדים להימנע מעשיית פעולות פרובוקטיביות, לרבות צעדים ישראליים במזרח ירושלים והסתה פלסטינית שמציתה חשדות במקום לבנות אמון", הוסיף היועץ לביטחון לאומי.

"הגיע הזמן לפתוח במו"מ... זה זמנו של המנהיג העכשווי להפגין את האומץ והמנהיגות של אנוואר סאדאת, המלך חוסיין ויצחק רבין".

בתגובה על ידיעות שפורסמו באחרונה ושלפיהן יהיה ממשל אובמה מוכן לחיות עם איראן בעלת יכולת גרעינית, אמר ג'ונס: אם איראן תוסיף לחתור להשגת נשק גרעיני, "הנשיא אובמה הבהיר היטב כיצד ינהג ואני רוצה לחזור על כך כאן: ארה"ב נחושה בהחלטתה למנוע מאיראן פיתוח נשק גרעיני".