הישראלים מתכוננים ליום שחור: "המצב מול איראן מטריד מאוד"

שנון פלומבו ממשרד ג'י.בי.או שירותים פיננסים בינלאומיים: "כרגע אין פניקה או היערכות מיוחדת. לקוחות מבררים על האופציות השונות שהם יכולים לנקוט ובהחלט מתכוננים להכל"

המצב הביטחוני בישראל, בעיקר האיום מצד איראן, מדיר שינה מעיניהם של ישראלים רבים החיים בארץ. האיום האיראני משפיע על חיינו בתחומים רבים - החל ממחשבות על שואה נוספת, הגירה לחו"ל, המשכיות המשפחה, ביטחון כלכלי ועוד. בשנים האחרונות צצו באמצעי התקשורת יותר ויותר סיפורים על ישראלים שדואגים לסדר לעצמם דרכון אירופאי או אמריקני. ויש גם לא מעט ישראלים שמתכוננים לגרוע מכל דווקא מהבחינה הפיננסית.

נפגשנו לשיחה עם שנון פלומבו ממשרד ג'י.בי.או שירותים פיננסים בינלאומיים לגבי היערכות הישראלים מהבחינה הכלכלית לגרוע מכל.

- האם וכיצד משפיע איום הגרעין האיראני על ישראלים?

"בשנה האחרונה ובייחוד בחודשים האחרונים, עם התגברות הפרסומים אודות פרויקט הגרעין האיראני וההתבטאויות של אחמדניג'אד, אין ספק שיותר ויותר ישראלים מודאגים מהמצב ומחפשים פתרונות כלכליים ליום שחור. הפחד הוא ממלחמה גרעינית עם איראן ובחזיתות נוספות שיתקפו את ישראל וישתקו את המדינה.

"הפחד נובע מכמה תרחישים, כגון: קריסת המערכת הבנקאית כתוצאה של משיכות מזומנים ע"י הלקוחות. במצב של איום קונקרטי, מאות אלפי לקוחות יצבאו על דלתות הבנקים ויבקשו למשוך מזומנים, בעיקר מט"ח. מן הסתם, מהר מאוד הבנקים לא יוכלו לספק את הדרישה ועלולים לקרוס".

"בנוסף, יש חשש אקוטי ממחיקות מאגרי הנתונים וקריסת מערכת המחשב המרכזית של הבנקים. למרות שלבנקים ולמערכות הפיננסיות יש גיבויים רבים בחוות שרתים מרוחקות, הפחד קיים מכאוס ומאיבוד נתונים. סניפי הבנקים כנראה יהיו סגורים או שדרכי הגישה והסניפים יהרסו ולא תיהיה גישה למשיכת כספים או ביצוע פעולות בנקאיות אחרות".

גורם נוסף שיכול להפגע הוא תשתית האינטרנט והחשמל בארץ. ישראל מחוברת במספר מצומצם של סיבים אופטיים רחבים לאירופה (כבל מד-נאוטילוס) וישנה סכנה שמהפצצה או מפעילות חבלנית/טרור יפגעו הסיבים ורשת האינטרנט בארץ תקרוס. גם השקל, שהיום מפגין עוצמה, יכול לקרוס במהירות במצב שבו האיומים יגברו, המתיחות תעלה ותפרוץ מלחמה, ישנו חשש שהאזרחים ירוצו ויקנו מט"ח".

-איך ניתן להיערך ?

"ישנם לא מעט דרכי התגוננות כלכלית שניתן לעשות. המטרה העיקרית היא להבטיח את העתיד הכלכלי של המשפחה לדורות הנוכחיים ולדורות הבאים. ברוב המקרים הפתרון הפשוט הוא להעביר כסף שיושב בארץ בחסכונות ובהשקעות לחו"ל. כמובן שבמצב של קטסטרופה חשבון בנק בחו"ל לא יגן או יציל הון שיושב בחסכונות לטווח ארוך כגון קופות גמל, פנסיה, השתלמות, משכורות וכדומה. הכוונה היא לכספי חיסכון שנצברו לאורך שנים רבות".

- מה האפשרויות?

"יש כמה אפשרויות: פתיחת חשבון בנק פרטי - ניתן לפתוח חשבון בנק פרטי בכל מיני מדינות באירופה, בהתאם לגודל הסכום ולשימושי החשבון. בדרך כלל חשבון בנק בשוויץ או בקפריסין עונה על הדרישות. כדי לפתוח חשבון בנק בשוויץ, צריך לפחות 500 אלף דולר לכן זה לא מתאים לכל אחד. בקפריסין אין סכומי מינימום ולכן האופציה הזאת מתאימה ליותר אנשים. ניתן לפתוח את חשבונות הבנק ממשרדינו מבלי לצאת מהארץ".

"אופרציה יותר מורכבת מחשבון בנק פרטי היא הקמת חברה בחו"ל ופתיחת חשבון על שם החברה. בדרך כלל מדובר במשפחות עם נכסים רבים או חשבונות עם כמה שותפים שמאוגדים דרך חברה בחו"ל. ניתן להקים את החברה ולפתוח את חשבון הבנק במגוון רחב של מדינות - שוויץ, אנגליה, קפריסין, הונג קונג ועוד. הקמת נאמנות בחו"ל - הליך מורכב הרבה יותר ויקר יותר, אבל מבטיח ניהול מדוייק והגנה על פי רצונות הלקוח לשנים רבות. רוב רובם של הישראלים פותחים חשבונות בנק פרטיים - זה קל, מהיר ובטוח ביותר".

