ברוש: "מאוד מודאג מהמשבר; שליש מהיצוא מיועד לאירופה"

זאת בניגוד למנכ"ל האוצר, חיים שני, שאמר היום כי "החשיפה מינימלית. אם האירו נחלש, זה טוב ליבוא" ‏■‎‎‏ בנק ישראל: "מתייחסים למצב באירופה באמצעות החלטות הריבית‏"

‎‎‏"במשרד האוצר עוקבים באופן שוטף אחרי המשבר הזה ומנסים ללמוד ולנתח אותו. במיידי, החשיפה הפיננסית של מדינת ישראל דרך הבנקים והמוסדיים היא ממש מינימלית. לגבי אפיק הייצוא, עיקרו מופנה למדינות כמו גרמניה, צרפת ואנגליה, לכן החשיפה למדינות האלה (המעורבות ישירות במשבר החוב, א.פ.) בצורה ישירה היא יחסית נמוכה".

כך אמר מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, בהתייחסות ראשונה להשפעות האפשריות של משבר החוב באירופה על המשק הישראלי.

שני ניסה להרגיע ואמר כי "בימים האלה אנו נמצאים באוצר בבנייה של התוכנית הכלכלית ל-2011 ול-2012, אנחנו בונים מספר תרחישים, מנסים לנתח את ההשפעה של התרחישים השונים, כולל את חשיפת הייצוא לשוק האירופי".

‏‎‎שני הדגיש את צד החיובי בהיחלשות האירו ואמר כי "אם יש שינוי בשער המטבע אז אפשר להרוויח בצד של הייבוא".

ברוש: "אני מאוד מודאג"

דברי שני לא מצאו חן בעיני שרגא ברוש, יו"ר התאחדות התעשיינים, שאמר ל"גלובס": "אני מאוד מודאג, גם אם יש מישהו באוצר שרגוע. צריכים לחפש את הצעדים לסיוע לייצוא, המהווה כ-45% מהצמיחה הכללית במשק".

לדבריו, שליש מהייצוא הישראלי הוא למדינות גוש האירו. הייצוא הזה נשחק בכ-15% מתחילת השנה עקב ההיחלשות החדה של שער החליפין של האירו אל מול השקל, מרמה של 5.7 שקלים ל-4.9 שקלים.

ברוש ציין כי צניחת האירו מגיעה אחרי שנתיים של צניחה בדולר, והוסיף "ללא ספק אם מדינות אירופה לא יחלצו את הכלכלות הכושלות כמו יוון, האירו עלול להמשיך ולהידרדר ותחזיות הצמיחה שהיו באזור 4%, יתבררו לצערי הרב כשגויות, ויהיה צורך לעדכן אותן כלפי מטה.

"חשוב לזכור כי בשנה האחרונה השקיעו הייצואנים הרבה מאוד משאבים לשיווק בארצות האירו, השקעות שטרם נשאו פרי. אם שערי האירו הנוכחים יישמרו, ההשקעות הללו עלולות לרדת לטמיון", הוסיף ברוש. "הייצוא הישראלי לאירופה מורכב פחות מענפים עתירי טכנולוגיה ביחס לייצוא לארה"ב - ענפים המוגדרים כתעשייה מסורתית וכמסורתית-מעורבת - המאופיינים בפעילות עם שולי רווח צרים וכושר הספיגה שלהם לירידה ברווחיות מוגבל".

לדברי אבי חפץ, מנכ"ל מכון הייצוא, "מדובר בתחום החקלאות בענפי הפלסטיקה המזון והמתכת". גם חפץ הביע דאגה עמוקה מההיחלשות המהירה של האירו.

‏‎‎בנק ישראלים: "מודעים לגמרי"

‏‎‎בבנק ישראל לא מופתעים מההתפתחויות האחרונות במשבר היווני. בכיר בבנק מסר ל"גלובס" כי "בנק ישראל מודע לגמרי למשבר האירופי ומתייחס אליו זה זמן, באמצעות מדיניות הריבית. המשבר באירופה הוא אחת הסיבות המסבירות מדוע בנק ישראל לא מעלה את הריבית במכה אחת - כי ההתאוששות עוד לא ברורה לגמרי".

בהודעת הריבית האחרונה הוזכר משבר החוב בכלל וביוון בפרט, כאחד "הסיכונים המשמעותיים ביותר" לתהליך התאוששות של המשק העולמי. ‏‏‎‎‏ ‏