שכר אנליסט בישראל זינק ב-32% תוך שנה ל-12,500 שקל בממוצע

מגזין 100 טיפים להשקעות: עובדי הפיננסים מחוזרים מתמיד הודות לגאות האחרונה בשווקים ■ אנליסט בכיר הרוויח בשנה החולפת 17,500 שקל בממוצע אחרי 17% עלייה, יועץ השקעות בכיר - 19,000 וטריידר - עד 15,000 ■ שכר משווקי הההשקעות זינק ב-29%

"רכבת הרים", כך אפשר להגדיר את שנת 2008 עבור אמיר, יועץ השקעות צעיר ממרכז הארץ. בפברואר של אותה שנה הוא עזב את אחד הבנקים הגדולים במשק למרות שמשובים מצוינים מצד מנהליו הבטיחו לו מעמד של קביעות, וקביעות בבנק זה הרי דבר לא רע בכלל. למרות זאת, אמיר לא עמד בפיתוי: בית השקעות בינוני הציע לו סביבת עבודה צעירה ודינאמית, כזו שבסוף היום יוצאים עם החבר'ה לכמה כוסות וויסקי. גם הסיפורים על קפיצה משמעותית בשכר בתוך שנה עד שנתיים עשו עליו רושם מצוין, והסיפור על מנהל השקעות שקנה ג'יפ בזכות הבונוס האחרון שקיבל, השלים את העבודה. אמיר עזב את הבנק האפרורי, וקפץ על ההזדמנות הנוצצת.

אך כבר באותו הקיץ חש אמיר כי עשה את טעות חייו. המשבר הכלכלי העולמי הגיע גם אל ישראל ופגע קודם כול בבתי ההשקעות. הם היו הראשונים לפטר עובדים, לקצץ בשכר ובתנאים הנלווים. אמיר לא פוטר, אך הוא הרגיש שגם זה עניין של זמן. על בונוס באותה השנה לא היה מה לדבר, ואת זה הוא כבר הבין מהרמת הכוסית העצובה ביותר בתולדות מקום עבודתו הטרי, כך לפי הסיפורים, שנערכה בראש השנה של אותה השנה.

2009 נראתה אחרת. היא התחילה בסבב פיטורים נוסף, קטן, אך במחציתה השנייה החל המגזר לגייס עובדים חדשים. בשנה זו תפסה האופטימיות את מקומה, והחלו דיבורים על כך שהמשבר לא היה כל כך נורא כמו שכולם חשבו. לאט לאט התחלפו הדיבורים על משבר בדיבורים על "הזדמנות", ועל כך שכל מי שברח מהבורסה יחזור אליה מהר, ואף יספר לחבר'ה.

ואכן, החבר'ה הגיעו. 2010 כבר כאן, והחגיגה בשוק ההון של השבועות האחרונים לא פסחה על תנאי השכר של העובדים בבתי ההשקעות. אם נסתמך על נתוני חברת ההשמה "נקודת פתיחה", המתמחה במגזר הפיננסי, הרי שאמיר שלנו זכה לעליית שכר של 9% בהשוואה למארס 2009. טווח השכר של יועץ השקעות עם ניסיון (3 עד 4 שנים בתפקיד) עמד אשתקד על 9 עד 14 אלף שקל ברוטו לחודש, כשהממוצע עמד על 12 אלף שקל. במארס 2010, לעומת זאת, הטווח עומד על 10 עד 15 אלף שקל עם ממוצע של 12,500 שקל. יועצי השקעות בכירים יותר רשמו גם הם עליית שכר של 9%, ושכרם הממוצע עומד על 19 אלף שקל לעומת 17,500 שקל אשתקד.

מאה טיפים להשקעה
 מאה טיפים להשקעה

שנת האנליסטים

אך עם כל הכבוד ליועץ ההשקעות שלנו, 2010 היא ללא ספק שנת האנליסטים - לפחות לפי אהוד כהן, מנכ"ל "נקודת פתיחה". אלה, לפחות בעלי הניסיון מביניהם, רשמו עליית שכר דרמטית בשיעור של 32%. לעומת טווח של 8 עד 11 אלף שקל בחודש וממוצע של 9,500 שקל במארס 2009, הם מרוויחים כעת 10 עד 15 אלף שקל, עם ממוצע של 12,500 שקל. אנליסטים בכירים רשמו עליית שכר של 17%, עם שכר ממוצע של 17,500 שקל. "בעקבות פתיחת מחלקות ברוקראג' בבתי השקעות ועיבוי מחלקות קיימות, החל משחק כיסאות ודרישה לעובדים בעלי ניסיון מקצועי - ולכן השכר עלה", מסביר כהן.

