במטכ"ל האמריקני: אפס תמיכה בהפצצת מתקני גרעין באיראן

אף חבר במטות המשולבים של צבא ארה"ב אינו תומך באופציית ההפצצות בגלל העדר מידע מודיעיני ■ אנליסט, לשעבר איסטרטג צבאי: ישראל לא תוכל לעשות המלאכה לבדה ■ אופציות: שיתוק מערכת החשמל האיראנית; הפצצת שכונות המגורים של מדעני האטום

אפילו חבר אחד במטות המשולבים של צבא ארה"ב, גוף שמקביל פחות או יותר למטכ"ל בצה"ל, אינו תומך בהפצצת מתקנים גרעיניים באיראן. כך אומר פקיד ממשל בכיר לשעבר שמצוטט היום (ב') בעיתון וושינגטון טיימס.

ידיעה בעמוד הראשון של העיתון, תחת הכותרת "ייתכן שהעוצמה הצבאית של ישראל אינה מספיקה לבלימת מאמצי הגרעין של איראן", מנתחת את האופציות הצבאיות שפתוחות לפני ישראל וארה"ב לסיכול האיום האיראני. מסקנותיה: כשמדובר בהפצצות ישירות של המתקנים, ארה"ב אינה רוצה; ישראל, אולי, אינה יכולה. אבל קיימות אופציות חלופיות לקמפיין של הפצצות ישירות: שיתוק מערכת החשמל האיראנית והפצצות של שכונות מגורים של מדעני האטום.

לדבר הפקיד הבכיר בממשל, הגישה היונית של המטות המשולבים כלפי מאמץ ישיר להשמיד את המתקנים הגרעיניים באיראן נובעת משתי סיבות עיקריות: סוכנויות המודיעין האמריקניות אינן יודעות באיזו עומק קברו האיראנים חלק ממתקניהם הגרעיניים, ולפיכך אין בידיהן מספיק מידע כיצד לטווח מטרות אלה; וחשש שקמפיין הפצצות יצית מלחמה במזה"ת, בדיוק כאשר צבא ארה"ב תקוע בשתי זירות, בעיראק ובאפגניסטאן.

הכתב הצבאי של העיתון, שמדווח מישראל, מונה שלוש קבוצות הישגים ביסוד העליונות האווירית של ישראל, אך מטיל ספק אם די בהן כדי להשמיד את מתקני הגרעין האיראניים:

  • מפציצים ארוכי טווח. בידי חיל האוויר הישראלי יותר מ-100 מטוסי F-15I ("רעם") ו-F-16I ("סופה") שמצויידים במכלי דלק מיוחדים להארכת טווח הטיסה. נוסף לכך, ישראל שיכללה לדרגה של "כליל שלמות" את מלאכת התדלוק האווירי מצי של מטוסי מכל בואינג 707.
  • חימוש: התעשיות הביטחוניות בישראל פיתחו מערכת הנחיה חדשה שתקל על טיווח מטרות בהפצצות מהאוויר. בידי חיל האויר יש עתה עשרות פצצות מפצחות בונקרים (BLU), שמסוגלות לחדור למתקנם תת-קרקעיים ו/או מבוצרים.
  • מודיעין: צי לווייני הריגול של ישראל, כגון "אופק 7", שהוזנק ב-2007, מצלם באופן סדיר מתקנים גרעיניים ומתקני הגנה אווירית באיראן לעדכון רשימת המטרות של חיל האויר.

אבל האנליסט ג'ון וורדן, לשעבר קולונל בחיל האוויר האמריקני, שהיה בצוות שהכין רשימת מטרות להפצצה מהאוויר במלחמת המפרץ הראשונה, אמר לוושינגטון טיימס, שהוא אינו מאמין שלחיל האוויר הקטן יחסית של ישראל, לפחות בהשוואה לזה של ארה"ב, יש מספיק עוצמה צבאית לפגוע בכל המטרות הנחוצות.

לדבריו, לאיראן יש יותר מ-20 מתקנים גרעיניים , ואת חלקם יהיה צורך להפציץ כמה פעמים; השמדתם היא משימה שצי המטוסים המוגבל של ישראל עלול לא לעמוד בה . דבר אחד הוא להשמיד כור גרעיני יחיד, כפי שישראל עשתה בעיראק ב-1981. דבר אחר הוא להשיק קמפיין הפצצות מסיבי נגד מטרות מבוצרות, תת-קרקעיות, שפזורות ברחבי איראן.