- האם מערכות הבנקים בחו"ל קשורות לישראל ויכולות להיפגע ממלחמה?

"בנקים זרים בחו"ל אינם קשורים לישראל ואינם מאויימים פיננסית ממלחמה אזורית. הקשר מתבטא בכך שאם תפרוץ מלחמה כוללת, שווקי ההון ירדו בכל העולם וזה כמובן ישפיע על תיקי הלקוחות שמושקעים במניות או באגרות חוב. מחירי המניות ואגרות החוב של חברות ישראליות ושל הממשלה עלולות לרדת בחדות, אבל הסכנה מחדלות פרעון של בנק בשוויץ, לוקסמבורג, סינגפור או בקפריסין אינה קיימת".

"הדבר נכון במידת מה לבנקים הישראלים שמחזיקים בנקים בחו"ל וסניפים בחו"ל. לדוגמא, כל הבנקים הישראלים הגדולים מחזיקים בנקים בשוויץ. בנקים אלו מתנהלים כבנקים שוויצרים לכל דבר ועניין, יש להם הון עצמי משלהם, הנהלה נפרדת ומערכת רגולציה מקומית. במידה ובנקים בארץ יפגעו, הבנקים בשוויץ לא אמורים להיפגע ובמקרה הגרוע ביותר, אם הבנק הישראלי יצטרך מזומנים על מנת לשמר את ההון העצמי, הוא תמיד יוכל למכור אחזקות שלו, בין השאר את הבנק שהוא מחזיק בחו"ל לבנקים אחרים (בכיוון השני - בדיוק כמו שבנק פועלים רכש את בנק פוזיטיב בטורקיה או את בנק אוף ניו-יורק אינטר מריטיים בשוויץ לפני כמה שנים.)

-מה היתרון של חשבון בנק בשוויץ או בקפריסין?

"מערכת הבנקאות בשוויץ נחשבת לאחת היציבות בעולם. שוויץ שומרת על נייטרליות כבר עשרות שנים והבנקים אמונים על שמירת סודיות מירבית וביטחון רב. אם יש לך חשבון בנק בשוויץ, רוב הסיכויים שחשבון זה יחזיק מעמד עוד עשרות שנים ללא פחד ממלחמות. בנוסף, ישנם בנקים בשוויץ שמוגדרים כבנקים פרטיים ומעצם הגדרתם הם נחשבים לבטוחים מאוד (בנקים פרטיים אינם מעניקים הלוואות ללקוחותיהם אלא רק כנגד הון עצמי. רמת המינוף בבנקים אילו נמוכה ביותר) ובד בבד מעניקים שירות ברמה גבוהה ביותר. הבנקים בקפריסין מציעים חשבונות עו"ש בינלאומיים וחשבונות חברה בלא צורך בהפקדת סכומי מינימום גבוהים כמו שוויץ. היתרון בקפריסין הוא שהחשבון נהנה מגישה אינטרנטית מלאה לביצוע פעולות, בניגוד לשוויץ שברוב המקרים הגישה לאינטרנט מוגבלת וניתן רק לקבל מידע על החשבון ולא לבצע פעולות".

-מה עוד ניתן לעשות?

"ביחד עם פתיחת חשבון הבנק, לקוחות מנסים להוציא דרכונים אירופאים תקניים, להם ולמשפחתם ובודקים אפשרויות הגירה, זה עדיין בשוליים אך בהחלט ישנה עליה בחיפוש מידע זה. מדינות רבות באירופה מאפשרות להוציא דרכון אם אתה עומד בכמה מבחנים. המדינות הפופולריות הן רומניה וגרמניה".

-מה שאתה מתאר נשמע מדאיג.

"נכון, אין אזרח במדינה שלא חושב על זה. מדובר על מצב קיצוני מטורף שיכול לאיים על הקיום שלנו בארץ, אבל כרגע אין פניקה או היערכות מיוחדת. לקוחות מבררים על האופציות השונות שהם יכולים לנקוט ובהחלט מתכוננים להכל. ישראל ממשיכה לחלק מסכות מגן והפירסומים על המשך החלוקה וההיערכות בהחלט משפיעים על כולנו, הצבא מתאמן לכל אפשרות, חיל האוויר עורך תרגילי ענק רחוק מישראל, ישראל רוכשת פצצות JDAM ופצצות חודרות בונקרים מארה"ב, וכן שלל התבטאויות בתקשורת של בכירים ישראלים, אמריקאים, אירופאים וכמובן אירנים לגבי פצצה אירנית, אז ברור שגם האזרחים מודאגים ומחפשים פתרונות. השורה התחתונה היא שמי שיכול להרשות לעצמו לפתוח חשבון בנק בחו"ל ולהעביר אליו סכומי כסף גדולים, יכול גם להטיס את משפחתו הרחק מישראל ולכן אותם ישראלים אמידים מחפשים פתרונות בנקאיים בחו"ל כבר היום".

משרד GBO שירותים פיננסיים בינלאומיים מומחה בהקמת חברות בחו"ל, פתיחת חשבונות בנק בחו"ל, יעוץ משפטי בחו"ל והקמת עסקים בחו"ל.

http://www.global-banking-offshore.co.il