גם אורית בראון, מנהלת תחום הפיננסים בחברת ההשמה "מנפאואר פרופשיונל", מציינת כי הקמתן של מחלקות הברוקראג' במספר בתי השקעות שבהם לא היו קיימות כאלו מחלקות תרמה לעלייה בביקוש לעובדים וכפועל יוצא לעלייה בשכר. יחד עם זאת, בראון לא רואה עלייה חריגה דווקא בקרב האנליסטים. "אנחנו רואים עלייה גורפת של 10% עד 15% בשכר של מגוון בעלי תפקידים, ואם כבר מתייחסים להקמת מחלקות הברוקראג', אנחנו רואים בעיקר ביקוש לדילרים (סוחרים)".

איך זה קורה? ובכן, הנה הדוגמה של בית ההשקעות דש. במחצית השנייה של 2009 החליטו בדש להקים מחלקת ברוקראג', ולצורך העניין הביאו רכש חדש: רון סירני, אחד הבכירים בבית ההשקעות אקסלנס. לפי הערכות, סירני הביא עימו מספר "תותחים" מאקסלנס, וברור היה כי דש תצטרך לשלם היטב לצורך העניין. מעברים כאלו של בכירים, יחד עם הקמה של מחלקות חדשות, גורמת למעברים גם בדרגי הביניים - כלומר עובדים עם ניסיון של 3 עד 4 שנים לפחות.

לא מפסיקים לשווק

ככלל, רמות השכר נקבעות בהתאם לעקומת ההיצע והביקוש. כך, שכר משווקי ההשקעות זינק בשיעור של 29% ביחס למארס 2009, שכן ניצני החזרה לבורסה חייבו הגדלה של מערך השיווק של מוצרים פיננסיים. טווח השכר של משווק השקעות עמד אשתקד על 6 עד 8 אלף שקל בחודש, ואילו היום הוא נע בין 8 ל-10 אלף שקל.

עליות שכר לא רעות נרשמו גם בקרב מנהלי מחלקות המחקר (10%), טריידרים עם ניסיון (9%), ומנהלי צוותים של משווקי השקעות (8%). עליות השכר חלחלו אפילו אל המחלקות האדמיניסטרטיביות יותר (Back Office), שם עובדים חדשים ללא ניסיון זכו לשכר הגבוה בשיעור של 5% ויותר מהשכר של עובדים חדשים שנקלטו אשתקד, ובסה"כ 5,750 שקל לחודש בממוצע. עובדי Back Office עם ניסיון מרוויחים כעת 6 עד 10 אלף שקל ובממוצע 8 אלף שקל, אולם אלו לא חוו שיפור ביחס לשנה שעברה.

לעומת דרגי הביניים, מרבית מנהלי ההשקעות הבכירים ומנהלי המחלקות לא זכו לשדרוג בשכרם. הסיבה: יציבות בביקוש לתפקידי ניהול, ושכר גבוה ממילא. אך לא צריך לרחם עליהם: הסכמי העבודה של מרביתם כוללים בונוסים לא רעים בהתאם לעמידה ביעדים, ואם לוקחים בחשבון את החגיגה האחרונה בבורסה, הרי שיעדים אלו ככל הנראה יושגו השנה. למרות זאת, בראון מבקשת לצנן מעט את הרוחות, ומתעקשת כי "לא חזרנו עדיין לתקופת הבועה - אנחנו רואים עלייה מתונה שמשקפת בעיקר חזרה לפרופורציות". דבריה אולי יכולים להסביר מדוע בקרב עובדים חדשים ללא ניסיון רמת השכר כמעט לא עלתה - הרבה יותר קל לדבר על "פרופורציה" עם עובד צעיר וחדש לעומת עובד ותיק שמשוכנע כי מגיע לו יותר.

לסיכום: עדיין מוקדם לומר שרכבת ההרים של 2008 חלפה ולא תחזור עוד, אך נכון להיום הרכבת הזו נמצאת במסלול עלייה - לשמחתם של עובדי בתי ההשקעות. אם שואלים את אמיר, יועץ ההשקעות שלנו, הוא אינו מתחרט שעזב את הבנק. מה לגבי ג'יפ חדש? הוא כבר לא ממהר להאמין לסיפורים ורודים מדי.

מאה טיפים להשקעה
 מאה טיפים להשקעה