"בסדר, הישראלים יכולים להטיס יותר מטוסים למרחקים יותר גדולים", אמר וורדן. "נראה לי, שהבעיה האמיתית היא מה יעשו המטוסים האלה כאשר הם יגיעו לאיראן... האיראנים למדו את לקחי הפצצת הכור העיראקי או מה שהתחולל בעיראק בשתי המלחמות שם... אי אפשר להאמין שהם לא קברו עמוק באדמה וביצרו היטב (את המתקנים הגרעיניים שלהם), ופיזרו אותם ברחבי המדינה. יכולתם של הישראלים, למעשה יכולתנו שלנו, למצוא את המתקנים האלה ולפגוע בהם במספר מספיק של פצצות כדי להפסיק את מאמצי הפיתוח הגרעיני של איראן נראית לי אתגר קשה ביותר".

האנליסט טוען, כי הדרך הבטוחה היחידה לשים קץ ליזמת ההתחמשות הגרעינית של איראן היא השמדת מערכת ייצור החשמל של המדינה, אופציה שאינה מונחת עתה על שולחן הפנטגון.

זו אופציה דרקונית. במהלך ההפצצות האוויריות של מטרות בעיראק, במלחמת המפרץ השניה, עשו מתכנני המלחמה מאמצים מיוחדים לא לפגוע ברשת תחנות הכוח בעיראק, כדי לא לשלול אספקת חשמל לבגדאד אחרי המלחמה. אם הממשל בארה"ב ירצה להבטיח בוודאות של 100% שאיראן לא תוכל לבנות ארסנל גרעיני, מתכנני המלחמה יוכלו לבחור באופציה של שיתוק כל מקורות הפקת החשמל במדינה.

"איראן לא תוכל לקיים את תכנית המחקר הגרעיני שלה בלי חשמל, נפט ועוד כמה דברים דומים", אמר וורדן. "אבל זה פיתרון דרקוני למדי. לארה"ב יש יכולת לעשות זאת. נוכל לעשות זאת בתוך 24 שעות אם רק נרצה. שם כוח אחר בעולם אינו מסוגל אפילו להתקרב ליכולת לשתק את מערכת החשמל באיראן. אבל אנחנו לא נעשה זאת".

אנליסט בטחוני אחר, ג'ון פייק, מייסד GlobalSecurity.org, חולק על הדעה שישראל אינה יכולה לפגוע במאמצי הגרעין של איראן. הוא טוען שהחלק הגלוי של תכנית הגרעין האיראנית - המתקנים באספאהאן, נאטאנז וקום - הוא חלק הארי של התכנית. המתקנים הגלויים עוסקים בהעשרת אוראניום וביצירת רכיבים של פצצה גרעינית.

"איראן זקוקה ל-100% של כל מתקני התכנית שלה כדי לייצר את הפצצה", אומר פייק. "לאיראנים אין כנראה מתקנים חלופיים או כפולים. ישראל אינה צריכה להשמיד 100% של התשתית הגרעינית האיראנית כדי לשתק את התכנית. ישראל צריכה לפגוע רק בחלק גדול מהמתקנים, והדבר יהפוך את שאר המתקנים לחסרי ערך. המתקנים המרכזיים הם מבודדים, ולכן אין סכנה גדולה של פגיעה משמעותית באוכלוסיה אזרחית".

פייק אומר עוד, שישראל עשויה לבחון אפשרות נוספת: פגיעה במדענים ובעובדים של התכנית הגרעינית. "רוב האנשים שעובדים במתקנים האלה חיים בשכונות שנמצאות פחות או יותר באזור המתקנים", אומר האנליסט. "קרבה זו מקלה על שמירת הביטחון במתקנים. הפצץ את שכונות המגורים, והצלחת להשמיד את תכנית הגרעין האיראנית למשך דור שלם".

אנליסטים מודיעיניים אמריקניים סבורים, שאיראן תצליח לבנות את פצצת האטום הראשונה שלה ב-2012.