הארודס עובר ידיים: קטאר תשלם עבור הכלבו הבריטי 2.2 מיליארד דולר

רכישת הכלבו המפורסם בלונדון, הרודס, על-ידי רשות ההשקעות של קטאר הוסיפה עוד נכס יוקרתי לתיק הנכסים הבריטים של האמירות מהמפרץ הפרסי, שכולל את קנארי וורף במזרח לונדון ואת הבורסה של לונדון.

קרן ההשקעות הריבונית שילמה למוחמד אל-פאייד, המיליארדר המצרי שהוא הבעלים של חברת הרודס, 2.2 מיליארד דולר (1.5 מיליארד ליש"ט), מסרו שני מקורות יודעי דבר שלשום (ו').

יש הזדמנויות

חנות הרודס הידועה בנייטסברידג', שנפתחה ב-1849, מנתה בין לקוחותיה את זיגמונד פרויד ואת אוסקר וויילד, והיא מוכרת מוצרים שנעים בין אופנת כריסטיאן דיור למטילי זהב. מלבד חלקה בחברת סונגברד אסטייטס, שמחזיקה ביותר ממחצית מבנייני קנארי וורף, סטאר היא בעלת המניות הגדולה ביותר בבנק ברקליס וברשת המרכולים סיינסברי. הקרן היא גם המשקיעה השנייה בגודלה בחברת בורסת לונדון, LSE.

"משקיעים מהמדינות המתעוררות מגיעים ללונדון מפני ששם קיימות ההזדמנויות החשובות ביותר למותגים מערביים", אומר לוקה סולה, אנליסט בסנפורד ברנסטין בלונדון.

ההון והנכסים של קרנות ההשקעה הריבוניות מאסיה, אירופה, המזרח התיכון ואפריקה עלו ב-19% בחודשים ינואר-ספטמבר 2009 ביחס לתקופה המקבילה שנה קודם לכן, לפי סקר של 12 לקוחות שערך בנק הנאמנות הגדול בעולם, סטייט סטריט.

לקטאר יש גם אחזקה בחברת פולקסווגן, קבוצת הרכב הגדולה באירופה.

חברת ההשקעות של האמירות קנתה את הרודס מקרן משפחתית של מוחמד אל-פאייד, שקיבלה ייעוץ מבנק ההשקעות לזאר. הקרן קיבלה ייעוץ מקרדיט סוויס.

הזדמנות להתעדכן

אל-פאייד בן ה-77, שהיגר ממצרים לבריטניה בשנות ה-60, יפרוש לגמלאות. הוא ימונה ליו"ר כבוד של הרודס, מסר מנכ"ל הקרן הקטארית, אחמד אל סעיד. אל פאייד מחזיק גם במועדון הכדורגל פולהם. האינטרסים האחרים שלו בבריטניה כוללים חברת החכרת מסוקים, VIP, ובנקאות פרטית. בנו, דודי אל-פאייד, נהרג יחד עם הנסיכה דיאנה ב-1997 בהתנגשות מכוניתם במנהרה בפריז.

"יש הרבה אלמנטים בהרודס שקשורים לאל-פאייד", אומר סולקה. "עם הבעלים החדשים, יש הזדמנות להקנות צביון מודרני יותר לחנות. חנויות יוקרה אחרות, כמו הרווי ניקולס וסלפרידג'ס, מצליחות הרבה יותר במונחים של ההיצע שלהן ופורמט מוצרי היוקרה". אל-פאייד קנה את הרודס ב-1985.