עיראק לארה"ב: החזירו לנו הארכיון היהודי שלקחתם מבגדאד

בחיפושים אחרי נשק השמדה המונית, מצאו חיילים אמריקניים במרתפי המשטרה החשאית העיראקית ספרי תורה עתיקים, הגדות ומסמכים של הקהילה היהודית שנגזלו מבני הקהילה ■ האוצר נמצא עתה בגנזכים הלאומיים בוושינגטון ■ העיראקים: "זה חלק מהמורשת ההיסטורית שלנו"

בחיפושים אחר נשק השמדה המונית, בעקבות פלישת צבא ארה"ב לעיראק ב-2003, מצאו חיילים אמריקניים אוצר במרתף של מטה המשטרה החשאית העיראקית, מוחאבראט, בבגדאד: אוסף גדול של ספרי תורה, הגדות ומסמכים שהנציחו את חיי הקהיליה היהודית הגדולה בעיראק ואת שקיעתה.

הפריטים, לרבות מסמכים פיננסיים, שנלקחו מבתי כנסת וממשפחות יהודיות ע"י סוכני מהשטרה החשאית, הועברו לוושינגטון, שוקמו, ומאוחסנים עתה במתקן של הגנזכים הלאומיים ליד וושינגטון. עתה דורשת ממשלת עיראק את החזרתם בטענה שהם רכושו של העם העיראקי.

כפי שמדווח היום (ו') ה"וושינגטון פוסט", אומר שגריר עיראק בארה"ב, סאמיר סומאדעי: "(המסמכים) הם חלק מההיסטוריה ומהזהות שלנו. היתה קהילה יהודית גדול בעיראק במשך 2500 שנה. הגיע הזמן שהרכוש הזה יוחזר לנו".

משלחת עיראקית רמת-דרג, ובראשה סגן שר התרבות, טהאר אל-חומוד, נפגשה אתמול עם בכירים בסטייט דיפרטמנט ודרשה להחזיר את הפריטים ההיסטוריים לבגדאד. אך גורמים בארה"ב, לרבות אנשים שהיו מעורבים בהצלת האוצר ובשיקום פריטיו, אומרים שהפריטים שייכים ליהודים שנמלטו מעיראק, או לצאצאיהם. רבים מהם חיים כידוע בישראל.

שייך לעיראקים?

"איני רואה שם סיבה מדוע צריך להחזיר את האוצר הזה לעיראקים", אמר הארולד רוד, לשעבר פקיד בסטייט דיפרטמנט, שרואיין בחודש שעבר בג'רוזלם פוסט. "מדובר בעיזבון של הקהילה היהודית בעיראק, או היכן שנמצאים אנשיה כיום. העיזבון הזה שייך להם. כאשר הם עזבו את עיראק, הם היו לוקחים את הפריטים עימים, לו רק יכלו. אינך זונח ספרי תורה". רוד עבד בעיראק בעת שנמצאו ספרי התורה והמסמכים והוא דאג לשמרם לפני שהועברו לארה"ב.

אבל משרד החוץ בוושינגטון אינו חולק על טענת העיראקים לבעלות על האוצר. ועם זאת, יש חשש מהמצב היורד של הפריטים, לרבות ערימות של דפים דבוקים זה לזה שנמצאו צפים במי ביוב, לאחר שהפצצות של מטוסי ארה"ב פוצצו צינורות בבניין המשטרה החשאית.

רוד סיפר, כי בהתחלה שכבו הפריטים בבגדאד ואיש בארה"ב לא התעניין בהם. אך לאחר התערבות של נתן שרנסקי, שהפעיל את סגן הנשיא דאז, דיק צ'ייני, "הממשל האמריקני נעשה לפתע מעוניין מאוד".

דב זקהיים, שהיה בכיר בפנטגון בתקופת ממשל בוש, מתנגד להחזרת האוצר. "אין לי שום אהדה לממשלה שגזלה את הפריטים מבעליהם ומהממשלה שבאה אחריה ותובעת אותם לעצמה".